U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 8 maja 2003 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne
oraz o zmianie niektórych ustaw
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 9 kwietnia
2003 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz o zmianie niektórych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 4 w lit. a, w ust. 1 wyraz "operatorowi" zastępuje się wyrazem "wnioskodawcy" oraz skreśla się wyrazy "uprawnionemu n a podstawie odrębnych przepisów do wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej"; |
2) |
w art. 1 w pkt 12 w lit. a, w ust. 1: a) w pkt 2 w lit. c wyraz "zakłóceniami" zastępuje się wyrazami "zaburzeniami elektromagnetycznymi", b) w pkt 3 w lit. a na końcu dodaje się wyrazy "z tym że świadectwo homologacji wydane na podstawie ustawy, o której mowa w art. 131, może być przedłożone bez względu na określony w nim termin zakładania i używania,"; |
3) |
w art. 1 w pkt 15: a) w lit. a:
b) dodaje się lit. a1-a3 w brzmieniu: "a1) po ust. 2 dodaje się ust. 2a-2c w brzmieniu: "2a. Wysokość wadium nie może być niższa niż 5% jednorazowej opłaty, o której mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1, i wyższa niż 20% tej opłaty, jednakże nie niższa niż 500 złotych. 2b. Wycofanie oferty z przetargu lub rezygnacja z uzyskania rezerwacji przez oferenta wyłonionego w postępowaniu przetargowym powoduje utratę wadium. 2c. Wadium wniesione przez oferenta wyłonionego w postępowaniu przetargowym podlega zwrotowi w terminie 14 dni od dnia uzyskania rezerwacji.", a2) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Prezes URTiP określa w dokumentacji przetargowej warunki jakie pow inien spełniać uczestnik przetargu oraz wymagania jakim powinna odpowiadać oferta, a także kryteria oceny ofert.",a3) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: "3a. Kryterium oceny oferty stanowi również wysokość kwoty zadeklarowanej przez podmiot wnioskujący o dokonanie rezerwacji częstotliwości.","; |
4) |
w art. 1 w pkt 18, w art. 31 w ust. 3 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "o której mowa w art. 22 ust. 2 pkt 2."; |
5) |
w art. 1 w pkt 18, w art. 31: a) dodaje się ust. 3a w brzmieniu: "3a. Podmiot, który zadeklarował w przetargu, o którym mowa w art. 24 ust. 1, kwotę wyższą niż wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 1, uiszcza tę opłatę w kwocie zadeklarowanej w przetargu.", b) ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. Opłaty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2, nie mogą być wyższe niż: 1) w służbie radiokomunikacji ruchomej lądowej:
2) w służbie radiokomunikacji stałej lądowej:
3) w służbie radiokomunikacji satelitarnej:
4) w służbie radiokomunikacji morskiej i żeglugi śródlądowej oraz w służbie radiokomunikacji lotniczej: a) za prawo do wykorzystania jednego kanału radiowego w radiokomunikacji lotniczej w zakresie częstotliwości 117,975 - 137,000 MHz przez jedną stację lotniskową w relacji "Ziemia - statek powietrzny" - 1 000 złotych, b) za prawo do wykorzystywania jednej częstotliwości w systemach radionawigacji i radiolokacji - 600 złotych, c) za prawo do wykorzystywania jednego kanału radiowego szerokości 30,3 kHz przez naziemną stację pracującą w systemie telefonii publicznej dla pasażerów (TFTS) - 1 200 złotych, d) za prawo do wykorzystywania częstotliwości w radiokomunikacji morskiej i żeglugi śródlądowej przez każdą stację nadbrzeżną w relacji "brzeg - statek":
e) za prawo do wykorzystywania jednego kanału radiowego w radiokomunikacji morskiej i żeglugi śródlądowej w paśmie ultrakrótkofalowym VHF przez każdą stację przewoźną lub przenośną w relacji "brzeg - statek" nie pracującą na podstawie pozwolenia statkowego - 800 złotych, 5) w radiofonii:
6) w telewizji:
