U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 6 listopada 2003 r.
w sprawie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 23 października 2003 r. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 2 w pkt 5 skreśla się wyraz "liniowego"; |
2) |
w art. 17 w ust. 1 i 2 skreśla się wyrazy ", wraz z jej oprocentowaniem,"; |
3) |
w art. 35 w ust. 1 w zdaniu pierwszym po wyrazie "miesiąca" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem art. 90a"; |
4) |
w art. 42 w ust. 1 i 2 przed wyrazem "dofinansowanie" dodaje się wyrazy "finansowanie lub"; |
5) |
w art. 42 w ust. 2 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu: "3a) związanych z wdrażaniem reformy systemu oświaty, wyrównywaniem szans edukacyjnych oraz zapewnianiem kształcenia praktycznego;"; |
6) |
w art. 42 w ust. 2 dodaje się pkt 3b w brzmieniu: "3b) realizowanych w celu zagospodarowania nieruchomości Skarbu Państwa przejętych od wojsk Federacji Rosyjskiej i przekazanych jednostce samorządu terytorialnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zagospodarowaniu nieruchomości Skarbu Państwa przejętych od wojsk Federacji Rosyjskiej (Dz. U. Nr 79, poz. 363, z późn. zm.);";
|
7) |
skreśla się art. 52; |
8) |
w art. 54 w pkt 8 skreśla się lit. a; |
9) |
w art. 54 w pkt 12 po lit. a dodaje się lit. a 1 w brzmieniu:"a1) uchyla się ust. 2 i 3,"; |
10) |
w art. 54 w pkt 19, w art. 54d w ust. 1, 2, 4 i 5 oraz w art. 54e w ust. 1 po użytym w różnym przypadku wyrazie "zalecenia" dodaje się użyty w odpowiednim przypadku wyraz "pokontrolne"; |
11) |
w art. 54 w pkt 19, w art. 54d w ust. 1 skreśla się wyrazy "oraz może zgłaszać uwagi i wnioski"; |
12) |
w art. 54 w pkt 19, w art. 54d w ust. 2, 4 i 5 oraz w art. 54e w ust. 1 skreśla się wyrazy ", uwag i wniosków"; |
13) |
w art. 61 w pkt 2, ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Przepisy ust. 1 pkt 2 i 3 nie mają zastosowania do autostrad i dróg ekspresowych w rozumieniu przepisów o autostradach płatnych."; |
14) |
w art. 71: a) w ust. 1 skreśla się pkt 1, b) w ust. 2 skreśla się wyraz "1,"; |
15) |
w art. 79 w ust. 2 w pkt 1 wyrazy "wymienionej w art. 52" zastępuje się wyrazami "z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 i Nr 137, poz. 1304) "; |
16) |
po art. 90 dodaje się art. 90a w brzmieniu: "Art. 90a. Jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane do dokonania wpłat do budżetu państwa, o których mowa w art. 29 31, przekazują pierwszą ratę tych wpłat w terminie do dnia 31 stycznia 2004 r.";
|
17) |
w art. 92 w ust. 6 wyrazy "2004 r." zastępuje się wyrazami "2002 r."; |
18) |
w art. 100 po wyrazie "Sejmowi" dodaje się wyrazy "i Senatowi". |
WICEMARSZAŁEK SENATU
Ryszard JARZEMBOWSKI
UZASADNIENIE
Senat, na posiedzeniu w dniu 6 listopada 2003 r., przyjął 18 poprawek do ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Najistotniejsze zmiany zostały wprowadzone do ustawy poprawkami nr 4, 7, 14 i 15. Przewidują one finansowanie odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów na dotychczasowych zasadach, to jest w drodze dotacji celowej z budżetu państwa na zadania własne. Konsekwencją przyjęcia tego rozwiązania jest dokonanie zmiany w przepisach, które przewidywały, na 2004 r., uwzględnienie środków na te odpisy, w kwocie części oświatowej subwencji ogólnej.
Senat uznał również za konieczne przesunięcie na dzień 31 stycznia 2004 r. terminu przekazania, przez jednostki samorządu terytorialnego, wpłaty pierwszej raty do budżetu państwa. Ustawa przewiduje, iż wpłat dokonuje się do 15 dnia każdego miesiąca, tym samym przekazanie pierwszej raty wpłaty musiało by nastąpić do dnia 15 stycznia, co w praktyce - zważywszy na zmiany w zakresie realizacji wzajemnych zobowiązań finansowych pomiędzy Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego, mogło by spowodować trudności w wykonaniu tego obowiązku (poprawki nr 3 i 16). Rozszerzeniu uległ katalog zadań, które mogą być objęte dotacją celową z budżetu państwa o zadania związane z wdrażaniem reformy systemu oświaty, wyrównywaniem szans edukacyjnych i zapewnianiem kształcenia praktycznego oraz o zadania realizowane w celu zagospodarowania nieruchomości Skarbu Państwa, przejętych od wojsk Federacji Rosyjskiej (poprawki nr 5 i 6). Poprawka nr 2 modyfikuje przepis dotyczący rozliczania przez organ podatkowy wpływów należnych gminie.
Senat przyjął szereg poprawek porządkujących rozwiązania przyjęte w ustawie, do których należą poprawki nr 1, 8 - 13. Poprawka nr 1 usuwa z definicji "ogólnej kwoty wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych" pojęcie, które nie ma charakteru normatywnego, poprawka nr 8 skreśla zmianę w ustawie o pomocy społecznej, która zawiera treść normatywną identyczną z treścią obowiązującego przepisu, natomiast poprawka nr 9 uchyla przepisy, które dotyczyły placówek opiekuńczo - wychowawczych oraz ośrodków adopcyjno - opiekuńczych prowadzonych w formie zakładów budżetowych, w związku ze zmianą przepisu, który dopuszczał prowadzenie wymienionych podmiotów w tej formie. Poprawkami nr 10 - 12 dokonano zmian w przepisach o nadzorze i kontroli nad podmiotami wykonującymi zadania pomocy społecznej, w zakresie rozstrzygnięć podejmowanych przez wojewodę po przeprowadzeniu czynności w zakresie kontroli lub nadzoru nad tymi jednostkami. Poprawka nr 13 odsyła do przepisów ustawy o autostradach płatnych bez powoływania tytułu ustawy, w związku ze zmianą tego tytułu, która ma nastąpić na podstawie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw, uchwalonej przez Sejm 17 października br.
Poprawką nr 17 zmodyfikowano przepis dotyczący ustalania wysokości jednorazowych zaliczek. które maja być przekazane województwom, w celu zapewnienia ciągłości finansowania zadań w roku 2004. Poprawka stanowi, iż przy ustalaniu wysokości tej zaliczki, uwzględnia się, między innymi, wysokość dochodów województw z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, wykazaną w sprawozdaniach za rok 2002, a nie za rok 2004.
Poprawka 18 stanowi wyraz przekonania Senatu, iż informacja o skutkach obowiązywania przepisów niniejszej ustawy wraz z propozycjami zmian, powinna być przekazana zarówno Sejmowi jak i Senatowi.