U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 18 grudnia 2002 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami
rolnymi Skarbu Państwa
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 6 grudnia 2002 r. ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 1 w lit. b w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 5 i 6" zastępuje się wyrazami "ust. 5 - 7"; |
2) |
w art. 1 w pkt 8, art. 21 otrzymuje brzmienie: "Art. 21. 1. Kierunki rozdysponowania środków finansowych stanowiących mienie Zasobu, określa się w rocznym planie finansowym, o którym mowa w art. 20 ust. 2 pkt 2. 2. W trybie określonym w przepisach o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, projekt planu finansowego, o którym mowa w art. 20 ust. 2 pkt 2, jest przedkładany do uzgodnienia ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego."; |
3) |
w art. 1 w pkt 8, dodaje się art. 23a w brzmieniu: "Art. 23a. 1. Agencja może odroczyć określony w umowie albo w decyzji, o której mowa w art. 35, termin zapłaty należności, rozłożyć ją na raty albo umorzyć w części lub całości, jeżeli przemawiają za tym ważne względy gospodarcze, społeczne lub losowe. 2. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, po zasięgnięciu opinii Prezesa Agencji, ustali, w drodze rozporządzenia, szczegółowe przesłanki odroczenia, rozłożenia na raty lub umorzenia należności oraz tryb postępowania w tych sprawa
|
4) |
w art. 1 w pkt 9, w ust. 5 w pkt 2 skreśla się wyrazy "parkom narodowym,"; |
5) |
w art. 1 w pkt 9: a) w ust. 5 skreśla się zdanie końcowe, b) po wyrazach "art. 24" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a i dodaje się lit. b w brzmieniu: "b) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu: "5a. W przypadku zbycia lub przeznaczenia przez nabywcę nieruchomości na inne cele, niż określone w umowie, przed upływem 10 lat licząc od dnia jej nabycia, Agencja może żądać od podmiotów wymienionych w ust. 5 pkt 1 i 2 zwrotu aktualnej wartości pieniężnej tej nieruchomości, ustalonej według zasad określonych w art. 30 ust. 1, natomiast od osób wymienionych w ust. 5 pkt 3, Agencji zwrot taki przysługuje, o ile Lasy Państwowe nie skorzystają z prawa pierwokupu. W przypadku zamiaru zbycia gruntu przez osoby, o których mowa w ust. 5 pkt 3, Lasom Państwowym przysługuje prawo pierwokupu tej nieruchomości, na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.";"; |
6) |
w art. 1 w pkt 18 po wyrazach "w art. 35" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a i dodaje się lit. b w brzmieniu: "b) ust. 6 otrzymuje brzmienie: "6. Nie pobiera się opłat z tytułu zarządu nieruchomościami objętymi ochroną prz yrody na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 1, 2 i 6 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2001 r. Nr 99, poz. 1079, Nr 100, poz. 1085, Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 130, poz. 1112) oraz z tytułu zarządu nieruchomościami znajdującymi się pod drogami publicznymi i między wałami przeciwpowodziowymi a korytem rzeki.";"; |
7) |
w art. 2 wyraz "Agencji" zastępuje się wyrazami "Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa"; |
8) |
w art. 2 wyrazy "z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa" zastępuje się wyrazami "wymienionej w art. 1"; |
9) |
w art. 6 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: "2. Poręczenia i gwarancje kredytowe udzielone przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa przed dniem wejścia w życie ustawy, obciążają mienie Zasobu.";
|
10) |
w art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "1. Określone w ustawie zasady gospodarki finansowej oraz zasady rachunkowości Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa obowiązują poczynając od roku obrotowego 2003."; |
11) |
dodaje się art. 7a w brzmieniu: "Art. 7a. Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie upoważnień zmienianych niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, zachowują moc przepisy dotychczasowe, jeżeli nie są z nią sprzeczne.".
|
WICEMARSZAŁEK SENATU
Ryszard JARZEMBOWSKI
UZASADNIENIE
Rozpatrując ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Senat uznał za konieczne wprowadzenie 11
poprawek.Większość zawartych w nich regulacji to propozycje rozwiązań merytorycznych, które doprecyzowują bądź uzupełniają luki prawne w przepisach przyjętych przez Sejm.
