U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 9 stycznia 2004 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 3a w ust. 2 wyrazy "art. 14-18" zastępuje się wyrazami "art. 14-19"; |
2) |
w art. 1 w pkt 5, w art. 12a: 1) ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Na wniosek Generalnego Inspektora Marszałek Sejmu może powołać zastępcę Generalnego Inspektora. Odwołanie zastępcy Generalnego Inspektora następuje w tym samym trybie.", 2) w ust. 2 wyrazy "swoich zastępców" zastępuje się wyrazami "swojego zastępcy", 3) w ust. 3 wyrazy "Zastępcy Generalnego Inspektora powinni" zastępuje się wyrazami "Zastępca Generalnego Inspektora powinien"; |
3) |
w art. 1 w pkt 7, w art. 14 w zdaniu wstępnym wyraz "zastępcy" zastępuje się wyrazem "zastępca"; |
4) |
w art. 1 w pkt 7, w art. 14 w pkt 3 skreśla się wyrazy "z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,"; |
5) |
w art. 1 w pkt 21 w lit. a w czwartym tiret, pkt 6 otrzymuje brzmienie: "6) informację o sposobie wypełnienia warunków technicznych i organizacyjnych, określonych w przepisach, o których mowa w art. 39a,"; |
6) |
w art. 1 w pkt 28 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie: "w rozdziale 6 dodaje się art. 46a w brzmieniu:". |
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
Uzasadnienie
Senat wprowadził kilka poprawek do ustawy o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Wśród nich znalazła się poprawka, której celem jest zmniejszenie do jednego ustawowej liczby zastępców Generalnego Inspektora. Senat nie zgodził się ze stanowiskiem Sejmu w tej materii, który uchwalił przepis umożliwiający powołania maksymalnie dwóch zastępców General
nego Inspektora. Przyjmując poprawki nr 2 i 3 Izba miała na uwadze konieczność dokonywania oszczędności w budżecie państwa.Poprawka nr 1 zmierza do tego, aby do przetwarzania danych w związku z prasową działalnością dziennikarską, działalnością literacką oraz artystyczną miał zastosowanie także art. 19 ustawy o ochronie danych osobowych. Senat uznał, że konsekwencją przeprowadzenia czynności kontrolnych przez inspektora może być potrzeba zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa w kontrolowanej jednostce, a
to uprawnienie wynika właśnie z art. 19.Pozostałe poprawki mają na celu zachowanie zasad techniki prawodawczej oraz doprecyzowanie przepisów (poprawki nr 4, 5 i 6).