U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 21 czerwca 2002 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 23 maja 2002 r. ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 1 skreśla się wyrazy ", o której mowa w art. 17c";

2)

w art. 1 w pkt 3, w art. 15 w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży,";

3)

w art. 1 w pkt 3, w art. 15:

a) w ust. 1 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy.",

b) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Czyn, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, może polegać w szczególności na:

1) ograniczeniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy,

2) stworzeniu sytuacji powodujących pośrednio lub bezpośrednio narzucenie klientom przez podmioty trzecie konieczności dokonania zakupu u danego przedsiębiorcy lub u przedsiębiorcy, z którym dany przedsiębiorca pozostaje w związku gospodarczym,

3) emisji, oferowaniu oraz realizacji znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi oferowane przez jednego przedsiębiorcę lub grupę przedsiębiorców pozostających w związku gospodarczym, w okolicznościach wskazanych w pkt 1 lub 2.";

4)

w art. 1 w pkt 3, w art. 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Czynem nieuczciwej konkurencji jest także utrudnianie innemu przedsiębiorcy dostępu do rynku przez sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych po cenie nieuwzględniającej marży handlowej lub zawierającej marżę nie pokrywającą kosztów działalności handlowej przypadającej na sprzedawany towar lub usługę, z zastrzeżeniem ust. 3.";

5)

w art. 1 w pkt 3, w art. 15 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Utrudnianiem dostępu do rynku, o którym mowa w ust. 2, jest również:

1) emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi, oferowanych poniżej ich wartości nominalnej,

2) emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi o cenie przewyższającej wartość nominalną znaku.";

6)

w art. 1 w pkt 4, w art. 17a w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) wygrane w loteriach promocyjnych organizowanych na podstawie przepisów o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach, lub konkursach, których wynik nie zależy od przypadku.";

7)

w art. 1 w pkt 4, w art. 17b w ust. 1 skreśla się wyrazy "nadzieję albo";

8)

w art. 1 w pkt 4, w art. 17d skreśla się wyraz "dyskontowych";

9)

w art. 1 w pkt 5, art. 19 otrzymuje brzmienie:

"Art. 19. 1. Z roszczeniami wymienionymi w art. 18 ust. 1 pkt 1-3 i 6 mogą wystąpić:

1) krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów konsumentów, jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji zagraża lub narusza interesy konsumentów,

2) krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców,

3) Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji zagraża lub narusza interesy konsumentów,

4) powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów, jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji zagraża lub narusza interesy konsumentów.

2. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do czynów nieuczciwej konkurencji określonych w art. 5-7, 11, 14 i 15a, a w przypadku organizacji i rzecznika, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, także do czynów określonych w art. 12.";

10)

w art. 1 w pkt 7, w art. 24a wyraz "systemem" zastępuje się wyrazem "system";

11)

w art. 1 w pkt 8, w art. 25 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Tej samej karze podlega, kto dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy, loterii promocyjnych lub sprzedaży, o której mowa w art. 17a.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy z dnia 23 maja 2002 r. o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Senat postanowił wprowadzić do jej tekstu 11 poprawek.

Zgadzając się, co do zasady, z kierunkiem zmian wprowadzanych nowelizacją Senat przyjął poprawki nr 2, 3, 4 i 5 mające na celu poprawę konkurencyjności drobnych i średnich przedsiębiorców na polskim rynku.

Poprawki nr 2, 3 i 5 rozszerzają katalog działań uznawanych przez ustawę za czyn nieuczciwej konkurencji polegający na utrudnianiu przedsiębiorcom dostępu do rynku.

Przyjmując poprawkę nr 2 Izba dała wyraz swemu przekonaniu o naganności stosowanych przez duże sklepy praktyk pobierania dodatkowych opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży, wprowadzenie zaś poprawek nr 3 i 5 ma w założeniu zapobiec omijaniu przez sieci takich sklepów ograniczeń wynikających z nowelizacji poprzez stosowanie upustów, promocji i obniżek w stosunku do cen bonów towarowych przy zachowaniu cen towarów na niezmienionym poziomie.

Istotne znaczenie ma poprawka nr 4 zmierzająca do objęcia zakresem oddziaływania przepisu sprzedaży towarów lub usług dokonywanej we wszelkich obiektach handlowych, nie tylko po cenie nieuwzględniającej marży, ale też wtedy, gdy marża nie pokrywa kosztów działalności handlowej przypadającej na sprzedawany towar lub usługę. Poprawka znosi niepotrzebne, zdaniem Senatu, zróżnicowanie podmiotów gospodarczych ze względu na powierzchnię sprzedaży w obiektach handlowych, ma na celu zapobieżenie omijaniu przepisów ustawy poprzez ustalanie marży na rażąco niskim poziomie, a ponadto obejmuje ochroną wszystkich, nie tylko małych, przedsiębiorców.

Senat uznał za ważne dla działalności marketingowej firm wyraźne zezwolenie na sprzedaż premiowaną towarami lub usługami stanowiącymi wygrane w konkursach, których wynik nie zależy od przypadku. Przepis art. 17a ust. 2 pkt 2 w wersji uchwalonej przez Sejm odczytywany zgodnie z wykładnią językową odnosi się do wygranych w konkursach organizowanych na podstawie ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach, podczas gdy ustawa ta nie zawiera przepisów dotyczących konkursów.

Wykreślając w art. 17b w ust. 1 wyrazy "nadzieję albo" Senat wyszedł z założenia, iż nadzieja jest istotą loterii, stąd przepis ten zakazywałby wszelkich loterii promocyjnych, w których warunkiem udziału jest złożenie zamówienia na towar lub usługę albo zapłata oferentowi z góry określonej kwoty. Należałoby w związku z tym uznać, iż tylko oferta nie dająca żadnej nadziei na wygraną byłaby dozwolona, stąd Senat przyjął poprawkę zawężającą zakres przepisu.

Biorąc pod uwagę, iż nie jest zdefiniowane pojęcie "sieć sklepów dyskontowych", co mogłoby prowadzić do wątpliwości interpretacyjnych przy stosowaniu art. 17d, Senat wprowadził poprawkę nr 8 powodującą, iż rygory tego przepisu odnoszą się do sieci sklepów wszelkiego rodzaju.

Pozostałe propozycje Senatu dotyczące zmian do ustawy mają charakter legislacyjny. Poprawka nr 1 usuwa odesłanie zdaniem Izby zbędne i nie pasujące do pozostałej treści przepisu, poprawka nr 9 zmienia strukturę art. 19 w celu umożliwienia skreślenia jego właściwej części z dniem 1 stycznia 2003 r. kolejną, uchwaloną równolegle, nowelizacją ustawy, poprawka nr 10 usuwa błąd gramatyczny a poprawka nr 11 zastępuje niezdefiniowane pojęcie sprzedaży premiowanej odesłaniem do właściwego przepisu.