c) dodaje się ust. 4a w brzmieniu: "4a. Limity opłat, o których mowa w ust. 4, obniża się do 50 % w przypadku: 1) stacji nadawczych i nadawczo-odbiorczych zlokalizowanych na obszarach administracyjnych miast liczących poniżej 100 000 mieszkańców, 2) stacji radiofonicznych i telewizyjnych o mocy promieniowanej poniżej 3) służb radiokomunikacji lądowej przeznaczonych wyłącznie do świadczenia doraźnej pomocy przy ratowaniu życia i zdrowia ludzkiego przez jednostki służby zdrowia, 4) prowadzenia akcji przez jednostki organizacyjne, których statutowym obowiązkiem jest planowanie, prowadzenie i uczestnictwo w akcjach zapobiegania i łagodzenia skutków klęsk żywiołowych i katastrof, 5) operatorów ogólnokrajowych sieci radiokomunikacji ruchomej lądowej o jednolitej strukturze działania na obszarze kraju, 6) przeprowadzania badań, eksperymentów oraz dla zapewnienia okazjonalnego przekazu informacji.", d) w ust. 5 wyrazy "ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7" zastępuje się wyrazami "ust. 1 pkt 1, 2, 4, 5 e) ust. 7 otrzymuje brzmienie: "7. Obowiązek uiszczania opłat za prawo do wykorzystania częstotliw ości oraz za prawo do dysponowania częstotliwością w rezerwacji ustaje nie później niż z upływem 30 dni od daty złożenia wniosku o rezygnację z prawa do wykorzystywania częstotliwości albo z prawa do dysponowania nią w rezerwacji.",f) dodaje się ust. 7a w brzmieniu: "7a. W przypadku utraty prawa do wykorzystywania częstotliwości wskutek cofnięcia pozwolenia, uiszczone opłaty nie podlegają zwrotowi.", g) ust. 9 otrzymuje brzmienie: "9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, minimalną wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wysokość opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2, oraz t erminy i sposób ich uiszczania, rodzaje podmiotów lub zakresy częstotliwości zwolnione z tych opłat, mając na uwadze kwoty określone w ust. 4, warunki wykorzystania częstotliwości przez te podmioty, kierując się przy tym kosztami prowadzenia gospodarki zasobami częstotliwości, a także potrzebą zagwarantowania optymalnego wykorzystania zasobów częstotliwości.",h) w ust. 10 wyrazy "ust. 3" zastępuje się wyrazami "ust. 5"; |
6) |
w art. 1 w pkt 20 w lit. b: a) zdanie wstępne otrzymuje brzmienie: "po ust. 3a dodaje się ust. 3b i 3c w brzmieniu:", b) dotychczasowe ust. 3a i 3b oznacza się odpowiednio jako ust. 3b i 3c, c) w ust. 3c pkt 2 otrzymuje brzmienie: "2) wiarygodności płatniczej użytkownika wynikającej z danych będących w posiadaniu operatora publicznego lub udostępnionych mu przez innego operatora publicznego. Operator p ubliczny powiadamia użytkownika o wystąpieniu takiego zastrzeżenia oraz przekazuje użytkownikowi informacje o podmiocie, który udostępnił dane uzasadniające zastrzeżenie operatora."; |
7) |
w art. 1 w pkt 30, w art. 49 w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyraz "kraju" zastępuje się wyrazem "województwa"; |
8) |
w art. 1 w pkt 30, w art. 49: a) w ust. 1 po wyrazach "z wykorzystaniem modemów," dodaje się wyrazy "dostępu do internetu szkół publicznych, placówek oświatowych, bibliotek i szkół wyższych, o odpowiedniej przepustowości,", b) w ust. 2 po wyrazach "jakości i dostępności," dodaje się wyrazy "wymagania dotyczące przepustowości"; |
9) |
w art. 1 w pkt 30, w art. 49 w ust. 2 po wyrazach "w drodze rozporządzenia," dodaje się wyrazy "katalog usług powszechnych," oraz wyrazy "jakości i dostępności" zastępuje się wyrazami "jakości, dostępności i przystępności cenowej"; |
10) |
w art. 1 dodaje się pkt 32a w brzmieniu: "32a) w art. 56 w ust. 1-4 wyrazy "biura numerów" zastępuje się wyrazami "polegającej na udzielaniu informacji o numerach abonentów";"; |
11) |
