U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 3 października 2002 r.
w sprawie ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 12 września 2002 r. ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
"Art. 1. Ustawa określa zasady przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, wymagania w stosunku do kierowców i innych osób wykonujących czynności związane z tym przewozem oraz organy właściwe do sprawowania nadzoru i kontroli w tych sprawach.";
"2a) Prezes Urzędu Dozoru Technicznego - w sprawach nadzoru nad wytwarzaniem i wykonywaniem badań okresowych butli,";
"1) nadawca towaru niebezpiecznego - jeżeli przewóz rozpoczyna się w Rzeczypospolitej Polskiej i jest wykonywany przez przewoźnika będącego przedsiębiorcą zagranicznym w rozumieniu art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679, Nr 102, poz. 1115 i Nr 147, poz. 1643 oraz z 2002 r. Nr 1, po
z. 2 i Nr 115, poz. 995),2) przewoźnik - jeżeli przewóz rozpoczyna się w Rzeczypospolitej Polskiej i jest wykonywany przez przewoźnika innego niż określony w pkt 1,";
21) w art. 34 w pkt 6, art. 115d otrzymuje brzmienie:
"Art. 115d. 1. Przepisy art. 115a stosuje się do kierujących pojazdami przewożącymi towary niebezpieczne, którzy obowiązani są do ukończenia kursu dokształcającego na podstawie przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, oraz do kierującyc
h pojazdami uprzywilejowanymi.2. Przepisy art. 115a i art. 115b ust. 1 pkt 2-4 stosuje się do kierujących tramwajem.".
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
UZASADNIENIE
Rozpatrując ustawę o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych Senat uznał za stosow
ne wprowadzenie do jej tekstu 21 poprawek.Uchwalając poprawkę nr 1, nadającą nowe brzmienie art. 1 ustawy, Senat miał na względzie konieczność uwzględnienia zasady, że przedmiot ustawy należy określić możliwie najzwięźlej, jednakże w sposób adekwatnie informujący o jej treści. Art. 1 w brzmieniu uchwalonym przez Sejm, stanowiący, iż przepisy ustawy stosuje się do przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, co jest oczywiste w świetle jej tytułu, nie realizował tej reguły.
Poprawka nr 2 uzupełnia nieściśle podany tytuł umowy międzynarodowej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR).
Z punktu widzenia zasad obowiązywania aktu normatywnego zbędne jest sformułowanie, że przez umowę ADR należy rozumieć Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, sporządzoną w Genewie dnia 30 wrz
eśnia 1957 r., wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do publicznej wiadomości we właściwy sposób. W związku z tym Senat postanowił wprowadzić do ustawy poprawkę nr 3.Dokonane w zdaniu wstępnym art. 6 ustawy rozdzielenie pojęcia czynności administracyjnej i czynności organizacyjno-technicznej zostało uznane przez Senat za błędne. Na gruncie teorii materialnego prawa administracyjnego ostatnia z wymienionych czynności, określana na ogół jako czynność materialno-techniczna, uważana jest za jeden z typów czynności administracyjnych podejmowanych w ramach prawnych form działania administracji pu
blicznej. Fakt ten skłonił Senat do przyjęcia poprawki nr 4.Poprawka nr 5 zmierza do przyznania Prezesowi Urzędu Dozoru Technicznego kompetencji, dotyczącej nadzoru nad wytwarzaniem i wykonywaniem badań okresowych butli. Uchwalając ją Senat brał pod uwagę zarówno obowiązujący stan prawny, jak również doświadczenia Urzędu Dozoru Technicznego w tym zakresie.
Senat uznał za budzące wątpliwości konstytucyjne przepisy art. 9 ust. 5, art. 18 ust. 2 i art. 26 ustawy, które wprowadzają wymóg uwzględnienia przez podmiot upoważniony do wydania rozporządzenia postanowień odrębnych unormowań, w szczególności stosownych umów międzynarodowych. Wymóg ten nie może być uznany za spełnienie konstytucyjnej normy, nakazującej wskazać w przepisie upoważniającym wytycznych, do
tyczących treści aktu wykonawczego. Mają być one bowiem konkretnymi na gruncie danej delegacji ustawowej wskazówkami wyznaczającymi treść rozporządzenia lub sposób ukształtowania jego treści. Dochowanie zaś wymogu zgodności aktu wykonawczego z przepisami stosownej umowy międzynarodowej wynika z hierarchicznego systemu źródeł prawa określonych w Konstytucji. W związku z tym Senat uchwalił poprawki nr 7 i 14.Poprawki nr 8, 10, 12, 13 i 19 zmierzają do likwidacji błędnego odesłania.
Celem poprawki nr 9 jest je
dnoznaczne określenie zakresu egzaminu w ramach kursu dokształcającego oraz egzaminu na doradcę do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych.Poprawka nr 16 zmierza do jednoznacznego wskazania podmiotów obowiązanych do zgłoszenia przewozu niektórych towarów niebezpiecznych do komendanta wojewódzkiego Policji oraz do komendanta wojewódzkiego Państw
owej Straży Pożarnej. Podkreślenia wymaga bowiem, że użyte w art. 27 ust. 2 ustawy pojęcia "przewoźnik polski" oraz "przewoźnik zagraniczny" nie zostały zdefiniowane zarówno w ustawie, jak również w obowiązującym systemie prawa.Poprawka nr 21 zmierza do modyfikacji niepoprawnego pod względem legislacyjnym przepisu, dotyczącego obowiązków kierujących pojazdami przewożącymi towary niebezpieczne.
Wpr
owadzenie do ustawy poprawek nr 6, 11, 15, 17, 18 i 20 podyktowane było dążeniem do poprawnej redakcji przepisów ustawy.