U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 8 maja 2002 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie osób i mienia

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 26 kwietnia 2002 r. ustawy o zmianie ustawy o ochronie osób i mienia, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) w art. 2 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) transport podlegający obowiązkowej ochronie - transport broni, amunicji, materiałów wybuchowych, uzbrojenia, urządzeń i sprzętu wojskowego, wysyłany z obszarów i obiektów podlegających obowiązkowej ochronie,",";

2)

w art. 1 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) w tytule rozdziału 2 oraz w art. 5 w ust. 1 wyrazy " i urządzenia" zastępuje się wyrazami ", urządzenia i transporty",";

3)

w art. 1 w pkt 3, w ust. 1a wyrazy "broni, amunicji, materiałów wybuchowych, uzbrojenia, urządzeń i sprzętu wojskowego" zastępuje się wyrazami "podlegającego obowiązkowej ochronie";

4)

w art. 1 w pkt 3, w ust. 1a po zdaniu pierwszym dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Jeżeli komendant wojewódzki Policji nie odmówi uzgodnienia planu ochrony transportu w terminie określonym w zdaniu poprzedzającym, transport jest wykonywany na podstawie przedstawionego planu.";

5)

w art. 1 w pkt 4 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) w art. 48 wyrazy "lub urządzeń" zastępuje się wyrazami ", urządzeń lub transportu".".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

W wyniku rozpatrzenia uchwalonej przez Sejm w dniu 26 kwietnia 2002 r. ustawy o zmianie ustawy o ochronie osób i mienia Senat wprowadził do jej tekstu pięć poprawek.

Przyjmując poprawki nr 1 i 2 Senat stanął na stanowisku, że należy zdefiniować pojęcie transportu podlegającego obowiązkowej ochronie i wyraźnie nałożyć obowiązek jego chronienia przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne lub odpowiednie zabezpieczenie techniczne.

Poprawka 4 nakazuje stosować przedstawiony plan ochrony transportu w przypadku bezczynności komendanta wojewódzkiego Policji, który ani nie uzgodni planu ochrony transportu ani nie odmówi uzgodnienia. Poprawka ta umożliwia komendantowi Policji "milczącą" formę uzgodnienia, w przypadku transportu rutynowego lub mniejszej wagi, a także zabezpiecza prawa występującego z projektem planu ochrony.

Niezbędna do skutecznej realizacji celów ustawy jest także, zdaniem Senatu, poprawka nr 5, która ma na celu nowelizację przepisu karnego i powoduje, że karze w nim wymienionej będzie podlegał każdy, kto nie zapewni, pomimo ciążącego na nim obowiązku, fizycznej lub technicznej ochrony transportu.