w art. 1 w pkt 34: a) w lit. a, w ust. 1 wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 3" zastępuje się wyrazami "i nie zachodzą przesłanki wydania decyzji, o której mowa w ust. 3", b) dodaje się lit. a1 w brzmieniu: "a1) ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. W zakresie określonym w ust. 4, Prezes URTiP, w porozumieniu z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może ustalić, w drodze decyzji, że na obszarze wskazanym w decyzji operator publiczny o udziale w rynku świadczenia określonej usługi telekomunikacyjnej niższym od 25% jest operat orem o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia danej usługi telekomunikacyjnej, jeżeli:1) zdolność operatora do zapobiegania skutecznej konkurencji na danym rynku, poprzez działania w znacznym stopniu niezależne od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów, 2) przychody operatora osiągane na wszystkich rynkach w odniesieniu do rozmiaru danego rynku, o którym mowa w ust. 4, 3) możliwości dostępu operatora do użytkowników końcowych, 4) doświadczenie operatora w świadczeniu usług telekomunikacyjnych na ry uwzględnione łącznie, wskazują, iż pozycja operatora powoduje powstawanie i utrzymywanie się ograniczenia konkurencji i interesów użytkow ników.",",c) lit. b otrzymuje brzmienie: "b) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Prezes URTiP, w porozumieniu z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Ko nsumentów, może ustalić, w drodze decyzji, że na obszarze wskazanym w decyzji operator publiczny spełniający warunki, o których mowa w ust. 1, nie jest operatorem o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia określonej usługi telekomunikacyjnej, jeżeli czynniki, o których mowa w ust. 2, uwzględnione łącznie, wskazują, iż pozycja tego operatora nie powoduje powstania lub utrzymania się ograniczenia konkurencji lub interesów użytkowników.","; |
12) |
w art. 1 w pkt 36, w art. 59: a) dodaje się ust. 1a w brzmieniu: "1a. Operatorzy o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 1, są obowiązani do: 1) kalkulacji kosztów odrębnie dla każdej z usług powszechnych oraz dla rozliczeń wynikających z umów o połączeniu sieci, zawartych z innymi operat 2) prowadzenia rachunkowości w sposób zapewniający wyodrę bnienie aktywów i pasywów, przychodów i kosztów, na poszczególne rodzaje działalności oraz ustalenie przychodów i związanych z nimi kosztów odrębnie dla każdej z usług i rozliczeń, objętych kalkulacją kosztów.",b) w ust. 2:
c) w ust. 3:
"a) w zakresie sieci dostępowej, polegającej na zapewnieniu dostępu do sieci transportowej, obejmującej wszystkie elementy sieci biorące udział w zapewnieniu użytkownikom dostępu do stacjonarnej sieci telekomunikacyjnej, b) w zakresie sieci transportowej, polegającej na świadczeniu usług wewnętrznego i zewnętrznego udostępniania tej sieci,",
d) w ust. 6 po wyrazie "kosztów" dodaje się wyrazy "usług i" oraz wyrazy "w ust. 2 pkt 1" zastępuje się wyrazami "w ust. 1a pkt 1 i w ust. 2 pkt 1"; |
13) |
w art. 1 pkt 39 otrzymuje brzmienie: "39) uchyla się art. 62;"; |
14) |
w art. 1 pkt 47 otrzymuje brzmienie: "47) art. 76 otrzymuje brzmienie: "Art. 76. Operator o znaczącej pozycji rynkowej jest zobowiązany do realizacji wszystkich uzasadnionych wystąpień o połączenie jego sieci telekomunikacyjnej z siecią telekomunikacyjną operatora występującego o połączenie, w tym w każdym technicznie uzasadnionym jej punkcie nie będącym zakończeniem sieci, jeżeli przyłączana sieć teleko munikacyjna została wybudowana zgodnie z przepisami prawa, chyba że istnieją inne alternatywne pod względem technicznym i ekonomicznym możliwości wykonania połączenia sieci albo gdy spełnienie żądania wiąże się z niewspółmiernie wysokimi nakładami.";"; |
15) |
w art. 1 w pkt 49 w zdaniu wstępnym po wyrazach "w art. 78" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. b i dodaje się lit. a w brzmieniu: "a) w ust. 3 w pkt 4 w lit. a wyrazy "biura numerów" zastępuje się "polegających na udzielaniu informacji o numerach abonentów","; |
16) |
w art. 1 w pkt 51 w lit. a, w ust. 1: a) w pkt 1 wyrazy "równe traktowanie użytkowników - jeżeli operator jest operatorem" zastępuje się wyrazami "przy porównywalnych warunkach połączenia sieci, jednakowe zasady rozliczeń - w przypadku operatora",b) w pkt 2 wyrazy "jeżeli operator jest operatorem" zastępuje się wyrazami "w przypadku operatora"; |
17) |
