U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 29 maja 2003 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o strażach gminnych oraz niektórych innych ustaw
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 8 maja 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o strażach gminnych oraz niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 1 w lit. a, w ust. 1a wyrazy "porozumienie określające formy i sposoby współpracy Policji i straży" zastępuje się wyrazami "porozumienie o współpracy straży i Policji"; |
2) |
w art. 1 w pkt 2, w art. 9b po wyrazach "za pośrednictwem" dodaje się wyrazy "właściwego terytorialnie"; |
3) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 10a zdanie wstępne otrzymuje brzmienie: "Straż w celu realizacji ustawowych zadań może przetwarzać dane osobowe, z wyłączeniem danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również danych o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym, bez wiedzy i zgody osoby, której dane te dotyczą, uzyskane:"; |
4) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 10a w pkt 2 wyraz "przepisów" zastępuje się wyrazem "ustaw"; |
5) |
w art. 1 w pkt 4 w lit. a, w pkt 5 i 6 wyraz "określonym" zastępuje się wyrazem "określonymi"; |
6) |
w art. 1 w pkt 4 w lit. a w drugim tiret w zdaniu wstępnym wyrazy "pkt 10" zastępuje się wyrazami "pkt 10 - 12", w pkt 10 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 11 i 12 w brzmieniu: "11) przeszukania pomieszczeń i innych miejsc, osoby, jej odzieży lub podręcznych przedmiotów w trybie, zakresie i przypadkach określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia, 12) dokonywania kontroli osobistej i przeglądania podręcznych przedmiotów osoby w razie istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary, a także w związku z wykonywaniem czynności określonych w pkt 3 i art. 11 pkt 7.";
|
7) |
w art. 1 w pkt 6 w lit. b, ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, sposoby i tryb postępowania przy użyciu przez strażnika środków przymusu bezpośredniego, sposób przechowywania i rejestrowania tych środków oraz sposób dokumentowania ich użycia, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia minimalnych skutków użycia środków przymusu bezpośredniego oraz obowiązku udzielenia pierwszej pomocy i zapewnienia pomocy lekarskiej, zabezpieczenia tych środków przed dostępem osób trzecich, a także umożliwienia przeprowadzenia skutecznej kontroli przechowywania i użycia środków przymusu bezpośredniego."; |
8) |
w art. 1 w pkt 8, w art. 16 w ust. 2 po wyrazach "stosuje się" dodaje się wyraz "odpowiednio"; |
9) |
w art. 1 w pkt 10, w art. 18 w ust. 1 w pkt 1 i 2 wyraz "albo" zastępuje się wyrazem "lu b"; |
10) |
w art. 1 w pkt 10, w art. 18 ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, sposoby i tryb postępowania przy użyciu przez strażnika broni palnej bojowej oraz sposób dokumentowania użycia tej broni, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia minimalnych skutków jej użycia oraz obowiązku udzielenia pierwszej pomocy i zapewnienia pomocy lekarskiej."; |
11) |
w art. 1 w pkt 13, w art. 24a w ust. 2 wyrazy "osób ubiegających się o przyjęcie do służby oraz pełniących służbę w strażach gminnych" zastępuje się wyrazami "strażników oraz osób ubiegających się o przyjęcie do służby w straży"; |
12) |
w art. 1 w pkt 14, w art. 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Zatrudnienie strażnika po raz pierwszy dokonuje się na czas określony, nie dłuższy niż 12 miesięcy, w ramach którego odbywa on szkolenie podstawowe."; |
13) |
w art. 1 w pkt 14, w art. 25 w ust. 2 wyraz "określony" zastępuje się wyrazem "nieokreślony"; |
14) |
w art. 1 w pkt 14, w art. 25 w ust. 4 skreśla się wyra z "gminnych"; |
15) |
w art. 3 skreśla się pkt 1. |
WICEMARSZAŁEK SENATU
Jolanta Danielak
UZASADNIENIE
Rozpatrując uchwaloną przez Sejm ustawę o zmianie ustawy o strażach gminnych oraz niektórych innych ustaw Senat uznał za stosowne wprowadzenie do jej tek
stu 15 poprawek.Poprawka nr 1 zmierza do modyfikacji art. 9 ust. 1a, zgodnie z którym wójt, burmistrz (prezydent miasta) może zawierać z właśc
iwym terytorialnie komendantem Policji porozumienie określające "formy i sposoby" współpracy Policji i straży. Zważywszy na postanowienie ust. 2 tego artykułu, który statuuje delegację do wydania przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych rozporządzenia określającego "zakres i sposoby" tej współpracy, Senat zastąpił zawarte w ust. 1a sformułowanie "porozumienie określające formy i sposoby współpracy Policji i straży" sformułowaniem "porozumienie o współpracy straży i Policji".Poprawka nr 2 uściśla, że przekazywanie przez komendantów straży gminnych informacji o danych zawartych w ewidencji etatów, wyposażenia w środki przymusu bezpośredniego oraz wyników działania straży do Komendanta Głównego Policji ma następować za pośrednictwem właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego Policji.
