U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 9 stycznia 2004 r.

w sprawie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 11 grudnia 2003 r. ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w ust. 1 wyrazy "zasady wyrobu i rozlewu wyrobów winiarskich oraz obrotu tymi wyrobami" zastępuje się wyrazami "zasady wyrobu fermentowanych napojów winiarskich oraz obrotu wyrobami winiarskimi";

2)

w art. 1 w ust. 1 skreśla się wyrazy ", w tym wyrobu lub rozlewu wina gronowego uzyskanego z winogron pochodzących z upraw własnych,";

3)

w art. 2 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) dokwaszanie - czynność technologiczną stosowną w celu zmiany kwasowości fermentowanego napoju winiarskiego;";

4)

w art. 3 w pkt 1 w lit. a - f oraz h wyraz "więcej" zastępuje się wyrazem "wieloma";

5)

w art. 3:

a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) wyroby winiarskie gronowe, w tym:

a) określone w przepisach Unii Europejskiej w sprawie wspólnej organizacji rynku wina:

- wina gronowe,

- wina gronowe musujące lub półmusujące,

- wina gronowe musujące gazowane lub półmusujące gazowane,

- wina gronowe likierowe,

b) określone w przepisach Unii Europejskiej ustanawiających ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji win aromatyzowanych, aromatyzowanych napojów winopochodnych i aromatyzowanych koktajli winopodobnych:

- aromatyzowane wina gronowe,

- aromatyzowane napoje winopochodne gronowe,

- aromatyzowane koktajle winopodobne gronowe.",

b) skreśla się pkt 3;

6)

tytuł rozdziału 2 otrzymuje brzmienie:

"Wyrób fermentowanych napojów winiarskich oraz obrót wyrobami winiarskimi";

7)

w art. 18 w ust. 2 w pkt 3 po wyrazach "komendanta powiatowego" dodaje się wyraz "(miejskiego)";

8)

w art. 24 w ust. 2 skreśla się wyrazy ", oraz zgodności informacji, o których mowa w art. 26, ze stanem faktycznym";

9)

w art. 26 w ust. 1 i 2 po wyrazie "oddziałowi" dodaje się wyraz "regionalnemu";

10)

w art. 26 w ust. 1 w pkt 2 przed wyrazem "rodzajach" dodaje się wyrazy "ilości i";

11)

w art. 26 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Dyrektor oddziału regionalnego Agencji, właściwy ze względu na miejsce prowadzenia uprawy winorośli albo ze względu na miejsce wykonywania działalności gospodarczej, dokonuje kontroli w zakresie zgodności ze stanem faktycznym informacji, o których mowa odpowiednio w ust. 1 i 2.";

12)

art. 31 otrzymuje brzmienie:

"Art. 31. Kto:

1) wyrabia fermentowany napój winiarski niezgodnie z wymaganiami określonymi w art. 5 - 13,

2) wprowadza do obrotu wyrób winiarski niezgodnie z wymaganiami określonymi w art. 14

- podlega grzywnie.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Senat proponuje wprowadzenie 12 poprawek do ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina, które zmierzają do doprecyzowania rozwiązań ustawowych, a przez to służą poprawieniu czytelności ustawy.

Poprawki nr 1 i 6 mają na celu osiągnięcie spójności pomiędzy zakresem spraw uregulowanych w ustawie, a treścią art. 1, określającego zakres spraw przekazanych do uregulowania. Należy zwrócić uwagę, iż omawiana ustawa reguluje wyłącznie wyrób fermentowanych napojów winiarskich oraz obrót wszystkimi wyrobami winiarskimi, natomiast nie reguluje kwestii rozlewu wyrobów winiarskich, co należy odpowiednio uwzględnić w art. 1 ust. 1 i tytule rozdziału 2.

Poprawka nr 2 również dotyczy zakresu przedmiotowego ustawy. Senat uznał, iż nie jest zasadne wskazywanie w art. 1 w ust. 1, iż przedmiotem ustawy jest uregulowanie zasad wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wyrobu i rozlewu wina gronowego uzyskanego z winogron pochodzących z upraw własnych, skoro w art. 16 ust. 3 tej ustawy wskazano, iż tego rodzaju działalność nie podlega reglamentacji w zakresie wykonywania działalności gospodarczej, a więc do tej działalności nie stosuje się przepisów ustawy mówiących o konieczności uzyskania zezwolenia.

Przyjmując poprawkę nr 5, Senat wskazał na konieczność doprecyzowania w ustawie pojęcia "wyrobu winiarskiego gronowego", którym posłużył się ustawodawca w dalszych przepisach ustawy. Przyjmując, iż przez wyroby winiarskie gronowe należy rozumieć wyroby winiarskie wskazane w art. 3 pkt 2 i 3 ustawy, dokonano zmiany polegającej na użyciu pojęcia "wyroby winiarskie gronowe", jako pojęcia zbiorczego dla wszystkich wyrobów wskazanych w przywołanym przepisie.

Ważnej merytorycznie kwestii dotyczą poprawki nr 8, 9 i 11. Mają one na celu wskazanie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jako właściwej do przeprowadzania kontroli w zakresie zgodności ze stanem faktycznym informacji dotyczących wprowadzonych do obrotu win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz informacji o wielkości posiadanych zapasów moszczy gronowych i win gronowych. Przyjmując omawiane poprawki Senat stanął na stanowisku, iż obowiązek przeprowadzania kontroli w zakresie wskazanych powyżej informacji nie powinien być nałożony na Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa, gdyż kontrola tych informacji nie mieści się w zakresie działania Inspekcji. Zważywszy, iż to właśnie ARMR otrzymuje informacje będące przedmiotem kontroli oraz jest zobowiązana do ich opracowania i przekazania właściwym organom Unii Europejskiej, zdaniem Izby, ona również powinna przeprowadzać kontrolę w zakresie zgodności tych informacji ze stanem faktycznym. Omawiane poprawki wprowadzają także prawidłową terminologię w zakresie nazewnictwa przyjętego dla określania struktury organizacyjnej Agencji.

Senat uznał również za konieczne zmodyfikowanie jednego z przepisów karnych (art. 31 ustawy) ze względu na brak spójności pomiędzy określonymi w tym przepisie czynami zagrożonymi karą, a przepisami merytorycznymi zawierającymi normy określonego zachowania (poprawka nr 12).

Poprawka nr 10 uzupełnia informacje podawane przez podmioty, które wyrobiły i wprowadziły do obrotu wino gronowe o ilość win gronowych wprowadzonych do obrotu, zaś poprawka nr 3 ma na celu zdefiniowanie pojęcia "dokwaszania", którym posługuje się ustawa, a jednocześnie skreślenie definicji "zakwaszania i odkwaszania", która nie jest używana w dalszych przepisach merytorycznych ustawy.

Poprawka nr 4 ma charakter językowy, zaś poprawka nr 7 doprecyzowujący terminologię.