U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 19 września 2003 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodzie felczera
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 26 sierpnia 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o zawodzie felczera, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 1, w art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Minister właściwy do spraw zdrowia potwierdza, w drodze decyzji, kwalifikacje zawodowe felczera osobom, które posiadają dyplom wydany w państwie innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, uznany w Rzeczypospolitej Polskiej za równoważny na podstawie umów międzynarodowych lub odrębnych przepisów."; |
2) |
w art. 1 w pkt 1, w art. 1 w ust. 2 w pkt 2 skreśla się wyrazy "pkt 1"; |
3) |
w art. 1 w pkt 1, w art. 1 w ust. 2 w pkt 5 na końcu dodaje się wyrazy "potwierdzony orzeczeniem lekarskim,"; |
4) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 1a w ust. 4 wyrazy "i wydaje" zastępuje się wyrazami "i używania tytułu felczera oraz wydaje"; |
5) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 1 b w ust. 2 wyrazy "które wystąpiły przed podjęciem w Polsce działalności przez obywatela innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej" zastępuje się wyrazami "które wystąpiły poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed podjęciem w Polsce działalności przez cudzoziemca"; |
6) |
w art. 1 w pkt 3 w lit. b, w ust. 2 skreśla się wyrazy "w zakładzie opieki zdrowotnej"; |
7) |
w art. 1 w pkt 4, w art. 2a w ust. 2 skreśla się wyraz "właściwej"; |
8) |
w art. 1 w pkt 4, w art. 2a dodaje się ust. 3 w brzmieniu: "3. Przepisów ust. 2 nie stosuje się do felczera będącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, który posiada kwalifikacje, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3 i dotychczas nie uzyskał prawa wykonywania zawodu felczera na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej."; |
9) |
w art. 1 w pkt 4, w art. 2b w ust. 3 skreśla się wyrazy ", w drodze decyzji,"; |
10) |
w art. 1 w pkt 4, w art. 2b w ust. 7 wyrazy "wydaje decyzję o zawieszeniu prawa" zastępuje się wyrazami "zawiesza p rawo"; |
11) |
w art. 1 w pkt 4, w art. 2c w ust. 6 wyrazy "wydaje decyzję o zawieszeniu prawa" zastępuje się wyrazami "zawiesza prawo"; |
12) |
w art. 1 w pkt 4, w art. 2c w ust. 7 skreśla się wyrazy ", w drodze decyzji,"; |
13) |
w art. 1 w pkt 4, w art. 2d wyrazy "Prace komisji," zastępuje się wyrazami "Zadania Naczelnej Rady Lekarskiej, o których mowa w art. 1 ust. 2, art. 1a-1c oraz prace komisji,"; |
14) |
w art. 1 w pkt 4, art. 2e otrzymuje brzmienie: "Art. 2e. 1. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej w sprawach, o których mowa w art. 1a ust. 4, art. 1b ust. 1, art. 1c ust. 1, art. 2a ust. 1, art. 2b ust. 1, 2, 3 i 7 oraz w art. 2c ust. 1, 6 i 7 stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego odnoszące się do decyzji administracyjnych. 2. Od rozstrzygnięcia w sprawach, o których mowa w ust. 1, przysługuje wniosek do Naczelnej Rady Lekarskiej o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji. 3. Uchwały Naczelnej Rady Lekarskiej w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, podpisują prezes albo wiceprezes oraz sekretarz Naczelnej Rady Lekarskiej."; |
15) |
w art. 2 w ust. 1 wyrazy "dokumentu, o którym mowa w art. 1a" zastępuje się wyrazami "dotychczasowego dokumentu na dokument, o którym mowa w art. 1a ust. 4"; |
16) |
w art. 3 na końcu kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2004 r."; |
17) |
w art. 4 skreśla się wyrazy "ust. 1 pkt 2,". |
WICEMARSZAŁEK SENATU
Kazimierz KUTZ
UZASADNIENIE
Senat, po dogłębnym rozważeniu propozycji zmian, przyjętych przez Sejm w nowelizacji ustawy o zawodzie felczera, zaproponował 17 poprawek.
Poprawka nr 1, głosowana łącznie z konsekwencjami zawartymi w poprawkach 2 i 17, usuwa zbędny szczebel podejmowania decyzji administracyjnej w zakresie przyznawania prawa wykonywania zawodu felczera. Potwierdzanie przez ministra właściwego do spraw zdrowia, kwalifikacji nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, który to wymóg zawierał likwidowany przez Senat przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy nowelizowanej, byłby niezasadny z merytorycznego punktu widzenia. Kwalifikacje te, zgodnie z przepisem art. 1 ust. 2 pkt 3 muszą zostać uznane wcześniej, również w drodze decyzji administracyjnej, na zasadach określonych w innym akcie prawnym, tj. ustawie z dnia 26 kwietnia 2002 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych. Z tych względów poprawka Senatu upraszcza tok postępowania w zakresie przyznawania prawa do wykonywania zawodu felczera nie naruszając ustawowych wymogów merytorycznych.
Ponadto powyższa poprawka, modyfikując brzmienie przepisu art. 1 ust. 1 pkt 1, dostosowuje go do stanu prawnego związanego z faktem wyrażenia przez Sejm w ustawie z dnia 28 sierpnia 2003 r. zgody na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wypowiedzenia konwencji o wzajemnym uznawaniu równoważności dokumentów ukończenia szkół średnich, szkół średnich zawodowych i szkół wyższych, a także dokumentów o nadawaniu stopni i tytułów naukowych, sporządzonej w Pradze dnia 7 czerwca 1972 r. W tym zakresie poprawka Senatu wypełni więc lukę prawną, która zaistniałaby po wygaśnięciu umowy międzynarodowej.