w art. 1 w pkt 51 w lit. d: a) w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 5 i 6" zastępuje się wyrazami "ust. 5-7", b) ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5. Prezes URTiP może, w przypadku gdy stwierdzi, że uzasadnienie, o którym mowa w ust. 4, nie dowodzi poprawności ustalenia opłat, o których mowa w ust. 1, zobowiązać strony umowy o połączeniu sieci, w drodze decyzji, do ustalenia wysokości tych opłat, z zastosowaniem zasad określonych w ust. 1 c) dodaje się ust. 7 w brzmieniu: "7. W przypadku niewykonania przez strony umowy o połączeniu sieci decyzji, o której mowa w ust. 5, Prezes URTiP może, działając z urzędu lub na wniosek strony umowy o połączeniu sieci, ustalić wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, w drodze decyzji."; |
18) |
w art. 1 w pkt 57, w art. 87d w ust. 1 wyrazy "ofertę ramową określającą" zastępuje się wyrazami "ofertę określającą ramowe"; |
19) |
w art. 1 w pkt 58, w art. 88: a) w ust. 1 w pkt 3 przecinek na końcu zastępuje się kropką oraz skreśla się pkt 4, b) w ust. 2 w pkt 4 na końcu dodaje się przecinek oraz dodaje się pkt 5 w brzmieniu: "5) zdolności do współpracy z innymi urządzeniami telekomunikacyjnymi używanymi w sieci telekomunikacyjnej lub do niej dołączonymi, w szczególności niepowodowania uszkodzeń sieci telekomunikacyjnej lub zakłócania jej funkcjonowania"; |
20) |
w art. 1 w pkt 60 lit. b otrzymuje brzmienie: "b) w ust. 2:
"3a) raport techniczny zawierający sprawozdanie z badań technicznych urządz enia wraz z opinią potwierdzającą spełnianie przez nie zasadniczych wymagań, wystawione przez akredytowane laboratorium badawcze, indywidualnemu użytkownikowi urządzenia nie będącego przedmiotem oferty handlowej.",
|
21) |
w art. 1 w pkt 64 w lit. b średnik na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. c w brzmieniu: "c) ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Obowiązkowej ocenie zgodności z wymaganiami, o których mowa w ust. 1, zwanymi dalej "zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi ko mpatybilności elektromagnetycznej" podlega aparatura, która może wywołać zaburzenia elektromagnetyczne lub na działanie której takie zaburzenia mogą mieć wpływ, z wyłączeniem urządzeń, o których mowa w art. 91 ust. 4 pkt 1 i 3.";"; |
22) |
w art. 1 w pkt 70, w art. 150a wyrazy "art. 69a i 69b" zastępuje się wyrazami "art. 34 ust. 3c pkt 2, art. 69a i art. 69b"; |
23) |
w art. 6 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: "4. Do czasu ustalenia znaczącej pozycji rynkowej operatorów publicznych w zakresie świadczenia usług telefonicznych w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych na obszarze województw w drodze decyzji, obowiązki, o których mowa w art. 49 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, ciążą na operatorze publicznym, który w dniu wejścia w życie ustawy zajmował dominującą pozycję rynkową w zakresie świadczenia usług powszechnych."; |
24) |
w art. 10: a) w ust. 1 skreśla się wyrazy "2 i", b) skreśla się ust. 2; |
25) |
dodaje się art. 10a w brzmieniu: "Art. 10a. Do postępowania w sprawach o wydanie pozwolenia radiowego, wszczętego i niezakończonego przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się prze pisy ustawy."; |
26) |
dodaje się art. 10b w brzmieniu: "Art. 10b. Urządzenia, które posiadają świadectwo homologacji, mogą być wprowadzane do obrotu do czasu określonego w tym świadectwie."; |
27) |
art. 11 otrzymuje brzmienie: "Art. 11. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 27 lit. b, który wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, oraz art. 10, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.". |
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
U Z A S A D N I E N I E
Poprawka Senatu nr 1 do ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz o zmianie niektórych ustaw właściwie określa podmiot ubiegający się o uzyskanie zezwolenia telekomunikacyjnego oraz skreśla zbędne, bo wynikające już z definicji zawartej w "słowniczku" ustawy, wskazanie kto może być operatorem.
