U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 12 lutego 2004 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 3, art. 6a otrzymuje brzmienie: "Art. 6a. Ustanawia się dzień 2 maja Dniem Orła Białego."; |
2) |
w art. 1 w pkt 7, art. 16 otrzymuje brzmienie: "Art. 16. 1. Symbole Rzeczypospolitej Polskiej nie mogą być umieszczane na przedmiotach przeznaczonych do obrotu handlowego. 2. Dozwolone jest umieszczanie na przedmiotach przeznaczonych do obrotu handlowego godła lub barw Rzeczypospolitej Polskiej w formie stylizowanej lub artystycznie przetworzonej."; |
3) |
w art. 1 w pkt 8, w art. 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, w drodze rozporządzenia: 1) wydaje przepisy przewidziane w art. 10 oraz art. 14 ust. 2, 2) może ustalać zasady obchodów świąt i rocznic państwowych oraz innych uroczystości o zasięgu państwowym lub loka lnym- biorąc pod uwagę uwarunkowania kulturowe i historyczne oraz przyjęte w tym zakresie zwyczaje, kierując się w szczególności potrzebami społeczności lokalnych."; |
4) |
art. 2 otrzymuje brzmienie: "Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.". |
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
UZASADNIENIE
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej, podjął uchwałę o wprowadzeniu do niej 4 poprawek.
W poprawce nr 1 Senat postanowił zastąpić Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej Dniem Orła Białego, uznając godło za naczelne spośród symboli Rzeczypospolitej Polskiej.
Przyjmując poprawkę nr 2 Senat uznał, że symbole Rzeczypospolitej Polskiej nie powinny być umieszczane na przedmiotach przeznaczonych do obrotu handlowego, natomiast dozwolone jest umieszczanie na takich przedmiotach godła lub barw Rzeczypospolitej Polskiej w formie stylizowanej lub artystycznie przetworzonej.
Uchwalając poprawkę nr 3 Senat zastąpił delegację do wydania przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzenia przepisem upoważniającym do wydania rozporządzenia. Zdaniem Senatu, z treści tego przepisu w wersji przyjętej przez Sejm (brak określenia formy prawnej aktu, brak wytycznych dotyczących jego treści), należy wnosić, że zawiera on delegację do wydania zarządzenia. W myśl art. 93 w związku z art. 142 Konstytucji RP, zarządzenia mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi wydającemu te akty. Jedynym źródłem prawa powszechnie obowiązującego rangi podustawowej są natomiast, zgodnie z art. 87 Konstytucji, rozporządzenia. Senat stanął na stanowisku, że przepisy określające zasady obchodów świąt i rocznic państwowych oraz innych uroczystości o zasięgu państwowym lub lokalnym mają charakter materii powszechnie obowiązującej i dotyczyć będą ogółu obywateli, a nie tylko jednostek organizacyjnie podległych Prezydentowi RP.
W poprawce nr 4 Senat postanowił wydłużyć okres vacatio legis ustawy do 14 dni od dnia jej ogłoszenia. Zdaniem Senatu nie ma żadnych powodów, dla których ustawa powinna wchodzić w życie z dniem ogłoszenia - wbrew postanowieniom ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz zasadom przyzwoitej legislacji.