U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 21 listopada 2002 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 30 października 2002 r. ustawy o zmianie ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 3 w lit. b, w ust. 9 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) zakres, tryb i terminy uzgodnień, opinii i konsultacji:

a) programów i planów działalności podmiotów, o których mowa w ust. 2, z zarządem województwa oraz ich projektów z ministrem,

b) planu działalności podmiotu, o którym mowa w ust. 2a, z zarządem województwa oraz jego projektu z ministrem,

c) planu finansowego środka specjalnego, o którym mowa w art. 47b ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach, z zarządem województwa oraz jego projektu z ministrem

- z uwzględnieniem zadań realizowanych przez te podmioty i przeznaczenia środka specjalnego oraz przy zapewnieniu sprawnego przeprowadzania procedur,";

2)

w art. 1 w pkt 3 w lit. b, w ust. 9 w pkt 2 po wyrazach "ust. 2" dodaje się wyrazy ", 3 i 4";

3)

w art. 1 w pkt 5, w ust. 4 wyraz "wspólnego" zastępuje się wyrazem "zgodnego";

4)

art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Senat RP po rozpatrzeniu ustawy z dnia 30 października 2002 r. o zmianie ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, postanowił wprowadzić 4 poprawki. Trzy poprawki (poprawka nr 1, 2 i 3) mają charakter doprecyzowujący, natomiast poprawka nr 4 zmienia przepis o wejściu w życie ustawy.

Poprawka nr 1 wiąże się z art. 1 pkt 3 lit. b, który zawiera delegację do określenia przez Radę Ministrów, w drodze rozporządzenia, zakresu, trybu i terminów uzgodnień, opinii i konsultacji projektów i planów działań podmiotów wskazanych w art. 14 ust 2 i 2a tj. organów zarządzających agencjami i funduszami wymienionymi w ustawie oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W przywołanym art. 14 ust. 2 i 2a jest mowa o obowiązku uzgadniania z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego projektów programów i planów działań, albo też zasięgania jego opinii w zakresie projektu planu działalności, natomiast konsultacje przeprowadzane z zarządem województwa dotyczą programów i planów działalności. Wskazane przyczyny skłoniły Senat do zmodyfikowania omawianego przepisu tak, aby konsekwentnie uwzględniał rozwiązania przyjęte w ustawie.

Poprawka nr 2 modyfikuje przepis stanowiący delegację ustawową tak, aby tryb rozwiązywania problemów nieuzgodnionych, który ma być uregulowany w rozporządzeniu, uwzględniał przewidziany w ustawie tryb postępowania w zakresie tych spraw.

Poprawka nr 3 wiąże się z wątpliwością Senatu, jaką budzi użycie w art. 1 w pkt 5 pojęcia "wspólne oświadczenie stron". Pojęcie to jest nowe na gruncie ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, która posługuje się sformułowaniem "zgodnego oświadczenia stron". Dodatkowo należy zaznaczyć, iż wspólne oświadczenie stron nie przesądza o zgodności stron w zakresie treści zmian wprowadzanych do kontraktu, co wydaje się być istotą przy modyfikacji kontraktu wojewódzkiego.

Poprawka nr 4 przewiduje jako dzień wejścia w życie ustawy 1 stycznia 2003 r., tak aby uproszczony tryb dokonywania zmian w kontraktach wojewódzkich obowiązywał od początku przyszłego roku.