U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 12 lutego 2004 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziała
niu finansowaniu terroryzmu oraz o zmianie niektórych ustawSenat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 22 stycznia 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu oraz o zmianie niektórych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 1 w lit. f, w pkt 9 w lit. a wyraz "konwersji" zastępuje się wyraz em "zamianie"; |
2) |
w art. 1 w pkt 1 w lit. f, w pkt 9 w lit. d wyraz "współuczestnictwie" zastępuje się wyrazem "współdziałaniu"; |
3) |
w art. 1 w pkt 6 w lit. c, w ust. 5 po wyrazach "prawników zagranicznych" dodaje się wyrazy "oraz biegłych rewidentów i do radców podatkowych"; |
4) |
w art. 1 w pkt 7: a) w zadaniu wstępnym po wyrazach "w art. 9" dodaje się dwukropek oraz pozostałą treść oznacza się jako lit. a, b) dodaje się lit. b w brzmieniu: "b) po ust. 3a dodaje się ust. 3b w brzmieniu: "3b. W ramach identyfikacji, o której mowa w ust. 1, instytucja obowiązana może sporządzać i przechowywać kopie stron dokumentów potwierdzających tożsamość klientów.";";
|
5) |
w art. 7: b) w dotychczasowym ust. 2 wyrazy "i biegli rewidenci" zastępuje się wyrazami ", biegli rewidenci oraz fundacje"; |
6) |
w art. 8 w pkt 1 wyrazy ", fundacji oraz Narodowego Banku Polskiego" zastępuje się wyrazami "oraz fundacji"; |
7) |
dodaje się art. 8a w brzmieniu: "Art. 8a. Przepis art. 1 pkt 1 lit. a, w zakresie dotyczącym Narodowego Banku Polskiego, stosuje się od dnia 1 stycznia 2005 r.".
|
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
Uzasadnienie
Dwie pierwsze poprawki mają charakter doprecyzowujący. Pierwsza zmierza do zastąpienia niezdefiniowanego w ustawie wyrażenia, innym terminem mającym oparcie w obowiązujących przepisach. Druga wprowadza do zmienianego przepisu wyrażenie właściwe dla przepisów prawa karnego.
Poprawka nr 3 zwalnia biegłych rewidentów i doradców podatkowych z obowiązku rejestracji wszystkich transakcji powyżej 15 tys. euro, pozostawiając im obowiązek rejestracji i informowania o transakcjach podejrzanych. W ten sposób Senat postanowił zrównać, wynikające z ustawy, obowiązki biegłych rewidentów oraz doradców podatkowych z obowiązkami adwok
atów, radców prawnych i prawników zagranicznych.Poprawka nr 4 uprawnia instytucje obowiązane do sporządzania i przechowywania kopii dokumentów potwierdzających tożsamość klientów dokonujących transakcji objętych obowiązkiem rejestracji. Zdaniem Senatu uprawnienie to ułatwi w sposób znaczący kontrolę nad osobami przeprowadzającymi nielegalne transakcje.
Poprawka nr 5 skreśla obowiązek Narodowego Banku Polskiego do przekazania Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej informacji m.in. o rodzaju prowadzonej działalności, siedzibie i adresie. Zdaniem Senatu przekazywanie takich informacji w przypadku tej instytucji jest zbędne. Ponadto poprawka dostosowuje termin spełnienia obowiązków informacyjnych, jakie spoczywają na fundacjach, do terminu wejścia w życ
ie przepisów dotyczących fundacji jako instytucji obowiązanej.Poprawki nr 6 i 7 powodują, iż przepisy ustawy będą miały zastosowanie do NBP, jako instytucji obowiązanej, dopiero od 1 stycznia 2005 r. Senat przyjął te poprawki, ponieważ objecie ustawą NBP jako instytucji obowiązanej nie jest związane z implementacją przepisów prawa europejskiego a NBP powinien mieć więcej czasu do wypełnienia wymogów ustawy. Ponadto, zdaniem Senatu, przedłużenie wejścia w życie tych przepisów nie stanowi zagrożenia dla działania ustawy, ponieważ NBP jest, w myśl przepisów ustawy, instytucją współpracującą z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej.