U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 9 stycznia 2004 r.

w sprawie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2003 r. ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Art. 2. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych znajdujących się w obiektach zlokalizowanych na terenach o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa.

2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wykaz oraz granice terenów wymienionych w ust. 1, biorąc pod uwagę obronność i bezpieczeństwo państwa.";

2)

w art. 5:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Po uzyskaniu zgody, o której mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw gospodarki może określić, w drodze rozporządzenia, na czas oznaczony, nie dłuższy niż 6 miesięcy:

1) wymagania jakościowe dla paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych inne niż określone w przepisach wydanych odpowiednio na podstawie art. 4 ust. 2 lub 3;

2) rodzaj oznaczenia numerycznego umożliwiającego identyfikację paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych oraz ich nazwy;

3) terminy obowiązywania wymagań jakościowych dla poszczególnych paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych

biorąc pod uwagę ochronę zdrowia, środowiska oraz wpływ stosowania paliw odpowiadających takim wymaganiom na eksploatację pojazdów.",

b) skreśla się ust. 4;

3)

w art. 6:

  1. w ust. 1 wyrazy "używania przez przedsiębiorcę paliw ciekłych znajdujących się w stacjach zakładowych, które" zastępuje się wyrazami "ich gromadzenia przez przedsiębiorcę w stacjach zakładowych, jeżeli",
  2. w ust. 2 wyrazy "używania przez przedsiębiorcę biopaliw ciekłych znajdujących się w stacjach zakładowych, które" zastępuje się wyrazami "ich gromadzenia przez przedsiębiorcę w stacjach zakładowych, jeżeli";

4)

art. 18 otrzymuje brzmienie:

"Art. 18. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, metody badania jakości paliw ciekłych, biorąc pod uwagę postanowienia właściwych norm w tym zakresie.

2. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, metody badania jakości biopaliw ciekłych, biorąc pod uwagę postanowienia właściwych norm w tym zakresie.";

5)

w art. 23 w ust. 2 wyrazy "ma zgromadzone" zastępuje się wyrazem "gromadzi";

6)

w art. 25, w pkt 4 skreśla się wyrazy "oraz obrotu gazem płynnym, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza 10 000 euro,".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na 64 posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2003 r. ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, postanowił wprowadzić do jej tekstu 6 poprawek.

Przyjmując poprawkę 1, Senat nałożył na Radę Ministrów obowiązek określenia wykazu oraz granic terenów zastrzeżonych ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa.

Z kolei poprawka 2 eliminuje niejasną terminologię oraz usuwa błąd legislacyjny. Mianowicie, w ustawie uchwalonej przez Sejm występowało niezdefiniowane pojęcie "grup paliw", które mogło budzić wątpliwości interpretacyjne. Ponadto poprawka ma na celu umieszczenie w jednej jednostce redakcyjnej zakresu udzielonego upoważnienia dla ministra właściwego do spraw gospodarki.

Senat również dostosował, poprawką 3, treść przepisu materialnego do treści przepisu karnego ustawy, gdyż właśnie przepisy karne przesądziły, że sankcji karnej będzie podlegał obrót paliwami niespełniającymi wymagań jakościowych lub ich gromadzenie w stacjach zakładowych.

Poprawka 4 ma na celu stworzenie dwóch odrębnych podstaw prawnych do wydania przez ministra właściwego do spraw gospodarki - dwóch rozporządzeń odnoszących się do metod badania jakości paliw ciekłych i metod badania jakości biopaliw ciekłych.

Następnie, poprawka 5, usuwa błąd w określeniu czynu zabronionego przez ustawę. Dotychczasowa treść przepisu nie przesądzała, kiedy następuje dokonanie "zgromadzenia" paliwa niespełniającego wymagań jakościowych, skutkującego odpowiedzialnością karną.

Ostatnia z przyjętych poprawek (6) dotyczy nowelizacji ustawy - Prawo energetyczne. Eliminuje, uchwalone przez Sejm, wyłączenie obowiązku uzyskania koncesji na prowadzenie obrotu gazem płynnym, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza 10 000 euro. Skutkuje to obowiązkiem uzyskania koncesji na obrót gazem płynnym przez wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w tym zakresie, niezależnie od wartości uzyskanego rocznego obrotu tym gazem.