Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Marii Szyszkowskiej, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):
Warszawa, dnia 23.03. 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Marii Szyszkowskiej podczas 56 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 12 lutego 2004 r., przesłane przy piśmie z 17 lutego 2004 roku (BPS/DSK-043-70-04) w sprawie nieprawidłowości w działaniu hurtowni farmaceutycznej Polskiej Grupy Farmaceutycznej S.A. w Łodzi, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów oraz w nawiązaniu do pisma mojego z dnia 22 września 2003 roku, proszę o przyjęcie następujących informacji.
Oświadczenie Pani Senator dotyczy organizowania przez wymienioną hurtownię konkursów dla aptek i pacjentów m.in. programu "Dbam o Zdrowie". Ustosunkowując się do powyższego należy podkreślić, że problem reklamy produktów leczniczych został uregulowany w ustawie z dnia 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 126, poz. 1381 z późn. zm.), uregulowania zawarte w ustawie respektują dyrektywy Unii Europejskiej.
Art. 52 ust. 1 cytowanej ustawy zawiera definicję pojęcia reklamy - jest to działalność polegająca na informowaniu i zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczaniu, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych. Dalsze przepisy tego rozdziału szczegółowo reg
ulują tryb jej prowadzenia, wskazują jaka reklama jest zabroniona.Uprawnionym do prowadzenia reklamy jest wyłącznie podmiot odpowiedzialny (art. 58) lub podmiot działający na jego zlecenie.
W sprawie zgodności z obowiązującymi przepisami programu "Dbam o Zdrowie" prowadzonego przez Spółkę PGF S.A. informuję, że prowadzone było postępowanie wyjaśniające w Głównym Inspektoracie Farmaceutycznym z udziałem Departamentu Prawnego Ministerstwa Zdrowia.
W toku prowadzonego postępowania wystąpiono o opinie prawne znanych kancelarii adwokackich oraz skierowano sprawę do zbadania przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Z większości opinii zgromadzonych w toku postępowania wynika, że mechanizm działania programu "Dbam o Zdrowie" nie narusza przepisów ustawy z dnia 6 września 2002 r. Prawo farmaceutyczne, gdyż działania te nie są reklamą konkretnego produktu leczniczego, lecz mają charakter działań marketingowych, zmierzających do wykreowania wizerunku organizatora programu i promowania aptek będących jego uczestn
ikami.Program ten powinien być traktowany, jako działalność o charakterze informacyjnym, skłaniająca ludność do zachowań prozdrowotnych i uświadamiająca o typowych zagrożeniach dla zdrowia, a także informująca w sposób ogólny o sposobach zapobiegania i lec
zenia.Zgłoszenie do programu powoduje przesyłanie do uczestników materiałów informacyjnych co jest uniezależnione od dokonania zakupów. Otrzymanie upominków jest uzależnione od dokonania zakupów, ale nie muszą to być produkty lecznicze, ani produkty pochodzące od organizatora programu, ale dotyczy to wszystkich produktów oferowanych w aptece.
W ocenie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, brak przesłanki "działania w interesie publicznym", związany z brakiem naruszenia "zbiorowego interesu konsumentów", wyłącza w rozpatrywanej sprawie możliwość podjęcia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowania w przedmiocie czynów nieuczciwej konkurencji.
Mając na uwadze powyższe wyrażam opinię, że działania programu "Dbam o Zdrowie" zostały potraktowane, jako działalność o charakterze informacyjnym skłaniająca ludność do zachowań prozdrowotnych, uświadamiająca o typowych zagrożeniach dla zdrowia, informująca w sposób ogólny o sposobach zapobiegania i leczenia.
Z poważaniem
Leszek Sikorski