Celem poprawki nr 2 jest ujednolicenie terminologii ustawy a ponadto skrócenie procedur dla dotychczasowych użytkowników poprzez umożliwienie im w postępowaniu o pozwolenie radiowe przedstawienie świadectwa homologacji wydanego na podstawie ustawy o łączności.
Senat dostrzegł konieczność doprecyzowania przepisów dotyczących wadium wnoszonego w trakcie przetargu o dokonanie rezerwacji częstotliwości poprzez wskazanie maksymalnych i minimalnych limitów te
go wadium (poprawka nr 3).Poprawka nr 4 ma charakter doprecyzowujący.
Poprawka nr 5 uszczegóławia maksymalną wysokość rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością oraz dodaje przepis określający przypadki, w których opłaty te ulegną obniżeniu do 50%. Wprowadzając tę poprawkę Senat kierował się przede wszystkim wymogami wnikającymi z art. 217 Konstytucji.
Poprawki Senatu nr 6 i 22 mają na celu dostosowanie przepisów, w zakresie weryfikacji wiarygodności płatniczej użytkownika, do rozwiązania wprowadzonego do Prawa telekomunikacyjnego ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych.
Poprawka nr 7 i 23 powodują, iż obowiązek świadczenia usług powszechnych ciążyć będzie już na operatorze publicznym zajmującym znaczącą pozycję rynkową na obszarze województwa, a nie, jak uchwalił Sejm, na obszarze kraju. Do czasu ustalenia znaczącej pozycji rynkowej operatorów publicznych w zakresie świadczenia usług telefonicznych w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych na obszarze województw, obowiązki ty
ch operatorów będą ciążyć na operatorze publicznym, który w dniu wejścia w życie ustawy zajmował dominującą pozycję rynkową w zakresie świadczenia usług powszechnych.Mając na względzie ogromne potrzeby edukacyjne, Senat w poprawce nr 8 rozszerzył katalog usług powszechnych, a więc takich których świadczenie jest obowiązkiem operatora o znaczącej pozycji rynkowej, o dostęp do internetu szkół publicznych, placówek oświatowych, bibliotek i szkół wyższych, zaznaczając, iż ma to być dostęp o odpowiedniej przepu
stowości. Szczegółowe wymagania dotyczące przepustowości określi właściwy minister.Poprawka Senatu nr 9 ma na celu uzupełnienie delegacji do wydania rozporządzenia, w taki sposób, aby minister właściwy do spraw łączności mógł w rozporządzeniu określić katalog usług powszechnych oraz wymagania dotyczące przystępności cenowej tych usług. Pozwoli to na jednoznaczne określenie usług uznawanych za usługi powszechne oraz umożliwi precyzyjne określenie wobec jakich rodzajów usług operator zobowiązany do świadczen
ia usług powszechnych stosuje przepisy art. 59.Poprawki nr 10 i 15 mają na celu ujednolicenie terminologii ustawy.
