Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75), przekazał Minister Infrastruktury:
Warszawa, dnia 21 grudnia 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
W nawiązaniu do Pana pisma z dnia 23 listopada br. w sprawie oświadczenia senatora Józefa Sztorca dotyczącego funkcjonowania Inspekcji Transportu Drogowego pragnę przedstawić następujące informacje.
Inspekcja Transportu Drogowego jest specjalistycznym organem kontroli państwowej o rozległym zakresie kontroli. Do zadań inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego należy kontrola:
- Przestrzegania przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym (w tym kontrola dokumentów kierowcy i pojazdu, kontrola stanu technicznego pojazdów, łącznie z kontrolą emisji spalin pojazdu);
- Dokumentów wymaganych dla przedsiębiorców wykonujących transport drogowy lub niezarobkowe przewozy drogowe określonych przepisami ustawy o transporcie drogowym (w tym kontrola licencji, zaświadczeń oraz zezwoleń, wymaganych dla niektórych rodzajów przewozów, kontrola wnoszenia opłat za przejazd po drogach krajowych, kontrola zaświadczeń przedsiębiorców o zatrudnieniu kierowców i spełnianiu przez nich wymogów ustawy, dokumentów przewozowych);
- Zapisów urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym i stosowania się do przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowcy;
- Przestrzegania szczegółowych zasad i warunków transportu zwierząt;
- Przestrzegania zasad i warunków dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych;
- Przestrzegania zasad i warunków dotyczących przewozu drogowego odpadów;
- Przestrzegania określonych przepisami krajowymi i międzynarodowymi zasad i warunków przewozu drogowego szybkopsujących się artykułów spożywczych;
- Masy, nacisków na osie i wymiarów pojazdów w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o drogach publicznych.
W trakcie kontroli pojazdu dokonującego specjalistycznego przewozu np. towaru niebezpiecznego szeroki zakres kontroli i jednocześnie wymagany poziom jej szczegółowości powoduje, że czas kontroli nie może być nadmiernie ograniczany, gdyż uniemożliwiłoby to jej rzetelne przeprowadzenie.
Niezależnie od powyższego czas kontroli wydłuża się o czas konieczny na wprowadzenie danych o kontrolowanych przedsiębiorcach i kierowcach oraz popełnianych przez nich naruszeniach do systemu informatycznego Inspekcji Transportu Drogowego, za pośrednictwem którego gromadzone są dane w centralnej ewidencji naruszeń prowadzonej na podstawie art. 80 ustawy o transporcie drogowym przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Jednocześnie pragnę poinformować, że dane zgromadzone w centralnej ewidencji naruszeń są podstawą sprawozdań z kontroli transportu drogowego w Polsce przygotowywanych dla organów administracji Polskiej i Unii Europejskiej.
Pragnę poinformować również, że Główny Inspektor Transportu Drogowego wychodząc naprzeciw słusznym postulatom środowiska transportowego opracował i wprowadził do stosowania w systemie informatycznym Inspekcji wersję protokołu skróconego, który jest stosowany w przypadku kontroli, w trakcie której nie stwierdzono naruszenia przepisów. Efektem tego działania jest ograniczenie do niezbędnego minimum czasu kontroli w przypadku nie stwierdzenia naruszeń.
Z poważaniem
Krzysztof Opawski