U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 17 grudnia 2003 r.

w sprawie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 10 grudnia 2003 r. ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 4 w ust. 1 w pkt 2 oraz w art. 6 w ust. 1 w pkt 3 wyrazy "dla których" zastępuje się wyrazami "ze względu na które";

2)

w art. 12 w ust. 1 w pkt 2 w lit. d oraz w art. 13 w ust. 1 w pkt 4 po wyrazach "w poprzednich miesiącach" dodaje się wyrazy "roku handlowego";

3)

w art. 20 w ust. 1 w pkt 4 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) ilości chmielu dostarczonego nabywcy przez producentów lub grupę producentów chmielu,";

4)

w art. 40:

a) w ust. 2:

  • w zdaniu wstępnym po wyrazach "nie przekazuje" dodaje się wyrazy "Głównemu Inspektorowi",
  • w pkt 4 skreśla się przecinek oraz skreśla się pkt 5 - 9,

b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Kto wbrew obowiązkowi nie przekazuje Prezesowi Agencji informacji o:

1) maksymalnych i minimalnych cenach za kilogram surowca tytoniowego, z wyłączeniem podatków i innych opłat, uzgodnionych w umowach na uprawę tytoniu,

2) wielkości dostaw surowca tytoniowego w poszczególnych miesiącach danego roku zbioru,

3) szacowanej ilości surowca tytoniowego pozostałej do dostarczenia z danego roku zbioru,

4) średniej cenie ważonej za kilogram surowca tytoniowego płaconej przez przedsiębiorców posiadających zezwolenie na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wstępnego przetwarzania surowca tytoniowego,

5) przepływie zapasów surowca tytoniowego będącego w dyspozycji przedsiębiorców posiadających zezwolenie na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wstępnego przetwarzania surowca tytoniowego

- podlega karze grzywny.";

5)

w art. 40 w ust. 3 w pkt 1 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) ilości owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży w poprzednich miesiącach roku handlowego - w rozbiciu na gatunki;";

6)

w art. 41 w pkt 4 po wyrazach "w ust. 1" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a i dodaje się lit. b w brzmieniu:

"b) w pkt 3 uchyla się lit. a;";

7)

w art. 41 w pkt 6, w pkt 2 wyraz "kalendarzowego" zastępuje się wyrazami "poprzedzającego złożenie wniosku";

8)

w art. 41 po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:

"7a) w art. 24 w ust. 2:

a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) realizacji planu działania, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 3,",

b) uchyla się pkt 2;";

9)

w art. 41 w pkt 13 po wyrazach "art. 46-52" dodaje się wyrazy "i 56";

10)

w art. 55 skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;

11)

w art. 57 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Decyzje wydane na podstawie art. 44 ust. 1 ustawy, o której mowa w ust. 1, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2004 r., zachowują moc.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Jolanta Daniela


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego, Senat wprowadził do niej 11 poprawek. Mają one na celu doprecyzowanie przepisów ustawy, poprawienie ich czytelności bądź wzajemnej korelacji.

Poprawka nr 1 ma na celu wskazanie, że nie wnioskuje się o uznanie dla produktów, ale o uznanie dla grupy lub organizacji producentów ze względu na określone produkty. Analogiczne do proponowanego ujęcie tej kwestii znalazło się w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

Poprawka nr 2 ma na celu doprecyzowanie zakresu czasowego, którego dotyczy obowiązek sprawozdawczy, a poprawka nr 3 - nadanie przepisowi bardziej czytelnego brzmienia.

Zaproponowany przez Senat podział art. 40 ust. 2 (poprawka nr 4) zmierza do wskazania, że karze grzywny podlega wyłącznie nieprzekazanie informacji Głównemu Inspektorowi Jakości Artykułów Rolno - Spożywczych lub Prezesowi Agencji Rynku Rolnego, a nie, jak wynikałoby z ustawy, również nieprzekazanie informacji przez te podmioty Komisji Europejskiej.

Przepisu karnego dotyczy również poprawka nr 5, której celem jest skorelowanie tej normy z treścią związanego z nią przepisu art. 13 ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem jego zmiany zaproponowanej w pkt 2 uchwały Senatu.

Grupa poprawek Senatu (nr 6, 8 i 9) zmierza do zapewnienia spójności wewnętrznej ustawy nowelizowanej w art. 41, poprzez usunięcie przepisów zawierających odesłania do norm uchylanych nowelizacją bądź dotyczących funduszu operacyjnego, który na podstawie tej ustawy nie będzie już tworzony. Przepis art. 56, który w efekcie nowelizacji zawiera niewłaściwe odesłanie został ponadto uznany za zbędny, z uwagi na szczegółowe uregulowanie pomocy finansowej dla producentów suszu paszowego na rok 2004 w przepisach przejściowych ustawy.

Zmiana zaproponowana w pkt 7 uchwały Senatu ma na celu ujednolicenie w niezbędnym zakresie warunków wpisu do rejestru uznanych i wstępnie uznanych grup producentów owoców i warzyw.

Poprawki nr 10 i 11 zmierzają do jednoznacznego wskazania, iż zezwolenia na wstępne przetwarzanie surowca tytoniowego wydane na podstawie przepisu zmienionego nowelizacją w okresie od 1 stycznia 2004 r. do dnia akcesji do Unii Europejskiej, zachowają moc po tym dniu mimo uchylenia ustawy, na podstawie której zostaną wydane. Dotychczasowe umiejscowienie tego przepisu jest, zdaniem Senatu, niewłaściwe, gdyż jego wejście w życie z dniem 1 stycznia 2004 r. sugeruje, że chodzi o decyzje wydane na podstawie art. 44 ust. 1 przed nowelizacją, co kłóciłoby się z brzmieniem art. 51 ust. 1 ustawy. Przeniesienie zmodyfikowanej treści art. 55 ust. 2 do wchodzącego w życie z dniem akcesji art. 57 ma na celu uczynienie ustawy w tym zakresie czytelną i jednoznaczną.