U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 20 marca 2003 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 26 lutego 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 1 w lit. b, pkt 4 otrzymuje brzmienie: "4) sponsorowanie - bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub współfina nsowanie działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dla upowszechniania, utrwalania lub podniesienia renomy nazwy, producenta lub dystrybutora, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę, jego działalność, towar lub usługę, w zamian za informowanie o sponsorowaniu,"; |
2) |
w art. 1 w pkt 3 w lit. a, w pkt 3 wyraz "tężyzną" zastępuje się wyrazem "sprawnością"; |
3) |
w art. 1 w pkt 3 w lit. b w tiret pierwszym, w pkt 1 wyrazy "reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy" zastępuje się wyrazami "reklam prowadzonych na słupach, tablicach oraz innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, umieszczonych na terenie stadionów lub innych obiektów sportowych w trakcie imprez sportu wyczynowego, transmitowanych w telewizji"; |
4) |
w art. 1 w pkt 3 w lit. b w tiret drugim, w pkt 5 po wyrazach "chyba że" dodaje się wyrazy "odbywa się to na terenie stadionów lub innych obiektów sportowych w trakcie imprez sportu wyczynowego oraz"; |
5) |
w art. 1 w pkt 3 w lit. c: a) w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 5 - 7" zastępuje się wyrazami "ust. 5 i 6", b) w ust. 5 wyrazy ", których zasadniczą działalność stanowi produkcja lub sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 8% do 18%" zastępuje się wyrazami "zawierających do 18%", c) skreśla się ust. 7; |
6) |
w art. 1 w pkt 4, w art. 132: a) ust. 1 - 4 otrzymują brzmienie: "1. Podmioty świadczące, w wykonaniu umowy zawartej przez te podmioty z producentem lub dystrybutorem napojów alkoholowych, usługi, których przedmiotem jest reklama prowadzona zgodnie z przepisami niniejszej ustawy, zobowiązane są do naliczania dodatkowej opłaty w wysokości 10% ustalonego 2. Podmioty, o których mowa w ust. 1, sporządzają i przekazują do urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę zobowiązanego, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym powstał obowiązek wystawienia faktury VAT na wynagrodzenie lub jego część, deklarację według wzoru określonego na podstawie ust. 3. 3. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór deklaracji, o której mowa w ust. 2, oraz szczegółowy zakres zamieszczonych w niej danych, uwzględniając imię i nazwisko, lub nazwę (firmę) podmiotu zobowiązanego do wniesienia opłaty, jego adres zamieszkania lub siedziby, dane identyfikacyjne wraz z danymi dotyczącymi faktur, które mają być podstawą do ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w ust. 1. 4. Opłatę, o której mowa w ust. 1, wnosi się najpóźniej w ostatnim dniu miesiąca, w którym stosownie do ust. 2 powstał obowiązek złożenia deklaracji. W terminie do 5 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wniesiono opłatę, podmiot zobowiązany do jej wniesienia informuje urząd skarbowy, w którym złożył deklarację, o której mowa w ust. 2, o wniesieniu opłaty, dołączając do informacji dowód wniesienia opłaty.", b) skreśla się ust. 5;
|
7) |
dodaje się art. 1a w brzmieniu: "Art. 1a. 1. Podmioty, które przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zawarły umowy dotyczące świadczenia usług w zakresie reklamy prowadzonej zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w art. 1, nie wykonują obowiązków określonych w art. 13 2. Przepis ust. 1 nie dotyczy dokonanych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy zmian umów, o których mowa w ust. 1, w zakresie w jakim zmiany te przedłużają termin obowiązywania umowy lub podwyższają wysokość ustalonego umownie wynagrodzenia."; |
8) |
w art. 2 po wyrazie "ogłoszenia" dodaje się wyrazy ", z wyjątkiem art. 1 pkt 4, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.". |
WICEMARSZAŁEK SENATU
Ryszard JARZEMBOWSKI
UZASADNIENIE
Senat, po rozpatrzeniu ustawy z dnia 26 lutego 2003 r. o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wprowadził do niej 8 poprawek.
Poprawka nr 1 modyfikuje definicję sponsorowania. Zdaniem Senatu, definicja zaproponowana w nowelizacji, w zakresie w jakim nakłada na podmiot sponsorowany obowiązek upowszechniania znaków towarowych producentów lub dystrybutorów napojów alkoholowych, pokrywa się z definicją reklamy, zawartą w
ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, co nie służy czytelności ustawy i może budzić wątpliwości interpretacyjne, w szczególności w kontekście zakazów dotyczących reklamy.Poprawką nr 2 Senat wprowadza zakaz prowadzenia reklamy i promocji piwa poprzez budowanie skojarzeń ze sprawnością fizyczną. Omawiana poprawka służy dostosowaniu przepisu art. 13
1 ust. 1 pkt 3 ustawy do dyrektywy Rady nr 89/552/EWG z dnia 3 października 1989 r. w sprawie koordynacji określonych przepisów prawnych i administracyjnych państw członkowskich w zakresie wykonywania działalności telewizyjnej, która w art. 15 przewiduje zakaz tworzenia reklamy napojów alkoholowych poprzez stwarzanie związku pomiędzy spożywaniem alkoholu a poprawą sprawności fizycznej.Senat dokonał zmian w zakresie zasad prowadzenia reklam na słupach, tablicach oraz innych stałych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, uznając, iż uchylenie dotychczasowego zakazu prowadzenia reklamy w ten sposób jest możliwe, lecz wyłącznie na nas
tępujących warunkach:Konsekwencją tej zmiany jest dopuszczenie nadawania prowadzonej w tej sposób reklamy w telewizji, w trakcie transmisji imprez sportu wyczynowego (poprawki nr 3 i 4).
Poprawka nr 5 przywraca dotychczasowy stan prawny w zakresie kategorii podmiotów sponsorujących, o których informacja udzielana jest wyłącznie na zasadach określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a więc z zastosowaniem ograniczeń wynikających z tej ustawy.
Uzasadnieniem dla dokonania zmian w przepisie dotyczącym opłaty od umów o świadczenie usług w zakresie reklamy napojów alkoholowych, jest konieczność doprecyzowania niektórych zagadnień związanych z wprowadzaną daniną publiczną. Zdaniem Senatu, uściślenia wymagają następujące kwestie: rodzaje usług, których wykonanie wiąże się z obowiązkiem naliczenia opłaty, sposób naliczania opłaty, termin przekazywania deklaracji do urzędu skarbowego oraz tryb przekazywania informacji o uiszczonej opłacie pomiędzy urzędem skarbowym a ministrem właściwym do spraw kultury fizycznej i sportu (poprawka nr 6).
Poprawka nr 7 dodaje przepis przejściowy, na mocy którego podmioty świadczące usługi w zakresie reklamy piwa, będą zwolnione z obowiązku uiszczania opłaty wprowadzonej tą nowelizacją, w zakresie umów zawartych przed wejściem w życie niniejszej ustawy. Poprawka nr 8 wydłuża do dnia 1 stycznia 2004 r. okres vacatio legis dla przepisu nakładającego obowiązek uiszczenia opłaty od umów dotyczących świadczenia usług w zakresie reklamy piwa.