Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Zychowicza, złożonym na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 77), przekazał Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:

Warszawa, 4.01.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Biuro Senatorskie
ul. Gdyńskich Kosynierów 11
80-866 Gdańsk

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo Pana Senatora BPS/DSK-043-587/04 z dnia 22.12.2004 r. w sprawie oświadczenia Pana Zbigniewa Zychowicza Senatora RP złożonego na 24 posiedzeniu Senatu w dniu 16.12.2004 r. dotyczącego opóźnień w wypłacaniu środków finansowych beneficjentom Programu SAPARD, pragnę przekazać Panu Senatorowi informację w tej sprawie.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dokonuje wypłat środków pieniężnych należnych Beneficjentom w Programie SAPARD w oparciu o obowiązujące procedury płatnicze, które zostały akredytowane przez Komisję Europejską. Działania dotyczące realizacji wypłat na rachunki bankowe Beneficjentów muszą być zgodnie z ich treścią przyjęte i stosowane rozwiązania proceduralne nie dają Agencji możliwości przyspieszenia procesu autoryzacji płatności wykraczającego poza ramy przyjętych zasad.

Podkreślić należy, iż procedury Programu SAPARD nakładają na Beneficjenta obowiązek złożenia kompletnego i poprawnego wniosku o płatność w ciągu pierwszych dziesięciu dni kalendarzowych miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił odbiór całości inwestycji wraz z udokumentowaniem poniesionych kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Agencja dokonuje płatności w terminie do trzech miesięcy od dnia złożenia przez Beneficjenta kompletnego i poprawnego wniosku o płatność, pod warunkiem otrzymania środków z Narodowego Funduszu.

W większości przypadków złożone wnioski wymagały uzupełnień. Trzymiesięczny termin płatności liczony jest przez Agencję od daty dokonania wszystkich uzupełnień, albowiem dopiero wówczas wniosek jest kompletny i poprawny. Tymczasem większość Beneficjentów wylicza trzy miesięczny termin płatności od złożenia wniosku o płatność a nie od momentu dostarczenia ostatniego wynikającego z uzupełnienia dokumentu. Stąd między innymi wynikają rzekome opóźnienia w przekazywaniu płatności przez Agencję.

Wychodząc naprzeciw potrzebom Beneficjentów Programu SAPARD Biura Obsługi Wniosków Oddziałów Regionalnych oraz jednostka autoryzująca wnioski o płatność w Centrali Agencji, w ostatnich miesiącach bieżącego roku, zostały zobligowane do pracy w nadgodzinach w celu autoryzowania możliwie największej ilości złożonych przez Beneficjentów wniosków o płatność. Podjęte działania skutkowały przekazaniem na miesiąc grudzień do jednostki Agencji realizującej wypłaty blisko dwóch tysięcy zleceń płatności.

W przypadku zbliżającego się końca roku, powyższa sytuacja mogła powodować zrozumiałe zdenerwowanie w Jednostkach Samorządu Terytorialnego związanego z rozliczeniem przyjętych na bieżący rok budżetów. Mając na uwadze sytuację, w której znalazły się gminy, Agencja podjęła decyzję o priorytetowym potraktowaniu beneficjentów Działania 3 i przekazaniu dostępnych środków finansowych w pierwszej kolejności na projekty zrealizowane w tym działaniu, zgodnie z kolejnością wpływu do BOW kompletnych wniosków o płatność.

Żywię nadzieję, iż podjęte działania skutecznie wesprą gminy i pozwolą na realizację przyjętych na bieżąc rok budżetów. Jednocześnie pragnę uprzejmie podziękować Panu Senatorowi za zainteresowanie problematyką związaną z realizacją Programu Operacyjnego SAPARD.

Z poważaniem

Prezes

Wojciech Pomajda


Oświadczenie