W toku senackiego postępowania legislacyjnego kontrowersje wzbudził art. 10a, przewidujący uprawnienie straży gminnych do przetwarzania danych osobowych. Dążąc do zapewnienia jego zgodności z art. 51 ust. 2 Konstytucji RP, zgodnie z którym władze publiczne nie mogą pozyskiwać, gromadzić i udostępniać innych informacji o o
bywatelach niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym, Senat uznał za konieczne wyłączenie z zakresu art. 10a kluczowych danych osobowych "wrażliwych", takich jak: dane ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również dane o stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym (poprawka nr 3). Ponadto, dążąc do zapewnienia precyzji tego artykułu, Senat uchwalił poprawkę nr 4, mając na względzie fakt, iż jedynie na podstawie ustaw straż może posiadać dostęp do danych osobowych zgromadzonych w odpowiednich rejestrach, ewidencjach i zbiorach.W poprawce nr 6 Senat uznał za stosowne przyznanie strażnikom miejskim prawa przeszukania pomieszczeń i innych miejsc, osoby, jej odzieży lub podręcznych przedmiotów w trybie, zakresie i przypadkach określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia, a także dokonywania kontroli osobistej i przeglądania podręcznych przedmiotów o
soby w razie istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary, a także w związku z wykonywaniem czynności określonych w pkt 3 i art. 11 pkt 7.W trakcie prac nad ustawą zwracano uwagę na konieczność modyfikacji delegacji do wydania stosownych rozporządzeń, zawartych w art. 14 ust. 5 i art. 18 ust. 3, w brzmieniu nadanym przez ustawę, aby wskazywały one kolejno: organ właściwy do wydania rozporządzenia, rodzaj aktu, zakres spraw przekazywanych do uregulowania w rozporządzeni
u, a następnie wytyczne dotyczące treści rozporządzenia. W związku z tym Senat uchwalił poprawki nr 7 i 10.Z porównania treści przepisów art. 25 ust. 1 i 2, w brzmieniu nadanym przez ustawę, wynika, iż ust. 2 powinien stanowić o zatrudnieniu strażnika na czas nieokreślony, nie zaś na czas określony. W związku z tym Senat wprowadził do ustawy poprawkę nr 13.
Błędna jest technika legislacyjna, polegająca na dokonaniu przez art. 3 pkt 1 ustawy zmiany w ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, mającej na celu uzupełnienie uregulowania dotyczącego powoływania komendanta komisariatu Policji przez komendanta powiatowego (miejskiego) Policji. Naruszono bowiem zasadę techniki legislacyjnej, w myśl której ustawa nie może zmieniać lub uchylać przepisów regulującyc
h sprawy, które nie należą do jej zakresu przedmiotowego lub podmiotowego albo się z nimi nie wiążą. Senat uznał więc za konieczne uchwalenie poprawki nr 15.Poprawki nr 5, 8, 9, 11, 12 i 14 mają charakter redakcyjny oraz doprecyzowujący przepisy ustawy.