U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 12 lutego 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o towarach paczkowanych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 22 stycznia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o towarach paczkowanych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

tytuł ustawy otrzymuje brzmienie:

"o zmianie ustawy o towarach paczkowanych oraz ustawy - Prawo o miarach";

2)

w art. 1 w pkt 1 w lit. b, w pkt 12 skreśla się wyrazy ", zwana dalej "partią"";

3)

w art. 1 w pkt 5, w art. 10 wyrazy "w art. 8" zastępuje się wyrazami "w art. 8 ust. 1";

4)

w art. 1:

a) w pkt 6, w art. 12 w ust. 1 i 3,

b) w pkt 14, w art. 26a w ust. 1 i 3

- wyrazy "lub adres" zastępuje się wyrazami "albo miejsce zamieszkania";

5)

w art. 1:

a) w pkt 6, w art. 12 w ust. 2 w pkt 2,

b) w pkt 14, w art. 26a w ust. 2 w pkt 2

- po wyrazie "siedzibę" dodaje się wyrazy "(miejsce zamieszkania)";

6)

w art. 1 w pkt 12 w lit. d, ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania kontroli, o której mowa w ust. 1, w zależności od rodzaju paczkowanego produktu, uwzględniając zasady statystyki matematycznej.";

7)

w art. 1 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:

"12a) w art. 24 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) siedzibę (miejsce zamieszkania) i adres,";";

8)

w art. 1 w pkt 17, w art. 28 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania kontroli, o której mowa w ust. 1, uwzględniając zasady statystyki matematycznej.";

9)

w art. 1 w pkt 19 w lit. a w tiret pierwszym po wyrazach "w lit. (a)" dodaje się wyrazy "użyty dwukrotnie";

10)

w art. 1 w pkt 23 w lit. c w zdaniu wstępnym wyrazy "wprowadzające do wyliczenia" zastępuje się wyrazem "wstępne".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

W wyniku rozpatrzenia uchwalonej przez Sejm w dniu 22 stycznia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o towarach paczkowanych Senat wprowadził do niej 10 poprawek.

Zważywszy na fakt, iż ustawa nowelizuje zarówno ustawę o towarach paczkowanych, jak i ustawę - Prawo o miarach, tytuł ustawy powinien również odnosić się do drugiej z wymienionych ustaw. Z tego względu Senat uchwalił poprawkę nr 1.

Przepisy ustawy nie uwzględniają faktu, iż w odniesieniu do osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie objętym ustawą należy posługiwać się pojęciem miejsca zamieszkania, nie zaś jak w przypadku art. 12 ust. 1 i 3 oraz art. 26a ust. 1 i 3 ustawy o towarach paczkowanych, w brzmieniu nadanym przez ustawę, pojęciem adresu (przeciwstawianym pojęciu siedziby). Z kolei przepisy art. 12 ust. 2 pkt 2 oraz art. 26a ust. 2 pkt 2 ustawy o towarach paczkowanych, w brzmieniu nadanym przez ustawę, a także nie poddany nowelizacji art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy o towarach paczkowanych zostały tak skonstruowane, że - na gruncie wykładni literalnej - w ogóle nie dotyczą osób fizycznych, używając sformułowania "siedzibę i adres". W związku z tym Senat uznał za pożądane wprowadzenie poprawek nr 4, 5 i 7.

Zgodnie z art. 19 ust. 5 ustawy o towarach paczkowanych, w brzmieniu nadanym przez ustawę, minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, warunki przeprowadzania u paczkującego kontroli przez dyrektora właściwego terytorialnie okręgowego urzędu miar w celu stwierdzenia poprawności stosowanego przez paczkującego systemu kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego oraz ilość i sposób wykonania niezbędnych badań testujących, w zależności od rodzaju paczkowanego produktu, uwzględniając zasady statystyki matematycznej. Identyczna norma - w odniesieniu do kontroli butelek miarowych - została zawarta w art. 28 ust. 3 ustawy o towarach paczkowanych, w brzmieniu nadanym przez ustawę. Mając na względzie fakt, że określenie warunków przeprowadzania kontroli u przedsiębiorcy w zakresie prowadzonej przez niego działalności stanowi ograniczenie jej wykonywania, należy uznać, że na gruncie unormowań konstytucyjnych (art. 22, art. 31 ust. 3 i art. 64 ust. 3) może mieć ono miejsce jedynie w ustawie. Mając na względzie powyższą argumentację Senat uchwalił poprawki nr 6 i 8.

Senat uznał za stosowne wprowadzenie poprawek do tych przepisów ustawy, które zawierają drobne usterki legislacyjne polegające na:

a) nierespektowaniu przez art. 2 pkt 12 ustawy o towarach paczkowanych, w brzmieniu nadanym przez ustawę, zasady techniki legislacyjnej, w myśl której skrótu danego określenia nie wprowadza się w tym samym przepisie, w którym formułuje się definicję tego określenia - powołany przepis zawiera sformułowanie "partia towaru paczkowanego, zwana dalej "partią"", pomimo tego, że w kolejnych przepisach zasadniczo używane jest to pierwsze określenie (poprawka nr 2);

b) odesłaniu w art. 10 ustawy o towarach paczkowanych, w brzmieniu nadanym przez ustawę, do art. 8, zamiast do art. 8 ust. 1 (poprawka nr 3);

c) braku doprecyzowania, że zmiana wyrażona w art. 1 pkt 19 lit. a tiret pierwsze dotyczy użytego dwukrotnie wyrazu "mus" (poprawka nr 9);

d) posłużeniu się w art. 1 pkt 23 lit. c zdanie wstępne pojęciem "zdanie wprowadzające do wyliczenia" zamiast powszechnie używanym w praktyce legislacyjnej pojęciem "zdanie wstępne" (poprawka nr 10).