Poprawka nr 2, nadająca nowe brzmienie przepisowi art. 21, zmienia tryb sporządzania i zatwierdzania planów finansowych Zasobu i Agencji. Zdaniem Senatu nieracjonalne jest, ażeby kierunki rozdysponowywania środków finansowych Zasobu, które są częścią planu finansowego, ustalał Prezes Agencji w porozumieniu z właściwymi ministrami, bowie
m, zgodnie z art. 20 ust. 3, roczne plany finansowe Zasobu i Agencji zatwierdzane są przez tychże ministrów. Tryb przedkładania innym organom projektu planu finansowego Zasobu do uzgodnienia wynika z odrębnych przepisów, co uzasadnia wyeliminowanie powtarzania tego obowiązku w niniejszej ustawie.Poprawka nr 3, dodająca w nowelizowanej ustawie przepis art. 23a, regulujący udzielanie ulg w spłacie należności Agencji z tytułu zarządu nieruchomościami Zasobu, usunie wątpliwości wynikające z dorozumianego stosowania rozwiązań zawartych w Kodeksie cywilnym. Dodana w tym przepisie delegacja ustawowa pozwoli na określenie w akcie wykonawczym przesłanek odroczenia i umorzenia tych należności.
Wprowadzając poprawkę nr 5, dotyczącą art. 24, Senat pragnął wykluczyć możliwość nadużyć w sytuacji, gdyby nieruchomość przekazana nieodpłatnie osobie bezrobotnej - byłemu pracownikowi państwowego przedsiębiorstwa gospodarki rolnej, w celu zalesienia, będzie zbywana bądź przeznaczana na inne cele. Zdaniem Senatu, zapobiegnie tem
u przepis dający Lasom Państwowym prawo pierwokupu tej nieruchomości, a w razie nieskorzystania z tego prawa, obligujący Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa do żądania zwrotu wartości pieniężnej tej nieruchomości.Usunięciu wątpliwości, jaki majątek, Zasobu czy Agencji, obciążać będą po wejściu w życie nowelizacji dotychczasowe poręczenia i gwarancje, służy poprawka nr 9, dodająca nową normę w art. 6 ust. 2. Wątpliwość taka mogłaby powstać z tego względu, że po nowelizacji Agencja będzie mogła udzielać
dwojakiego rodzaju poręczeń i gwarancji kredytowych, tj. obciążających zarówno mienie własne, jak i mienie Zasobu.Poprawka nr 4 likwiduje błędne rozwiązanie, jakim jest regulacja zawarta w art. 24 ust. 5,
dotycząca nieodpłatnego przekazywania parkom narodowym nieruchomości wchodzących w skład Zasobu. Parki narodowe, jako państwowe jednostki budżetowe, nieposiadające osobowości prawnej, nie mogą być podmiotem własności.Rozwiązanie problemu dotyczącego możliwości nieodpłatnego przekazywania nieruchomości rolnych parkom narodowym Senat zaproponował w poprawce nr 6. Jest to, zdaniem Senatu, uregulowanie racjonalne i jednocześnie spójne z regulacjami funkcjonującymi już obecnie na mocy przepisów o ochronie przyrody.
Poprawka nr 10, doprecyzowująca przepis przejściowy ustawy nowelizującej, dotyczy obowiązku stosowania przez Agencję od dnia 1 stycznia 2003 r. nowych zasad gospodarki finansowej, jak również innych regulacji z zakresu rachunkowości. W ocenie Senatu rozwieje ona wątpliwości interpretacyjne, jakie mo
gą powstać w praktyce stosowania nowych rozwiązań w tej sferze.Dodanie, w poprawce nr 11, przepisu przejściowego, umożliwi zachowanie, do czasu wydania nowych rozporządzeń wykonawczych, mocy obowiązującej przepisów sprzed nowelizacji.
Poprawki nr 1, 7 i 8 usuwają usterki redakcyjne.