U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 18 lipca 2002 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przych
odów osiąganych przez osoby fizyczneSenat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 4 lipca 2002 r. ustawy o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 3, w art. 4 w ust. 1 w pkt 11 wyrazy "lekarzy wszystkich specjalności" zastępuje się wyrazami "lekarzy, lekarzy stomatologów"; |
2) |
w art. 1 w pkt 5 w lit. a) w tiret drugie, w pkt 3 skreśla się lit. d); |
3) |
w art. 1 w pkt 5 w lit. a) w tiret trzecie po wyrazie "wytwarzania" dodaje się wyrazy "energii elektrycznej z"; |
4) |
w art. 1 w pkt 9 w lit. a), w ust. 1 w pkt 5 w lit. e) kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. f) w brzmieniu: "f) z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej, nawet jeśli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej.";
|
5) |
w art. 1 w pkt 9 w lit. d), ust. 10 otrzymuje brzmienie: "10. W przypadku odpłatnego zbycia praw majątkowych lub nieruchomości wykorzystywanych w działalności gospodarczej - bez względu na okres ich nabycia - stosuje się przepisy art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym, nawet jeżeli przez zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej. W przypadku odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalneg o stanowiącego odrębną nieruchomość, gruntu albo prawa użytkowania wieczystego gruntu związanego z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, wykorzystywanych w działalności gospodarczej - jeżeli odpłatne zbycie zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - stosuje się art. 28 ust. 1-4 ustawy o podatku dochodowym."; |
6) |
w art. 1 w pkt 14, w art. 17 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Ryczałt, o którym mowa w ust. 1, stanowi pięciokrotność stawek, o kt órych mowa w art. 12, które byłyby zastosowane do przychodu w przypadku jego ewidencjonowania; ryczałt ten nie może być wyższy niż 75% przychodu, o którym mowa w ust. 1."; |
7) |
w art. 1 w pkt 16 w lit. b) w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 1a-1f" zastępuje się wyrazami "ust. 1a-1c" oraz skreśla się ust. 1d-1f; |
8) |
w art. 1 w pkt 17 w lit. b), w ust. 1a dodaje się zdanie drugie w brzmieni u:"Do podatników, którzy opłacają podatek dochodowy w formie kary podatkowej, stosuje się przepis art. 12 ust. 10."; |
9) |
w art. 1 w pkt 32 w lit. c), w tabeli "Część VIII": a) w lp. 1 wyraz "dentysta" zastępuje się wyrazem "stomatolog", b) w lp. 2 skreśla się wyraz "medycyny";
|
10) |
art. 3 otrzymuje brzmienie: "Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 15, w zakresie dotyczącym skreślenia art. 19, i pkt 27 lit. b), które wchodzą w życie z dniem 31 marca 2003 r.". |
WICEMARSZAŁEK SENATU
Ryszard JARZEMBOWSKI
Uzasadnienie
Senat, po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przych
odów osiąganych przez osoby fizyczne, postanowił wprowadzić do jej tekstu dziesięć poprawek.Senat postanowił skreślić poprawką nr 2 zbędne zastrzeżenie, iż ustawy nie stosuje się do innych niż określone przez nią wolne zawody. Zastrzeżenie jest zbędne, ponieważ katalog zawodów, zdefiniowanych na użytek tej ustawy jako wolne, jest zamknięty.
Poprawka nr 4, pozwalająca na opodatkowanie 3% ryczałtem przychodów ze zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej oraz poprawka nr 5, która pozwala na zastosowanie do sprzedaży nieruchomości wykorzystywanych w działalności gospodarczej, przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym opodatkowanie tych przychodów 10% ryczałtem lub w ogóle uniknięcie opodatkowania, w przypadku zbycia nieruchomości "mieszkaniowej", zdaniem Senatu przyczynią się do ułatwienia funkcjonowania i planowania działalności przez podatników. Z poprawką nr 5 związana jest także poprawka nr 8, która pozwala na stosowanie tych samych zasad wobec podatników opłacających podatek w formie karty podatkowej.
Poprawka nr 6 określa maksymalną wysokość podatku (zwanego tu ryczałtem) jaką zastosować może organ podatkowy wobec nierzetelnego podatnika na 75% niezaewidencjonowanego przychodu (czyli tyle samo ile przewiduje ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wobec dochodów z nie ujawnionych źródeł przychodów lub nie znajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach). Zgodnie z uchwaloną przez Sejm propozycją ryczałt ten stanowiłby nawet i 100% przychodów, co, zdaniem Senatu, stanowiłoby przykład nadmiernego fiskalizmu.
W poprawce nr 7 Senat skreślił wprowadzone zwolnienie z obowiązku zapłaty comiesięcznych zaliczek na podatek - dotyczące osób rozpoczynających po raz pierwszy prowadzenie działalności gospodarczej. Senat podzielił argumenty przemawiające za odmiennym uregulowaniem tej sprawy w późniejszej nowelizacji ustawy, której projekt wniesie Rada Ministrów.
Poprawka nr 10 powoduje, iż skreślenie przepisu określającego obowiązki płatnika oraz przepis, na podstawie którego określano wzory zbiorczych deklaracji i imiennych informacji sporządzanych przez tego płatnika tzw. "małego ryczałtu" , nastąpi dopiero w dniu 31 marca 2003 r. Pomimo, iż "mały ryczałt" będzie opodatkowany w formie karty podatkowej to przepisy dotyczące obowiązków płatników muszą funkcjonować do końca okresu, w którym płatnicy "rozliczają się" z podatnikami i organami podatkowymi.
Pozostałe poprawki mają charakter porządkowy i ujednolicający terminologię.