U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 21 grudnia 2001 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych u
stawSenat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2001 r. ustawy o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów
oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej
oraz o zmianie niektórych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 7 w lit. c), w pkt 17 i w pkt 27 w lit. a), w ust. 1b skreśla się wyrazy "i działami"; |
2) |
w art. 1 w pkt 25 po lit. a) dodaje się lit. a 1) w brzmieniu:"a1) skreśla się ust. 1c,"; |
3) |
w art. 2 w pkt 6, w art. 12a w pkt 3 wyrazy "rządowej i samorządowej" zastępuje się wyrazem "publicznej"; |
4) |
w art. 21 pkt 13 otrzymuje brzmienie: "13) w art. 23 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie: "2. Nieruchomości Skarbu Państwa mogą być przekazane przez Agencję, w drodze umowy, na własność jednostce samorządu terytorialnego na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych. 3. Zasady gospodarowania nieruchomościami regulują przepisy o gospodarce nier |
5) |
w art. 24 skreśla się pkt 5 i 6; |
6) |
w art. 25: a) w pkt 1 skreśla się wyrazy "w brzmieniu obowiązującym do dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej", b) w pkt 2 skreśla się wyrazy "w brzmieniu obowiązującym od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej"; |
7) |
w art. 26 przed pkt 1 dodaje się pkt ...) w brzmieniu: "...) w art. 2 w ust. 2, w art. 20 w ust. 4, w art. 23 w ust. 5, w art. 31 w ust. 2 i w art. 60 w ust. 5 wyrazy "Minister Finansów" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw instytucji f inansowych";"; |
8) |
w art. 31 w pkt 10 art. 144a otrzymuje brzmienie: "Art. 144a. 1. W okresie do dnia 31 grudnia 2002 r., jeżeli jest to uzasadnione p otrzebami urzędu, Szef Służby Cywilnej na wniosek dyrektora generalnego urzędu może w każdym czasie obsadzić wolne stanowiska, o których mowa w art. 41 ust. 1 pkt 2, przez osoby nie będące członkami korpusu służby cywilnej, spełniające warunki określone w art. 4.2. W odniesieniu do stanowisk, o których mowa w art. 41 ust. 1 pkt 1, jeżeli jest to uzasadnione p otrzebami urzędu, umowę o pracę z osobami spełniającymi warunki określone w art. 4 zawiera Prezes Rady Ministrów na wniosek właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody, przedstawiony po zasięgnięciu opinii Szefa Służby Cywilnej.3. W sytuacjach określonych w ust. 1 lub 2 stosuje się odpowiednio wymagania art. 22. 4. Z osobą nie będącą członkiem korpusu służby cywilnej, której powierzono pełnienie obowiązków zgodnie z ust. 1 lub 2, zawiera się umowę o pracę na czas określony, do dnia obsadzenia tego stanowiska w drodze konkursu, nie dłużej jednak niż na sześć miesięcy. Wcześniejsze cofnięcie powierzenia obowiązków ma skutki wypowiedzenia stosunku pracy przez pracodawcę."; |
9) |
w art. 53 w pkt 3 po wyrazach "art. 5" dodaje się wyrazy ", art. 28"; |
10) |
w art. 53 w pkt 3 na końcu dodaje się przecinek i dodaje się pkt 4 w brzmieniu: "4) art. 12 pkt 2 oraz art. 37 pkt 1 - 4, pkt 5 w zakresie art. 5 ust. 2, art. 8 ust. 2 i art. 13, oraz pkt 6, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.,"; |
11) |
w art. 53 dodaje się pkt 5 w brzmieniu: "5) art. 25 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.". |
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
UZASADNIENIE
Senat po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej
oraz o zmianie niektórych ustaw, postanowił wprowadzić do jej treści jedenaście poprawek.
Poprawki pierwsza i druga dotyczą ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów. Poprawka pierwsza dostosowuje treść przepisów upoważniających Premiera do przeniesień budżetowych dotyczących przekształcenia ministerstwa lub mających na celu sfinansowanie działalności pełnomocnika, organów pomocniczych, komisji i komisji wspólnych do już obowiązującego upoważnienia o podobnym zakresie przedmiotowym (art. 33 ust. 1b). Poprawka ta zawęża pole przeniesień budżetowych do przeniesień tylko między częściami budżetu państwa. Przyjmując tę poprawkę, Senat stanął na stanowisku, iż tak daleko posunięta możliwość ingerencji w budżet państwa powinna mieć charakter wyjątkowy, tak jak to przewiduje art. 97 ustawy o finansach publicznych, rezerwując taką kompetencję dla Rady Ministrów i to tylko w przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego.
Poprawka druga ma charakter porządkujący i skreśla przepis zawierający zezwolenie na niestosowanie art. 96 ustawy o finansach publicznych przy dokonywaniu przeniesień między częściami budżetu państwa. Odwołanie to jest zbędne, z uwagi na fakt, że wspomniany przepis dotyczy tylko przeniesień dokonywanych w ramach danej części budżetowej, natomiast przepis ustawy o Radzie Ministrów stanowi o przeniesieniach między tymi częściami. Pona
dto pozostawienie tego przepisu, w kontekście dodanych nowych upoważnień o zbliżonym zakresie, mogłoby budzić wątpliwości interpretacyjne.Przyjmując poprawkę czwartą, dotyczącą ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego, Senat stanął na stanowisku, iż wobec pojawienia się nowych form samorządu terytorialnego nie znajduje uzasadnienia utrzymanie obecnego stanu prawnego, zgodnie z którym Agencja Mienia Wojskowego może przekazywać nieruchomości Skarbu
Państwa tylko gminom. Tak więc Senat przyznał to prawo wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego.Poprawka ósma, dotycząca ustawy o służbie cywilnej, nadaje nowe brzmienie art. 144a. Senat uznał, iż z uwagi na szczególny charakter tego przepisu należy go doprecyzować i skrócić jego działanie tylko do jednego roku. Zgodnie z tym brzmieniem o obsadzie stanowisk dyrektora departamentu, dyrektora wydziału i ich zastępców, przez osoby nie będące członkami korpusu służby cywilnej będzie decydował szef Służby
Cywilnej, przy czym osoby ubiegające się o te stanowiska będą musiały spełniać warunki określone w art. 4 ustawy tzn. m.in. warunek posiadania kwalifikacji wymaganych w służbie cywilnej oraz posiadania nieposzlakowanej opinii. W stosunku do stanowisk dyrektora generalnego oraz Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego umowę o pracę będzie zawierał Prezes Rady Ministrów na wniosek właściwego ministra, kierownika urzędu lub wojewody, przedstawiony po zasięgnięciu opinii Szefa Służby Cywilnej. Ponadto istotnym elementem tej regulacji jest zastrzeżenie, że umowa o pracę z osobą spoza korpusu będzie zawarta do dnia obsadzenia tego stanowiska w drodze konkursu, nie dłużej niż na 6 miesięcy.Pozostałe poprawki mają charakter porządkowy, z tym że poprawki nr 9, 10 i 11 mają na celu ujednolicenie terminów wejścia w życie nowelizacji niektórych ustaw do terminów wejścia w życie przepisów już wcześniej znowelizowanych lub z wejściem w życie zupełnie nowych regulacji.