U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 7 marca 2003 r.

w sprawie ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 12 lutego 2003 r. ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 6 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) obsługę bankową rachunków budżetu państwa;";

2)

w art. 16 w pkt 1 w lit. b, w ust. 2a wyrazy "i 4-6" zastępuje się wyrazami "i 4";

3)

w art. 16 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) w art. 190:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Obsługę bankową budżetu państwa w zakresie rachunków bankowych wymienionych w ust. 1 - z wyłączeniem rachunków państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - prowadzi Narodowy Bank Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego, z zastrzeżeniem ust. 2a, 2b i 3.",

b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. Wyboru podmiotu prowadzącego obsługę rachunków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3 - z wyłączeniem rachunków środków specjalnych - oraz pkt 4 i 5, dokonuje Minister Finansów, uwzględniając niezbędne warunki techniczne i organizacyjne, które muszą być spełnione przez ten podmiot, kwalifikacje zawodowe pracowników, jak również wpływ na stan finansów publicznych w związku z podjęciem i prowadzeniem obsługi tych rachunków.

2b. Bank Gospodarstwa Krajowego może podjąć obsługę rachunków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3 - z wyłączeniem rachunków środków specjalnych - oraz pkt 4, nie wcześniej niż z dniem przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Gospodarczej i Walutowej.",

c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Obsługę bankową budżetu państwa w zakresie rachunków wymienionych w ust. 1 pkt 6 i 7, rachunków środków specjalnych jednostek, o których mowa w ust. 1 pkt 3, oraz rachunków państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 5 pkt 11, może prowadzić Narodowy Bank Polski, Bank Gospodarstwa Krajowego lub inny bank. Wyboru banku innego niż Narodowy Bank Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego dla obsługi tych rachunków dokonuje się w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.",

d) w ust. 5 po wyrazach "Narodowy Bank Polski" dodaje się wyrazy "lub Bank Gospodarstwa Krajowego",

e) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Minister Finansów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady obsługi rachunków bankowych wymienionych w ust. 1 oraz zakres informacji wymienionej w ust. 5 pkt 1 i sprawozdań wymienionych w
ust. 5 pkt 2, z zastrzeżeniem ust. 7.",

f) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. Jeżeli podmiotem prowadzącym obsługę centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa jest Narodowy Bank Polski, Minister Finansów, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 6, zasięga opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego.".";

4)

dodaje się art. 21a w brzmieniu:

"Art. 21a. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 190 ust. 6 ustawy, o której mowa w art. 16, zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych.";

5)

w art. 22 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z wyjątkiem art. 14, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Kazimierz KUTZ


UZASADNIENIE

Senat rozpatrując ustawę o Banku Gospodarstwa Krajowego postanowił wprowadzić do niej 5 poprawek. Najistotniejszą z nich jest poprawka nr 3, która likwiduje opóźnienie wejścia w życie przepisów dotyczących nowych uprawnień Banku Gospodarstwa Krajowego w zakresie obsługi bankowej rachunków budżetu państwa. Opóźnienie to, zdaniem Senatu nieuzasadnione, zostało spowodowane brakiem nowelizacji przepisu art. 190 ustawy o finansach pulicznych, który ma obowiązywać prawdopodobnie do 31 grudnia 2004 r., a jako przepis przejściowy ma pierwszeństwo stosowania przed przepisem art. 107 tej ustawy.

Zaproponowana przez Senat nowelizacja art. 190 ustawy o finansach publicznych zakłada odpowiednie odwzorowanie treści przepisu o charakterze docelowym w tym zakresie, uwzględniając zarazem wprowadzone poprawką nr 2 zniesienie wynikającej z dodawanego nowelizacją ust. 2a w art. 107 ustawy o finansach publicznych, kompetencji Ministra Finansów do wyboru podmiotu prowadzącego obsługę rachunków bieżących zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych oraz rachunków pomocniczych. Rozwiązanie wprowadzane poprawką nr 2 jest zgodne z dotychczasowym stanem prawnym w tym zakresie. Konsekwencją poprawki nr 3 są zmiany zaproponowane w pkt 1 i 4 uchwały Senatu.

Poprawka nr 5 odkłada wejście w życie nowelizacji ustawy o Narodowym Banku Polskim dotyczącej zasad rachunkowości stosowanych w tym banku - do początku roku obrotowego.