Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Marii Szyszkowskiej, złożonym na 79. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 84), przekazał Minister Skarbu Państwa:
Warszawa, dnia 12 kwietnia 2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
W związku z oświadczeniem złożonym w dniu 1 kwietnia 2005 r. przez Panią Senator Marię Szyszkowską w sprawie prywatyzacji spółek uzdrowiskowych uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Minister Skarbu Państwa sprawuje nadzór właścicielski nad 25 jednoosobowymi Spółkami Skarbu Państwa i ochrony interesów Skarbu Państwa w tych spółkach, z wyjątkiem spraw, które na mocy odrębnych przepisów należą do innych organów administracji rządowej i państwowych jednostek organizacyjnych.
Już w roku 1999 Minister Skarbu Państwa podjął działania, mające na celu prywatyzację spółek uzdrowiskowych. Działania podjęto w stosunku do 13 spółek. Do chwili obecnej sprywatyzowano tylko Zakład Leczniczy "Uzdrowisko Nałęczów" S.A. w Nałęczowie.
Aktualnie nie jest prowadzony proces prywatyzacji w stosunku do żadnej ze spółek uzdrowiskowych.
W 2002 roku Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę przekształceń własnościowych zakładów lecznictwa uzdrowiskowego. Celem kontroli była ocena działań Ministra Skarbu Państwa w dziedzinie przygotowania i przeprowadzenia prywatyzacji zakładów lecznictwa uzdrowiskowego.
W ocenie Najwyższej Izby Kontroli uruchomienie procesów prywatyzacyjnych spółek uzdrowiskowych nie było dostatecznie przygotowane.
Wyniki kontroli przekształceń własnościowych zakładów lecznictwa uzdrowiskowego wykazały konieczność podjęcia m.in. następujących działań:
1. Wypracowania przez Ministra Skarbu Państwa i Ministra Zdrowia wspólnego stanowiska w sprawie przyszłości spółek branży uzdrowiskowej i uwzględnienie go w całościowej strategii prywatyzacji spółek uzdrowiskowych.
2. Podjęcie przez Ministra Zdrowia działań mających na celu przeznaczenie odpowiednich nakładów na leczenie uzdrowiskowe i zwiększenie dostępności usług dla pacjentów.
Zarządzeniem nr 48 z dnia 2 lipca 2003 r. Prezes Rady Ministrów powołał Międzyresortowy Zespół ds. Aktywizacji Społeczno-Gospodarczej Uzdrowisk.
W skład wspomnianego Zespołu weszli przedstawiciele Ministerstw: Skarbu Państwa, Zdrowia, Gospodarki i Pracy, Finansów, Infrastruktury oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zespół opracował "Zintegrowany program rozwoju uzdrowisk ze szczególnym uwzględnieniem usług turystycznych", zawierający koncepcję prywatyzacji spółek uzdrowiskowych.
Ww. program przyjęty został w dniu 7.01.2005 r. przez Międzyresortowy Zespół ds. aktywizacji Społeczno-Gospodarczej Uzdrowisk, a wcześniej w dniu 16.12.2004 r. zostało przyjęte przez Komitet Rady Ministrów "Sprawozdanie z prac tego Zespołu" i w dniu 4.01.2005 r. przez Radę Ministrów.
Przy opracowywaniu koncepcji prywatyzacji spółek uzdrowiskowych uwzględnione zostały potrzeby wynikające w tym zakresie z polityki zdrowotnej państwa, za której realizację odpowiada Ministerstwo Zdrowia.
Jako główne cele przyjęto:
- zachowanie profilu spółek, utrzymanie funkcji uzdrowisko-leczniczych i ochrona zasobów naturalnych występujących w uzdrowiskach,
- pozyskanie środków na ich rozwój.
Biorąc pod uwagę założone cele procesu prywatyzacji spółek uzdrowiskowych dokonano ich podziału na 3 zasadnicze grupy.
Grupa 1
Obejmuje 9 - 10 spółek wyłączonych z prywatyzacji. Prowadzą one pełen profil leczniczy, posiadający większość rodzajów tworzyw leczniczych bądź są unikalne w skali kraju, a nawet Europy. Są to spółki o szczególnym znaczeniu dla lecznictwa uzdrowiskowego w Polsce, a ich wyłączenie z prywatyzacji podyktowane jest koniecznością zabezpieczenia interesów ochrony zdrowia społeczeństwa polskiego.
Grupa 2
Obejmuje 7 spółek uzdrowiskowych, które z uwagi na swoje położenie i znaczenie dla miejscowości w których są usytuowane oraz przez wzgląd na unikalne zasoby naturalne, wymagają indywidualnej ścieżki prywatyzacyjnej.
W szczególności, celem prywatyzacji będzie utrzymanie funkcji uzdrowiskowo-leczniczych i ochrony występujących zasobów naturalnych.
Grupa 3
Obejmuje 5 spółek, które byłyby prywatyzowane, poprzez zbycie akcji/udziałów stanowiących własność skarbu Państwa.
Pozostałe 3 spółki po uporządkowaniu spraw własnościowych, w związku ze zgłoszonymi roszczeniami reprywatyzacyjnymi, umieszczone zostaną w grupie 2.
Mając na uwadze bardzo duże potrzeby inwestycyjne spółek uzdrowiskowych utworzony zostanie z wpływów z prywatyzacji spółek uzdrowiskowych grupy 2 i 3 fundusz celowy przeznaczony na dokonywanie inwestycji w posiadaną bazę zabiegową i hotelową spółek uzdrowiskowych wyłączonych z prywatyzacji (grupa 1).
Przedstawiona powyżej koncepcja prywatyzacji spółek uzdrowiskowych ma na celu, z jednej strony dokapitalizowanie przez inwestorów spółek prywatyzowanych, z drugiej zaś dofinansowanie z prywatyzacji, spółek wyłączonych z tego procesu.
Z poważaniem
MINISTER SKARBU PAŃSTWA
z up. PODSEKRETARZ STANU
Krzysztof Żyndul