U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 8 sierpnia 2003 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 11 lipca 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 7 przed ust. 1 dodaje się ust. ... w brzmieniu: "... Minister właściwy do spraw gospodarki sprawuje nadzór nad przebiegiem likwidacji zakładów górniczych, w szczególności wyraża akceptację dla programów likwidacji jednostek oraz rocznych planów likwidacji zakładu górniczego, analizuje przedkładane mu roczne sprawozdania z dotychczasowej realizacji likwidacji zakładu górniczego oraz miesięczne rozliczenia otrzymanych rat dotacji.";
|
2) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 7 w ust. 2 skreśla się wyrazy "jak również wydatki poniesione na restrukturyzację zatrudnienia w jednostkach,"; |
3) |
w art. 2 w pkt 1, w pkt 5a wyrazy "art. 7" zastępuje się wyrazami "art. 7 ust. 2"; |
4) |
w art. 2 w pkt 2 w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 1a" zastępuje się wyrazami "ust. 1a i 1b" oraz dodaje się ust. 1b w brzmieniu: "1b. Dotacja, o której mowa w ust. 1a, wykorzystana niezgodnie ze szczegółowym harmonogramem prac likwidacyjnych i rekultywacyjnych podlega zwrotowi do Narodowego Funduszu.".
|
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
Uzasadnienie
Przyjmując poprawkę pierwszą, Senat uznał za niezbędne, dla procesu restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki, pozostawienie dotychczasowych kompetencji nadzorczych ministra właściwego do spraw gospodarki. W tym celu postanowiono wyposażyć ministra w odpowiednie instrumenty nadzoru, takie jak: prawo do
akceptacji programów likwidacji jednostek oraz rocznych planów likwidacji zakładu górniczego, a także w obowiązek analizy przebiegu realizacji likwidacji oraz miesięcznych rozliczeń otrzymanych dotacji.Poprawka druga wykreśla obowiązek finansowania wydatków na restrukturyzację zatrudnienia ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Należało usunąć ten obowiązek, ponieważ restrukturyzacja zatrudnienia całkowicie wykracza poza określone ustawowo proekologiczne zadania Narodowego F
unduszu. Ponadto takie rozszerzenie zadań funduszu celowego stwarza niebezpieczny precedens dla żądań finansowania również innych sfer życia gospodarczego.Poprawka trzecia ma jedynie precyzyjnie wskazać, w którym przepisie jest mowa o wydatkach finansowany
ch przez Narodowy Fundusz.Poprawka czwarta ma na celu zabezpieczenie środków Narodowego Funduszu przed ich wykorzystywaniem na cele niezgodne z przeznaczeniem. W dotychczasowym stanie prawnym podobny przepis znajdował się w akcie wykonawczym dotyczącym ro
zliczania dotacji dla górnictwa siarki.