Wprowadzając poprawkę nr 3 Senat pragnął ujednolicić wymogi formalne w zakresie obowiązku potwierdzania orzeczeniem lekarskim stanu zdrowia osoby ubiegającej się o prawo wykonywania zawodu felczera. Wymogi te, zgodnie z przepisem art. 1a ust. 2, odnosiły się tylko do obywatela państwa członkowskiego UE. Względy racjonalne przemawiają za wprowadzeniem analogicznych rozwiązań w odniesieniu do osób nie będących obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej.
Podobne racje przemawiają za rozwiązaniem zaproponowanym w poprawce nr 5. Rozszerza ona zakres przepisu art. 1b ust. 2, określającego sposób sprawdzania informacji istotnych w zakresie przyznawania prawa wykonywania zawodu felczera, na osoby nie będące obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Przyjmując poprawkę nr 6, Senat wyraził przekonanie, że przyjęte przez Sejm rozwiązanie godzi w osoby prowadzące poza zakładami opieki zdrowotnej, samodzielne punkty felczerskie. Krótkie vacatio legis noweli oraz brak jakichkolwiek rozwiązań przejściowych wkracza zbyt radykalnie w sferę praw tych podmiotów, nabytych na gruncie przepisów dotychczasowych. Konstruując tę poprawkę Senat zdawał sobie sprawę, że nie rozwiąże ona w sposób definitywny wszystkich problemów związanych, z jednej strony, z kwestią wskazaną wyżej, z drugiej natomiast, ze zmianą sytuacji faktycznej, jaką niesie nasza akcesja do Unii Europejskiej. Pozostanie potrzeba dogłębnego przemyślenia racjonalnych regulacji dotyczących uprawnień felczerów i starszych felczerów w kontekście ich samodzielności do wykonywania czynności zawodowych, stopnia wymagań kwalifikacyjnych oraz zapewnienia możliwości wykonywania zawodu w dotychczasowym zakresie. Są to problemy ważkie z punktu widzenia bezpieczeństwa w sferze zdrowia i życia człowieka.
W poprawce nr 8 Senat uznał za konieczne dostosowanie do wymogów prawa unijnego regulacji nakładającej na obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej wymóg odbycia przeszkolenia w przypadku niewykonywania zawodu felczera przez okres dłuższy niż 5 lat.
Proponując grupę poprawek, tj. nr 9, 10, 11, 12 i 14 Senat uznał za konieczne wypełnienie luki w ustawie, w zakresie trybu rozstrzygania przez Naczelną Radę Lekarską w indywidualnych sprawach, dotyczących, między innymi:
- przyznawania prawa wykonywania zawodu felczera bądź decydowania o odmowie przyznania tego prawa (art. 1a ust. 4, art. 1b ust. 1),
- wpisu do rejestru osób, które uzyskały to prawo (art. 1c ust. 1),
- powołania komisji oceniającej przygotowanie zawodowe felczera (art. 2b ust. 1),
- zawieszenia prawa wykonywania zawodu felczera (art. 2b ust. 7, 2c ust. 6).
Wskazując wszystkie rozstrzygnięcia Naczelnej Rady Lekarskiej, podejmowane w trybie uchwały, do których będą miały zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego odnoszące się do decyzji administracyjnych (art. 2e ust. 1), Senat kierował się przekonaniem, że w praktyce wykonywania ustawy zlikwiduje to wątpliwości dotyczące trybu postępowania. Niezrozumiałe jest bowiem, dlaczego ustawodawca tylko w niektórych sprawach przesądza, że rozstrzygnięcie przez Naczelną Radę Lekarską następuje w
drodze decyzji administracyjnej (art. 2b ust. 3 i 7, art. 2c ust. 6 i 7), pomijając inne rozstrzygnięcia (art. 1a ust. 4, 1c ust. 1, 2a ust. 1, 2b).Kluczem do przyjętych przez Senat w tej poprawce regulacji były przepisy w analogicznej materii dotyczące zawodu lekarza. Ponadto określony musiał zostać środek prawny służący zaskarżeniu uchwały Naczelnej Rady Lekarskiej (art. 2e ust. 2) oraz wymogi formalne w zakresie podpisywania decyzji Naczelnej Rady Lekarskiej (art. 2e ust. 3).
Wprowadzając poprawkę nr 13 Senat uznał za konieczne umożliwienie finansowania z budżetu państwa zleconych ustawą, organowi samorządu zawodowego jakim jest Naczelna Rada Lekarska, zadań z zakresu administracji, związanych z przyznawaniem prawa wykonywania zawodu felczera.
Również za niezbędne Senat uznał, w poprawce nr 16, skorygowanie błędnego rozwiązania legislacyjnego, zgodnie z którym rozporządzenia wydane na podstawie przepisów dotychczasowych, mogłyby obowiązywać bezterminowo.
Pozostałe poprawki, tj. 4, 7 i 15 doprecyzowują przepisy, czyniąc je spójnymi z innymi regulacjami (poprawka do art. 1a ust. 4), eliminują z przepisu błędne określenie (poprawka do art. 2a ust. 2) bądź doprecyzowują przepis, czyniąc go zrozumiałym (poprawka do art. 2 ust. 1 nowelizacji).