U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 19 grudnia 2002 r.

w sprawie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 4 grudnia 2002 r. ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 6 w ust. 1 wyrazy "niezwłocznie informuje" zastępuje się wyrazami "niezwłocznie poinformuje";

2)

w art. 6 w ust. 3 wyrazy "ochronę środowiska" zastępuje się wyrazami "ochronę zdrowia, środowiska";

3)

w art. 11 w ust. 2 wyrazy "zbiornika paliwa ciekłego lub z urządzenia służącego" zastępuje się wyrazami "zbiornika paliwa ciekłego w pojeździe, cysterny lub z urządzeń służących";

4)

w art. 12 w ust. 1 po wyrazie "próbki" dodaje się wyrazy "badanego paliwa";

5)

w art. 13 w ust. 2 w zdaniu wstępnym skreśla się wyrazy "co najmniej";

6)

w art. 16 w ust. 2 wyrazy "powinna zawierać co najmniej" zastępuje się wyrazami "w szczególności zawiera";

7)

w art. 24 wyrazy "1 stycznia 2004 r." zastępuje się wyrazami "1 lipca 2003 r.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


Uzasadnienie

Senat po rozpatrzeniu ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych, postanowił wprowadzić do jej tekstu siedem poprawek.

Poprawka nr 1 ma charakter językowy.

Poprawka nr 2 uzupełnia wytyczne jakimi ma się kierować minister właściwy do spraw gospodarki przy wydawaniu rozporządzenia, dotyczącego obniżonych wymagań jakościowych paliw ciekłych, o konieczność wzięcia pod uwagę, obok ochrony środowiska i wpływu paliw na eksploatację pojazdów, również ochrony zdrowia. Uzupełnienie to jest zgodne z ogólnym celem ustawy zakreślonym w art. 1.

Niezbędna, zdaniem Senatu, jest także poprawka nr 3, która ma umożliwić pobór próbek paliwa również w zbiornikach paliwa w pojazdach i w cysternach, co zwiększy skuteczność i uszczelni System Monitorowania i Kontrolowania Jakości Paliw Ciekłych.

Poprawka nr 4 usuwa wątpliwości, iż obowiązek pobrania przez inspektora co najmniej trzech próbek paliwa ciekłego dotyczy jednego rodzaju paliwa.

Przyjmując poprawkę nr 5, która powoduje, iż protokół pobrania próbek paliwa będzie zawierał jedynie wskazane w ustawie elementy, Senat stanął na stanowisku, iż ustawowo określona treść protokołu nie może być dowolnie rozszerzana przez wykonujących kontrolę.

Poprawka nr 6 ma na celu wyraźne zakreślenie treści umowy zawieranej przez Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej z akredytowanymi laboratoriami przeprowadzającymi badania pobranych próbek paliwa.

Celem poprawki nr 7, skracającej vacatio legis do 1 lipca 2003 r., jest skorelowanie wejścia w życie ustawy z datą wprowadzenia obowiązku stosowania określonej wielkości bioetanolu w benzynowych paliwach silnikowych, przyjętą w ustawie o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji.