Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74):
Warszawa, dnia 8 grudnia 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku!
Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Józefa Sztorca na 71. posiedzeniu Senatu, przesłane przy piśmie Nr BPS/DSK-043-470-04 z dnia 9.11.2004 r. w sprawie braku dróg dojazdowych do wybudowanego w 2002 r. mostu przez rzekę Wisłę łączącego Powiat Proszowicki i Brzeski w miejscowości Górka uprzejmie informuję, że omawiany most zlokalizowany jest w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 768, której zarządcą, w myśl obowiązujących przepisów, jest Zarząd Województwa Małopolskiego.
Poniżej przedstawiam informacje uzyskane z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie - jednostki organizacyjnej Zarządu Województwa Małopolskiego, w sprawie poruszonej przez Pana Senatora Józefa Sztorca.
Budowa mostu przez rzekę Wisłę w m. Górka stanowi jeden z elementów długofalowego programu poprawy dostępności Województwa Małopolskiego do planowanej autostrady A-4 Kraków - Tarnów oraz rozwoju sieci drogowej województwa.
W chwili obecnej w Małopolsce występuje przewaga połączeń zachód - wschód (autostrada A-4, drogi krajowe Nr 4, Nr 28, Nr 73) przy jednoczesnym gorszym połączeniu północnych i południowych krańców regionu (droga krajowa Nr 7). W zaistniałej sytuacji Zarząd Województwa Małopolskiego podjął decyzję o stworzeniu drugiego korytarza komunikacyjnego łączącego północne regiony (Koszyce) z południową granicą Polski (przejście graniczne Piwniczna, Muszyna). W tym celu w dniu 7 czerwca 2001 r. została zawarta umowa pomiędzy: Województwem Małopolskim, Generalną Dyrekcją Dróg Publicznych, Powiatem Brzeskim, Powiatem Nowosądeckim, Powiatem Proszowickim i Miastem Nowy Sącz.
Planowany przebieg omawianego korytarza komunikacyjnego jest następujący: Koszyce - most przez rzekę Wisłę - dalej po przebudowanej drodze wojewódzkiej Nr 768 do Brzeska z możliwością wjazdu na projektowaną autostradę A-4, następnie do granicy państwa drogą krajową Nr 75.
Do dnia dzisiejszego zostały wykonane następujące prace:
wybudowano obiekt mostowy przez rzekę Wisłę w miejscowości Górka,
opracowano studium wykonalności przebudowy drogi wojewódzkiej Nr 768 na odcinku Koszyce - Brzesko,
opracowano koncepcję przebudowy drogi wojewódzkiej Nr 768 na odcinku Koszyce - węzeł autostradowy "Brzesko" wraz z decyzją lokalizacyjną dla Gminy Brzesko i zgodnością z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Koszyce oraz pozyskaniem decyzji lokalizacyjnej dla Gminy Szczurowa (w toku),
rozpoczęto prace projektowe dla przebudowy drogi wojewódzkiej Nr 768 na odcinku Koszyce - Niedzieliska (długość odcinka ok. 13 km).
Wybudowany most przez rzekę Wisłę w miejscowości Górka o nośności 50 ton może stanowić alternatywę dla mostu w Nowym Brzesku, który posiada nośność 15 ton. Przepustowość odcinka drogi wojewódzkiej Nr 768 na nowo wybudowanym moście jest 66 razy większa od przepustowości funkcjonującego tam do niedawna promu. Omawiany most zapewnia także znaczne skrócenie czasu przejazdu w podróżach lokalnych (5 do 20 minut) i ponadregionalnych (nawet do 55 minut). Wybudowanie mostu przez rzekę Wisłę w miejscowości Górka przyczyniło się również do zwiększenia niezawodności układu drogowego w tym rejonie.
Przygotowanie i wybudowanie obiektu punktowego, jakim jest most wymaga zdecydowanie mniej czasu niż inwestycja liniowa (największe problemy stanowi pozyskanie terenu). Jednocześnie rozpoczęcie inwestycji od budowy drogi, w sytuacji gdy brak jest mostu przez rzekę powoduje, że z wybudowanej drogi nie ma możliwości skorzystać prawie żaden transport (a w szczególności ciężki).
Z szacunkiem
Jan Ryszard Kurylczyk