Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89):
Warszawa, dnia 25 lipca 2005 r.
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Józefa Sztorca złożone w dniu 16 czerwca 2005 r. podczas 83 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie funkcjonowania kolei, odnosząc się do zawartych w nim pytań, uprzejmie wyjaśniam, że oferta przewozowa rozkładu jazdy pociągów przygotowywana jest w oparciu o zgłaszane zapotrzebowanie i deklarowane środki finansowe zainteresowanych urzędów marszałkowskich. Zgodnie, bowiem z przepisem art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym organizowanie i dofinansowywanie regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązku służby publicznej, należy do zadań własnych samorządu województwa.
Szczegółowe zasady organizowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, z wyłączeniem przewozów kwalifikowanych, stosownie do przepisu art. 40 ust. 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie organizowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.
Stosownie do przepisów ww. rozporządzenia przy ustalaniu zapotrzebowania na przewozy bierze się pod uwagę w szczególności m.in. potrzebę skomunikowania sąsiadujących ze sobą województw, przewozów wykonywanych różnymi kategoriami pociągów, jak również potrzebę skomunikowania przewozów kolejowych z przewozami wykonywanymi innymi środkami transportu.
Pasażerskie przewozy kwalifikowane realizowane są przez spółkę PKP Intercity na własne ryzyko, na zasadach komercyjnych.
Podczas opracowywania rozkładów jazdy pociągów spółki przewozowe dokładają wszelkich starań, aby uwzględnić potrzeby i oczekiwania pasażerów. Niemniej jednak z uwagi na konieczność zapewnienia jakości świadczonych usług oraz bezpieczeństwa ruchu pociągów, nie zawsze jest możliwe zrealizowanie propozycji pasażerów, zgłaszanych m.in. poprzez stronę internetową PKP S.A. (www.pkp.pl) w ramach specjalnie zorganizowanej akcji p.n. "Buduj z nami Rozkład Jazdy".
Odnosząc się do poruszonej przez Pana Senatora sprawy braku skomunikowania pomiędzy pociągami na trasie Kraków - Warszawa i Przemyśl - Zielona Góra uprzejmie informuję, iż oferta rozkładu jazdy pociągów 2004/2005 na trasie Tarnów - Kraków Główny - Warszawa Centralna proponuje skomunikowanie pociągów w relacjach Tarnów - Kraków Główny i Kraków Główny - Warszawa Centralna tj.
Tarnów wyjazd godz. 12.47 - Kraków Główny przyjazd godz. 13.44; Kraków Główny odjazd godz. 14.00 - Warszawa Centralna przyjazd godz. 16.45, czas oczekiwania na przesiadkę 16 min.,
Tarnów wyjazd godz. 13.46 - Kraków Główny przyjazd godz. 14.55; Kraków Główny odjazd godz. 15.00 - Warszawa Centralna przyjazd godz. 17.50, czas oczekiwania na przesiadkę 5 min., lub Kraków Główny odjazd godz. 16.00 - Warszawa Centralna przyjazd godz. 18.45.,
Tarnów wyjazd godz. 15.36 - Kraków Główny przyjazd godz. 16.45; Kraków Główny odjazd godz. 17.00 - Warszawa Centralna przyjazd godz. 18.45, czas oczekiwania na przesiadkę 15 min.
Biorąc powyższe pod uwagę uznać należy, iż 5 minutowy czas na skomunikowanie pociągów na stacji Kraków Główny jest bardziej ryzykowny w stosunku do propozycji skomunikowań, dla których czas określono na 15 lub 16 min. Ponadto należy podkreślić, iż pociąg z Przemyśla przyjeżdża po planowym czasie odjazdu pociągu ekspresowego i skomunikowanie zatem wymagałoby opóźnienia odjazdu pociągu ekspresowego, co najmniej 10 do 15 minut.
Mając na uwadze względy pasażerów korzystających z usług Spółki PKP Intercity, średnio około 300 osób, przewoźnik ten, sporadycznie wyraża zgodę na opóźnienie odjazdu pociągów, gdyż każda taka decyzja naraża znaczną liczbę innych pasażerów na opóźnienie. Zgoda w tym zakresie wyrażona przez ww. przewoźnika kolejowego jest jedynie w celu umożliwienia kontynuowania podróży, gdy jest to ostatni pociąg w danej relacji.
Niemniej jednak pragnę poinformować, o uzgodnieniu PKP Przewozy Regionalne ze spółką PKP Intercity, iż pociąg EX "Mickiewicz" zostanie w ramach najbliższej korekty ujęty w "Wykazie Skomunikowań" na stacji Kraków Główny. Przewidywany czas oczekiwania tego pociągu na stacji Kraków Główny, na opóźniony pociąg "Ślązak" zwiększony zostanie z 5 do 10 minut. Umożliwi to skomunikowanie obu pociągów, w przypadku niewielkiego opóźnienia pociągu "Ślązak".
Odnosząc się do kwestii remontu budynku dworca kolejowego w Tarnowie wyjaśniam, iż prace remontowe na tym obiekcie prowadzone są w miarę istniejących możliwości finansowych właściciela. Do kontynuacji pozostała sprawa remontu elewacji budynku dworcowego. Polskie Koleje Państwowe S.A., pomimo trudnej sytuacji finansowej przewidują wybór wykonawcy na dalszą realizację pozostałego zakresu remontu.
Z poważaniem
Krzysztof Opawski