Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniami senatora Józefa Sztorca, złożonymi na 71. i 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74 i 75), przekazał Minister Polityki Społecznej:

Warszawa, 16.02. 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do oświadczeń złożonych przez senatora Józefa Sztorca na 71. i 72. Posiedzeniu Senatu w dniu 3 i 18 listopada 2004 r., znak BPS/DSK-043-485/04, pragnę poinformować, że:

Obecnie istnieją możliwości realizacji potrzeb komunikacyjnych osób niepełnosprawnych w zakresie związanym z ich dojazdem do zakładu pracy. Uwzględniają one także ważną rolę pracodawców w zapewnieniu tych potrzeb oraz stosowne rekompensaty poniesionych przez nich kosztów w tym zakresie.

Pracodawcy prowadzący zakłady pracy chronionej mogą ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych zaspokajać w różnych formach - podlegających i niepodlegających rygorom pomocy publicznej - potrzeby komunikacyjne osób niepełnosprawnych zarówno w zakresie zaliczanym do pomocy indywidualnej, w ramach indywidualnych programów rehabilitacyjnych, jak i z części ogólnej.

Ponadto, pracodawcy zapewniający zatrudnienie chronione w rozumieniu art. 2 lit. i rozporządzenia KE nr 2204/2002 w zw. z § 3 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy przedsiębiorcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne (Dz.U. Nr 114. poz. 1194, z późn. zm.) mogą wykazywać koszty transportowe jako podwyższone koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych, które zgodnie z art. 6 rozporządzenia KE oraz krajowymi rozporządzeniami programowymi są zaliczane na poczet refundacji w przypadku korzystania przez pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne z instrumentów wsparcia przewidujących przeznaczenie uzyskanych środków na pomoc na zatrudnienie (np. dotyczy to pomocy, o której mowa w art. 25 ust. 2, 3 lub 3a ustawy, art. 26a, czy art. 49 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 ze zm.).

Wobec tych uwarunkowań - pozwalających na rekompensowanie przedmiotowych kosztów - brak więc celowości uruchamiania dodatkowego modułu programu PEGAZ, o którym mowa w oświadczeniu z dnia 3 listopada 2004 r.

Ponadto pragnę poinformować, że za dzień udzielenia pomocy, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt ustawy, w świetle art. 7 pkt 2 (wstęp do wyliczenia) ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U. Nr 141, poz. 1177, z późn. zm.), która obowiązywała w dniu zawarcia umów będących podstawą udzielenia tej pomocy - za dzień jej udzielenia należy uznać dzień zawarcia umowy, a nie dokonania przelewu środków. Natomiast za dzień udzielenia pomocy w formie zwolnienia podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości a 2004 r. należy zaś uznać - zgodnie z art. 7 pkt 2 list. a ustawy dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy.

Środki, w odniesieniu do których dzień udzielenia przypadał do dnia 30 kwietnia 2004 r. oraz środki, które wpłynęły na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych do tej daty traktowane są jako środki przedakcesyjne, wydatkowane na przedakcesyjnych zasadach, tj. na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 27 sier0nia 1997 r. oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 grudnia 1998 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 1999 r. Nr 3, poz. 22 z późn. zm.).

Należy jednak podkreślić, że w przypadku, gdy pomoc miała charakter przedakcesyjny stosuje się do niej przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2002 r., a gdy poakcesyjny - ustawę z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. Nr 121, poz. 1291) oraz rozporządzenia programowe (np. w zakresie rozliczania pomocy, o której mowa w art. 25 ust. 2, 3 lub 3a lub art. 26a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy przedsiębiorcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne (Dz.U. Nr 114, poz. 1194, z późn. zm.).

Łączę wyrazy szacunku

MINISTER

z up.

Leszek Stanisław Zieliński

SEKRETARZ STANU


Oświadczenie