U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 7 marca 2002 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 15 lutego 2002 r. ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) w ust. 2 wyraz "porozumienia" zastępuje się wyrazem "umowy",";

2)

w art. 1 w pkt 2 w lit. b), w ust. 2a wyrazy "porozumienia w formie umowy cywilno-prawnej" zastępuje się wyrazem "umowy";

3)

w art. 1 w pkt 2 w lit. d) wyrazy "Porozumienie, o którym" zastępuje się wyrazami "Umowa, o której";

4)

w art. 1 w pkt 3 po wyrazach "w art. 21b" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a) i dodaje się lit. b) w brzmieniu:

"b) w ust. 2 po wyrazie "rządowej" dodaje się wyrazy "lub właściwa jednostka samorządu terytorialnego";";

5)

w art. 1 w pkt 4, w art. 26a wyrazy "art. 26b-26e" zastępuje się wyrazami "art. 26b-26d";

6)

w art. 1 w pkt 4, art. 26e otrzymuje brzmienie:

"Art. 26e. Do pracowników instytucji kultury nie stosuje się przepisu art. 140 § 2 zdanie pierwsze Kodeksu pracy.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2002 r. Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zgłaszając 6 poprawek. Izba wprowadziła zmiany prowadzące jedynie do ujednolicenia terminologii i sprecyzowania wprowadzonych regulacji, podzielając poglądy Sejmu co do pożądanego kierunku rozwiązań.

Poprawka nr 1 dotyczy konstrukcji prawnej przekazania instytucji kultury. Usuwa
z treści przepisu zbędne określenie porozumienia. Wymóg zawarcia umowy w rozumieniu prawa cywilnego, w opinii Senatu, jest wystarczającą przesłanką dokonania przekazania instytucji. Poprawka ta prowadzi również do zachowania konsekwencji w nazewnictwie usuwając zbędne określenie umowy jako cywilno-prawnej (w art. 21 ust. 1 nowelizowanej ustaw
y).

Kolejne poprawki nr 2 i 3 są konsekwencją powyższego rozumowania.

Poprawka nr 4 umożliwia natomiast jednostkom samorządu terytorialnego zwalnianie innych takich jednostek z obowiązku zwrotu mienia pozostałego po zlikwidowanej instytucji kultury. Senat uznał, że zmiana jest koniecznym następstwem wprowadzenia możliwości przekazywania instytucji kultury między jednostkami samorządu terytorialnego.

Poprawki nr 5 i 6 dotyczą czasu pracy w instytucjach kultury. W przepisach szczególnych wyłączających stosowanie przepisów Kodeksu pracy znalazł się przepis, którego treść ponownie dokonuje wyłączenia. Senat usunął tę konstrukcję wyjątku od wyjątku. Ostatnia z przyjętych przez Senat poprawek ma charakter redakcyjny.