U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 20 czerwca 2002 r.
w sprawie ustawy o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 23 maja
2002 r. ustawy o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 2 w pkt 2 skreśla się wyrazy "w szczególności dekodery, klucze elektroniczne, kody dostępu lub programy kryptograficzne,"; |
2) |
w art. 3 skreśla się ust. 3; |
3) |
w art. 4 w ust. 2 skreśla się pkt 3; |
4) |
skreśla art. 6; |
5) |
art. 9 otrzymuje brzmienie: "Art. 9. Sąd orzeka przepadek urządzeń niedozwolonych stanowiących przedmioty czynów, o których mowa w art. 7 lub 8, chociażby nie były one własnością sprawcy."; |
6) |
w art. 10 w pkt 1 i 2 wyraz "przedsiębiorcy" zastępuje się wyrazem "pokrzywdzonego"; |
7) |
dodaje się art. 10a w brzmieniu: "Art. 10a. W ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. Nr 47, poz. 211, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 29, poz. 356 i Nr 93, poz. 1027) po art. 15a dodaje się art. 15b w brzmieniu: "Art. 15b. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest wytwarzanie, import, dystrybucja, sprzedaż, najem lub oddawanie do używania pod innym tytułem prawnym oraz posiadanie, w celach zarobkowych, urządzeń niedozwolonych, w rozumieniu przepisów o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym. 2. Czynem nieuczciwej konkurencji jest także instalacja, serwis lub wymiana urządzeń niedozwolonych, w celach zarobk owych, oraz wykorzystywanie przekazu informacji handlowej do promocji tych urządzeń lub związanych z nimi usług.".". |
WICEMARSZAŁEK SENATU
Ryszard JARZEMBOWSKI
Uzasadnienie
Senat, po rozpatrzeniu ustawy o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym, postanowił wprowadzić do jej tekstu 7 poprawek.
W poprawce nr 1 Senat postanowił skreślić przykładowe wyliczenie urządzeń dostępu warunkowego, ponieważ niektóre użyte w tym wyliczeniu pojęcia, zdaniem fachowców, mogą budzić wątpliwości co do ich zakresu (w szczególności "dekoder"), a ponadto takie wyliczenie nie jest wymagane przez dyrektywy europejskie implementowane w tej ustawie.
Przyjmując poprawki nr 2 i 3 Senat stanął na stanowisku, iż użyte w tych przepisach wyliczenie usług ma charakter wyłącznie orientacyjny i nie stanowi dookreślenia pojęć definiowanych w art. 3 i 4.
Poprawki nr 4 i 7 powodują "przeniesienie" przepisu uznającego wymienione w nim czynności jako czyny nieuczciwej konkurencji do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zdaniem Senatu "przeniesienie" to poprawi czytelność rozpatrywanej ustawy oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Niezbędne, zdaniem Senatu, jest również przyjęcie poprawki nr 5. Poprawka ta pozwala na orzeczenie przez sąd przepadku urządzeń niedozwolonych, również w sytuacji gdy zachodzą okoliczności wyłączające ukaranie sprawcy (np. z powodu wieku), czego nie zabezpiecza art. 9 w obecnym brzmieniu.
Poprawka nr 6 powoduje, iż z wnioskiem o ściganie przestępstw określonych w ustawie będą mogli wystąpić wyłącznie pokrzywdzeni świadczący usługi oparte lub polegające na dostępie warunkowym. Zdaniem Senatu nie ma powodu uprawniać do tego wszystkich przedsiębiorców, tym bardziej że w kolejnych przepisach uprawnia się do występowania z t
akim wnioskiem krajowe lub regionalne organizacje przedsiębiorców świadczących te usługi.