U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 kwietnia 2003 r.

w sprawie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę

o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 26 marca 2003 r. ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 wyrazy "art. 11-35 oraz art. 36 ust. 2 pkt 5" zastępuje się wyrazami "art. 11-34 oraz art. 35 ust. 2 pkt 5";

2)

w art. 7 w pkt 1, w pkt 113 wyrazy "oraz jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 42 ust. 1" zastępuje się wyrazami ", jednostek organizacyjnych oraz osób, o których mowa w art. 42 ust. 1 i 3";

3)

w art. 7 w pkt 1, w pkt 113 po wyrazie "kosztów" dodaje się wyraz "szkoleń,";

4)

w art. 7 w pkt 2 w lit. b, w ust. 6a wyrazy "o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne" zastępuje się wyrazami "ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym";

5)

w art. 8 w pkt 1, w art. 14a w ust. 3 skreśla się wyraz "pozarolniczą";

6)

w art. 10 w pkt 2 wyrazy "w art. 34 ust. 4" zastępuje się wyrazami "w art. 33 ust. 4";

7)

w art. 10 w pkt 3 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) po ust. 1d dodaje się ust. 1e i 1f w brzmieniu:

"1e. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1) wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,

2) innych papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie, o którym mowa w art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi ( Dz. U. Nr 49, poz. 447 i Nr 240, poz. 2055), pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,

3) jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 448 i Nr 141, poz. 1178).

1f. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.";";

8)

w art. 14 w pkt 3, w art. 49a w ust. 1 po wyrazie "Sądowego" dodaje się wyrazy ", po spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 20 lub 21 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie";

9)

w art. 14 w pkt 3, w art. 49a w ust. 3 po wyrazach "art. 20" dodaje się wyrazy
"lub 21";

10)

w art. 15 w pkt 3, w pkt 2 po wyrazie "charytatywną" dodaje się wyrazy ", kulturalną, naukową";

11)

w art. 17 w pkt 1 w lit. a, w pkt 6a po wyrazie "podmiot" dodaje się wyrazy ", organ administracji publicznej";

12)

w art. 17 w pkt 1 w lit. a, w pkt 6a wyrazy "oraz jednostkę organizacyjną, o których mowa w art. 42 ust. 1" zastępuje się wyrazami ", jednostkę organizacyjną oraz osobę, o których mowa w art. 42 ust. 1 i 3";

13)

w art. 24 wyrazy "oraz art. 18-23" zastępuje się wyrazami ", art. 18-20 oraz art. 22
i 23".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Senat, rozpatrując ustawę - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wprowadził do jej tekstu 13 poprawek.

Poprawka nr 3 jest konsekwencją dodanego przez Senat w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przepisu, który daje podstawę do pokrywania przez korzystającego kosztów szkoleń wolontariuszy w zakresie wykonywanych przez nich świadczeń. W związku z przyjęciem przedstawionego powyżej rozwiązania konieczna była zmiana w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl której przychody wolontariusza otrzymane od korzystającego z tytułu kosztów szkoleń będą zwolnione od podatku dochodowego.

W toku prac nad ustawą Senat wiele uwagi poświęcił kwestii swobodnego lokowania dochodów przez organizacje pożytku publicznego i wiążącym się z tym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. W rezultacie zaproponowano (poprawka nr 7), nie ograniczając organizacjom pożytku publicznego możliwości inwestowania, wyodrębnienie fazy lokowania dochodów przeznaczonych na cele statutowe od fazy faktycznego ich wydatkowania na te cele. W przekonaniu Izby koniecznym wymogiem jest deponowanie papierów wartościowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez podmiot uprawniony w rozumieniu ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, co znalazło odzwierciedlenie w poprawce nr 7.

Senat stanął na stanowisku, że uzupełnienia wymagają przepisy dodawane do ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, regulujące kwestie związane z dokonywaniem do tego rejestru wpisów organizacji pożytku publicznego. W przepisach tych zabrakło jednoznacznego określenia podstawy takiego wpisu w odniesieniu do tych organizacji pożytku publicznego, które nie mają, z innego tytułu, obowiązku dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Uwagę Senatu zwrócił także fakt, że wymagania, jakie są obowiązane spełniać podmioty utworzone przez kościoły lub inne związki wyznaniowe są określone nie tylko w art. 20, ale również w art. 21 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, co nie zostało uwzględnione w normie prawnej regulującej te kwestie. Poprawki nr 8 i 9 rozstrzygają przedstawione wątpliwości.

Zdaniem Senatu konieczne było uzupełnienie art. 15 (nowelizującego ustawę o gospodarce nieruchomościami), który określa zakres udzielanych bonifikat. Przepis ten, w brzmieniu przyjętym przez Sejm, odbiera możliwość udzielenia przez właściwy organ bonifikaty od ceny nieruchomości w przypadku, gdy nieruchomość ta jest sprzedawana osobom fizycznym i osobom prawnym, które prowadzą działalność naukową lub kulturalną. Senat wyraził przekonanie, że zmiana ta nie jest bezpośrednio związana z przedmiotem uregulowania ustawy, a tym samym jej umieszczenie w przepisach wprowadzających nie jest zgodne z zasadami prawidłowej legislacji i przyjął poprawkę nr 10.

Senat uznał za konieczne, aby przepis, na podstawie którego wolontariuszowi będzie przysługiwało odszkodowanie z tytułu wypadku przy wykonywaniu świadczeń wszedł w życie w tym samym terminie co pozostałe regulacje prawne w tym zakresie, wprowadzane w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (poprawka nr 13).

Pozostałe poprawki, poprzez skorygowanie błędnych oraz zastosowanie skrótowych odesłań, poprawiają czytelność ustawy. Ponadto zapewniają spójność między jej przepisami a regulacjami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.