U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 20 grudnia 2001 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 17 grudnia 2001 r. ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 6, w art. 180 w § 6 wyrazy "jest obowiązana zgłosić" zastępuje się wyrazem "zgłasza"; |
2) |
w art. 1 w pkt 6, w art. 180 w § 6 na końcu kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "przypadający bezpośrednio po terminie rezygnacji z części urlopu macierzyńskiego przez pracownicę."; |
3) |
w art. 1 w pkt 7, w art. 1801 w § 1 w zdaniu pierwszym na końcu kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "nie krócej jednak niż przez okres 7 dni od dnia zgonu dziecka."; |
4) |
w art. 1 w pkt 8, w art. 183 w § 1 wyrazy "6 miesięcy" zastępuje się wyrazami "12 miesięcy"; |
5) |
w art. 1 w pkt 10 w lit. b), w § 3 wyrazy "Przepis art. 183 § 3" zastępuje się wyrazami "Przepisy art. 183 § 1 i 2"; |
6) |
w art. 2 ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Do pracownicy będącej w ciąży w dniu wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. Pracownica może wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o udzielenie jej urlopu macierzyńskiego w wymiarze i na zasadach obowiązujących od dnia wejścia w życie ustawy.". |
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
UZASADNIENIE
Rozpatrując ustawę o zmianie ustawy
- Kodeks pracy Senat uznał za konieczne wprowadzenie do jej tekstu poprawek, z których większość ma na celu doprecyzowanie regulacji zawartych w przepisach i tym samym wyeliminowanie wątpliwości w ich stosowaniu.Poprawka druga do art. 1 pkt 6, odnosząca się do § 6 w art. 180 precyzuje przepis dotyczący części urlopu macierzyńskiego udzielanego pracownikowi - ojcu wychowującemu dziecko, poprzez wskazanie początku jego biegu. Tym samym nie powinno być już wątpliwości co do wymiaru tego urlopu.
Poprawka trzecia do art. 1 pkt 7, odnosząca się do § 1 w art. 180
1 uściśla przepis dotyczący urlopu udzielanego na warunkach urlopu macierzyńskiego w sytuacji przysposobienia dziecka w ten sposób, że eliminuje stan prawny pozbawiający matkę dziecka zmarłego pomiędzy 7 a 8 tygodniem życia prawa do minimum urlopu macierzyńskiego, tj. 7 dni od dnia zgonu dziecka.Poprawka piąta, do art. 1 pkt 10 lit. b), eliminująca podwójne odesłanie
w dodawanym przepisie, dotyczącym zwiększenia uprawnień pracownika przysposabiającego dziecko, czyni przyjęte rozwiązania bardziej przejrzystymi.
W poprawce czwartej i szóstej Senat wprowadza zmiany merytoryczne.
W poprawce czwartej, dotyczącej art. 183 § 1, zaproponował wydłużenie z 8 do
16 tygodni urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego, udzielany w sytuacji, kiedy przysposobione ma być dziecko w wieku pomiędzy 7 a 12 miesiącem życia. Zdaniem Senatu, poprawka dostosowuje przepis do realiów formalno - prawnych, związanych z przebiegiem przysposobienia. Ze względu na jego skomplikowany charakter, skorzystanie z wydłużonego, 16 - tygodniowego urlopu macierzyńskiego, ograniczone byłoby do niewielkiej liczby przypadków adopcji. Senat jest przekonany, że przyjęcie poprawki rozszerzy krąg podmiotów mogących skorzystać z tego przepisu i jest ono uzasadnione, przede wszystkim, potrzebą zapewnienia sprzyjających warunków umożliwiających stworzenie więzi emocjonalnej pomiędzy matką i dzieckiem, szczególnie w sytuacji, gdy kobieta nie jest matką biologiczną.
Przyjmując poprawkę szóstą do przepisu art. 2 ust.3, zawierającego regulację przejściową, Senat utrzymał przyjętą przez Sejm zasadę umożliwiającą kobiecie będącej
w ciąży w dniu wejścia w życie ustawy dokonanie wyboru pomiędzy skorzystaniem z urlopu macierzyńskiego w wymiarze dotychczasowym - dłuższym a urlopem w wymiarze krótszym - wprowadzanym w nowelizacji. Zamiarem Senatu było jedynie zmodyfikowanie sytuacji prawnej kobiety w ten sposób, że z mocy samej ustawy miałaby ona prawo do dłuższego urlopu, a w przypadku zamiaru skorzystania z wymiaru krótszego, prawo takie przyznawane byłoby na jej wniosek. Zdaniem Senatu, takie rozwiązanie jest korzystniejsze dla pracownicy oraz odzwierciedla ochronną funkcję norm Kodeksu pracy.