Poprawka Senatu nr 11 powoduje, że Prezes URTiP - wydając decyzję ustalającą, że operator zajmuje znaczącą pozycje rynkową, pomimo, że jego udział w rynku jest niższy niż 25% - będzie musiał wykazać między innymi, że zdolność tego operatora do zapobiegania skutecznej konkurencji, poprzez działania niezależne od konkurentów, kontrahentów i konsumentów, wskazuje na istnienie ograniczenia konkure
ncji i interesów użytkowników.Poprawka nr 12 wyodrębnia przepisy dotyczące obowiązku prowadzenia kalkulacji kosztów dla każdej z usług powszechnych oraz szczególnego prowadzenia rachunkowości, mające zastosowanie do operatorów o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług telefonicznych świadczonych w sieciach stacjonarnych.
Poprawki Senatu nr 13 i 14 mają na celu usuniecie wątpliwości co do zakresu obowiązków operatora o znaczącej pozycji rynkowej. Zgodnie z art. 76, w nowym brzmieniu, operator taki musi realizować tylko wystąpienia o połączenie jego sieci z siecią innego operatora, a nie wystąpienia o wszelkiego rodzaju dostęp do sieci.
Poprawka nr 16 dotyczy kryteriów jakimi mają kierować się strony umowy o połączeniu sieci ustalając opłaty z tytułu wzajemnego korzystania z połączonych sieci. Poprawka nakazuje stosowanie jednakowych zasad rozliczeń przy ustalaniu opłat z tytułu wzajemnego korzystania z połączonych sieci. Zdaniem Senatu przyjęcie tej poprawki zapewni porównywalne, w zależności od pozycji operatora na rynku, zasady ustalania opłat z tytułu rozliczeń międzyoperatorskich.
Poprawka Senatu nr 17 ma na celu skłonienie stron umowy o połączeniu sieci do ustalenia wysokości opłat za wzajemne korzystanie z sieci w drodze negocjacji. Dopiero w przypadku niepowodzenia tych negocjacji Prezes URTiP ustalałby wysokość opłat w drodze decyzji.
Poprawka nr 18 ma charakter porządkowy.
Poprawka nr 19 rozszerza zakres upoważnienia do określenia, w drodze rozporządzenia, dodatkowych wymagań urządzeń radiowych i końcowych w zakresie współpracy z innymi urządzeniami telekomunikacyjnymi. Zmiana ta ma na celu dostosowanie do dyrektyw Unii Europejskiej w sprawie dokonywania oceny zgodności aparatury z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi kompatybilności ele
ktromagnetycznej oraz dokonywania oceny zgodności telekomunikacyjnych urządzeń końcowych z zasadniczymi wymaganiami.Poprawka nr 20 ma charakter redakcyjny, a ponadto utrzymuje w mocy dotychczasowe brzmienie przepisu dodanego przez ustawę o systemie ocen zgodności.
Poprawka nr 21 powoduje, iż obowiązkowej ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi kompatybilności elektromagnetycznej będzie podlegała aparatura, która może wywołać zaburzenia elektromagnetyczne lub na działanie której takie zaburzenia mogą mieć wpływ.
Poprawka nr 24 skreśla zbędny przepis przejściowy, utrzymujący w mocy akty wykonawcze wydane na podstawie ustawy o łączności. Akty te utraciły moc z dniem 1 stycznia 2003 r.
Poprawka nr 25 powoduje, iż do postępowania w sprawach o wydanie pozwolenia radiowego, wszczętego i niezakończonego przed dniem wejścia w życie nowelizacji, będzie się stosowało korzystniejsze przepisy.
Poprawka nr 26 pozwala na wprowadzenie do obrotu urządzeń, które posiadają świadectwo homologacji, do czasu określonego w tym świadectwie.
W poprawce nr 27 Senat zaproponował, aby przepis dający abonentowi stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej eksploatowanej przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej prawo wyboru operatora publicznego świadczącego usługi telefoniczne - wszedł w życie wcześniej niż cała ustawa tj. po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia. Umożliwi to szybszą liberalizację rynku usług telefonicznych, rozwój konkurencji, zwiększenie dostępności i potanienie tych usług.