U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 29 listopada 2002 r.

w sprawie ustawy o świadczeniu usług ratownictwa medycznego

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 13 listopada 2002 r. ustawy o świadczeniu usług ratownictwa medycznego, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 2 skreśla się wyraz "medyczne";

2)

w art. 3 w zdaniu wstępnym wyrazy "podejmującymi medyczne działania ratownicze" zastępuje się wyrazami "świadczącymi usługi ratownictwa medycznego";

3)

w art. 3 skreśla się pkt 3;

4)

skreśla się art. 4;

5)

w art. 5 w ust. 2 w pkt 1 i 5 wyrazy "w art. 3 pkt 1-3" zastępuje się wyrazami "w art. 3 w pkt 1 i 2";

6)

w art. 6 w ust. 1 wyrazy "medycznych działań ratowniczych" zastępuje się wyrazami "usług ratownictwa medycznego";

7)

w art. 6 w ust. 2 skreśla się wyrazy ", ewakuacyjnych izbach ratunkowych";

8)

w art. 6 w ust. 2 wyrazy "ujętych w wojewódzkim planie zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych" zastępuje się wyrazami "włączonych do systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego";

9)

w art. 6 w ust. 3 wyrazy ", zespole ratownictwa medycznego i ewakuacyjnej izbie ratunkowej" zastępuje się wyrazami " i zespole ratownictwa medycznego";

10)

w art. 6 w ust. 3 wyrazy "do udzielania świadczeń zdrowotnych zespołu lekarskiego i pielęgniarskiego oraz rodzaj udzielanych świadczeń zdrowotnych" zastępuje się wyrazami "tych jednostek do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz rodzaj udzielanych świadczeń";

11)

w art. 7, w art. 44b wyrazy "art. 24 ust. 1-6" zastępuje się wyrazami "art. 24 ust. 1-5".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


Uzasadnienie

Wniesione przez Senat poprawki do ustawy o świadczeniu usług ratownictwa medycznego mają charakter terminologiczny, korygują nieścisłości oraz wprowadzają jedną zmianę merytoryczną.

Zakres merytorycznej zmiany zaproponowany przez Senat jest związany z nowym podmiotem świadczącym usługi ratownictwa medycznego jakim są ewakuacyjne izby ratunkowe. Poprawka nr 3, 4, 5, 7 i 9 skreślają z ustawy ewakuacyjne izby ratunkowe, ponieważ nie zostały one ujęte w planach zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych, a tym samym brak jest podstaw do ich finansowania i w rezultacie – działania.

Poprawki nr 1, 2 i 6 eliminują niespójność pomiędzy ustawą o świadczeniu usług ratownictwa medycznego a ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym, bowiem pojęcie "usług ratownictwa medycznego" ma szerszy zakres znaczeniowy niż "medyczne działania ratownicze".

Poprawka nr 8 koryguje nieścisłe uregulowanie dotyczące zawierania umów o świadczenia zdrowotne w jednostkach świadczących usługi ratownictwa medycznego. Jednostki te w planie zabezpieczenia medycznych działań medycznych nie są ujmowane imiennie, lecz ilościowo i według położenia miejscowego.

W delegacji do wydania przez ministra właściwego do spraw zdrowia rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków finansowania świadczeń zdrowotnych udzielanych w jednostkach świadczących usługi ratownictwa medycznego, Senat eliminuje zawężającą interpretację kategorii podmiotów objętych uregulowaniami rozporządzenia (poprawka nr 10).

Poprawka nr 11 dotyczy stosowania przepisów ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym i wyklucza stosowanie przepisów, na podstawie których podmiot uprawniony do przeprowadzenia konkursu ofert jednostek ubiegających się o włączenie do systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego jest tym, kto nie dysponuje środkami na zwieranie kontraktów o świadczenia zdrowotne.