U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 6 lutego 2003 r.
w sprawie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 9 stycznia 2003 r. ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 3 po wyrazach "chyba że" dodaje się wyrazy "udostępnianie, o którym mowa powyżej, następuje w celu sprzedaży wierzytelności przez ogłoszenie publiczne lub"; |
2) |
w art. 4 w ust. 1 dodaje się zd anie drugie w brzmieniu:"Akcjonariuszem spółki nie może być osoba karana za przestępstwo popełnione z winy umyślnej ani osoba prawna, w której organach zasiada osoba karana za przestępstwo popełnione z winy umyślnej."; |
3) |
w art. 4 w ust. 2 dodaje się zd anie drugie w brzmieniu:"Nie jest dopuszczalna zamiana akcji imiennych na akcje na okaziciela."; |
4) |
w art. 7 w ust. 1 dodaje się pkt 15a w brzmieniu: "15a) wynajmujący lokale;"; |
5) |
w art. 12 po wyrazie "niezwłocznie" dodaje się wyrazy ", jednak nie później niż w terminie 14 dni,"; |
6) |
w art. 14 w ust. 4 w pkt 3 oraz w art. 17 w ust. 3 wyrazy "art. 16 ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 16"; |
7) |
w art. 16 : a) w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie: "Do nieodpłatnego otrzymywania informacji gospodarczych od biura są uprawnieni:", b) skreśla się ust. 2 oraz oznaczenie ust. 1; |
8) |
w art. 19 w ust. 1 po wyrazie "otrzymywania" dodaje się wyrazy "za odpłatnością"; |
9) |
w art. 22 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 oraz dodaje się ust. 2 w brzmie niu:"2. Nadzór ministra właściwego do spraw gospodarki nie obejmuje kontroli prawidłowości przetwarzania danych osobowych przez biuro."; |
10) |
w art. 38 wyrazy "niezwłocznie umowy, o której mowa w art. 6," zastępuje się wyrazami "umowy, o której mowa w ar t. 6, w terminie, o którym mowa w art. 12,"; |
11) |
art. 45 otrzymuje brzmienie: "Art. 45. W ustawie z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 73, poz. 852, z 2001 r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676 i Nr 166, poz. 1360) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 34 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu; "3a. Operator może odmówić użytkownikowi zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub zawrzeć taka umowę na warunkach mniej korzystnych dla użytkownika w wyniku oceny wiarygodności płatniczej dokonanej na podstawie informacji udostępnionych przez biuro informacji gospodarczej w trybie określonym w ustawie z dnia ..... 2003 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych (Dz.U. Nr ..., poz. ...) albo w przypadku, o którym mowa w art. 15 ust. 2 tej ustawy."; 2) po art. 70 dodaje się art. 70a w brzmieniu: "Art. 70a. Operator lub podmiot udostępniający usługi telekomunikacyjne może |
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
Uzasadnienie
Senat, po rozpatrzeniu ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych, uznał za konieczne wprowadzenie do jej tekstu 11
poprawek.Poprawka nr 1 wyłącza spod działania ustawy obrót wierzytelnościami za pośrednictwem ogłoszenia publicznego. Zdaniem Senatu, wymogi ustawy całkowicie uniemożliwiłyby tę ważną i popularną w obrocie gospodarczym możliwość, chociaż częściowego, zasp
okajania wierzycieli.Poprawka nr 2 powoduje, iż akcjonariuszami biura informacji gospodarczej nie będą mogły być osoby karane za przestępstwo popełnione z winy umyślnej ani osoby prawne, w której organach zasiadają osoby karane za przestępstwo popełnione z winy umyślnej. Zdaniem Senatu, akcjonariusze biura, ze względu na jego przedmiot działalności, powinni podlegać szczególnym zasadom kontroli, co ma służyć zapewnieniu minimalnego bezpieczeństwa danych przechowywanych przez to biuro. Temu samemu celowi służy poprawka nr 3.
Ponieważ również wynajmujący lokale mają ogromne i ciągnące się latami problemy z nierzetelnymi konsumentami, postanowiono w poprawce nr 4 rozszerzyć katalog podmiotów uprawnionych do przekazywania informacji gospodarczych o zobowiązania
ch konsumentów.Poprawki nr 5 i 10 nakazują przedsiębiorcy rozwiązać z biurem informacji gospodarczej umowę o udostępnianiu informacji w terminie 14 dni od dnia zaprzestania działalności. Senat uznał, że należy jednoznacznie określić termin wykonania tego obowiązku przez przedsiębiorcę.
Przyjmując poprawki nr 6 i 7, Senat stanął na stanowisku, iż wymienione w art. 16 instytucje działające w interesie publicznym muszą mieć zapewniony bezpłatny dostęp do danych biura informacji gospodarczej.
Poprawka nr 8 ma usunąć wątpliwości, że biuro informacji gospodarczej może otrzymać dane z systemu PESEL na zasadach ogólnych i tylko za odpłatnością.
Poprawka nr 9 ma na celu wykluczenie ewentualnego sporu kompetencyjnego organów kontrolnych ministra właściwego do spraw gospodarki oraz Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Przyjmując poprawkę nr 11 Senat stanął na stanowisku, iż należy jednoznacznie przyznać operatorom telekomunikacyjnym uprawnienie do odmowy zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub do zawarcia jej na warunkach mniej korzystnych w wyniku oceny wiarygodności płatniczej dokonanej na podstawie uzyskanych informacji gospodarczych.