Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2004.12.09

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem Pana Józefa Sztorca, Senatora Senatu RP złożonym podczas 71 posiedzenia Senatu w dniu 3 listopada br. dotyczącym dalszego funkcjonowania jednostki organizacyjnej Służby Celnej na terenie powiatu tarnowskiego, uprzejmie informuję, co następuje.

Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej i bezcłowy przepływ towarów w ramach krajów unijnych wymusiły konieczność przeprowadzenia zmian w Służbie Celnej w zakresie rozmieszczenia, uprawnień oraz struktury wewnętrznej izb, urzędów i oddziałów celnych. Opracowując model strukturalny administracji celnej na 1 maja 2004 r. przyjęto założenie, iż po upływie kilku miesięcy od czasu akcesji Polski do UE zostanie dokonana analiza funkcjonowania zewnętrznych komórek organizacyjnych administracji celnej w zakresie obciążenia pracą, liczby odpraw celnych i kosztów utrzymania. Stało się to podstawą do podjęcia prac analitycznych mających na celu ocenę struktury organizacyjnej administracji celnej oraz przygotowanie na tej podstawie jej zmian. Wyniki tych prac zamieszczone zostały w formie komunikatu i projektów 5 aktów prawnych na stronie internetowej www.clo.gov.pl.

Pragnę poinformować Pana Marszałka, iż biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia kompleksowej obsługi przedsiębiorców z regionu tarnowskiego Oddział Celny w Tarnowie nie jest na obecnym etapie prowadzonych prac nad zmianami struktury przewidziany do likwidacji.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w wyniku przeprowadzanych zmian nie zostanie ograniczona właściwość miejscowa Oddziału Celnego w Tarnowie, gdyż oddziały celne nie posiadają takiej właściwości. W prawie celnym taka właściwość jest określona jedynie dla dyrektorów izb celnych i naczelników urzędów celnych.

Odnosząc się do poruszanej przez Pana Senatora kwestii przywrócenia jednostce organizacyjnej w Tarnowie statusu urzędu celnego uprzejmie zaznaczam, że dotychczasowa analiza struktur administracji celnej obejmuje wszystkie aspekty gospodarcze, infrastrukturalne i społeczne dotyczące otoczenia, w którym funkcjonują placówki celne. Na podstawie analizy stworzony został projekt nowej struktury uwzględniający nową sytuację i potrzeby związane z wymianą towarową. Oceny funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji celnej dokonano w oparciu o przyjęte kryteria dotyczące m.in. ilości przyjmowanych zgłoszeń celnych w poszczególnych procedurach, ilości realizowanych postępować celnych, ilości funkcjonujących na danym terenie składów celnych, posiadanego zaplecza lokalowego i wyposażenia. Z przeprowadzonej analizy wynika, że jednostka obsługująca powiat tarnowski oraz sąsiednie powinna posiadać status oddziału celnego, co w pełni zapewni prawidłową obsługę przedsiębiorców na tym terenie. Należy w tym miejscu zauważyć, że właściwa obsługa przedsiębiorców odbywa się w oddziałach celnych a nie w urzędzie celnym, który pełni w stosunku do oddziałów rolę jednostki nadzorującej i koordynującej ich pracę. Biorąc powyższe argumenty pod uwagę brak jest praktycznego uzasadnienia do utworzenia urzędu celnego w Tarnowie.

Odnosząc się do sugerowanej niezasadności ograniczenia kompetencji placówki w Tarnowie informuję, że z dniem 2 grudnia br. utraciło moc rozporządzenie z dnia 9 kwietnia 2004 r. Ministra Finansów w sprawie urzędów celnych, w których są dokonywane czynności przewidziane przepisami prawa celnego w zależności od rodzaju towarów lub procedur celnych, którymi mogą być obejmowane towary (Dz.U. Nr 82, poz. 746) regulujące zakres uprawnień poszczególnych oddziałów celnych funkcjonujących m.in. w ramach struktury Izby Celnej w Krakowie. Nowe rozporządzenie w tej sprawie z dnia 18 listopada 2004 r. (Dz.U. Nr 251, poz. 2511) nie ogranicza uprawnień oddziałów celnych do dokonywania czynności przewidzianych przepisami prawa celnego w zależności od procedur celnych. Zachowane zostały jedynie ograniczenia dotyczące możliwości odprawy towarów objętych Wspólną Polityką Rolną i to w dużo mniejszym zakresie. Zrezygnowano bowiem z ograniczeń uprawnień do dokonywania odpraw celnych tych towarów w przewozie, zachowując ograniczenia w wywozie towarów do krajów trzecich. Jedyną zmianą w odniesieniu do OC w Tarnowie jest ograniczenie możliwości obejmowania procedurą wywozu w siedzibie urzędu towarów, co do których został złożony wniosek o refundację wywozową zgłaszanych do procedury wywozu. Taką decyzję podjęto, ponieważ oddział ten nie posiada wystarczającej infrastruktury i wyposażenia do dokonywania tego typu odpraw.

Poruszana przez Pana Senatora kwestia usytuowania placówki celnej w Tarnowie w pobliżu planowanej autostrady A4 była niewątpliwie jednym z czynników przemawiających za pozostawieniem jej jako silnego oddziału celnego zapewniającego właściwą obsługę wymiany towarowej. Należy w tym miejscu wyjaśnić, że ilość przyjmowanych zgłoszeń celnych i dokonywanych odpraw celnych to jedno z przyjętych kryteriów oceny funkcjonowania tego oddziału.

Przekazując powyższe informacje o kierunkach działań podejmowanych przez Służbę Celną wyrażam przekonanie, że zostaną one uznane przez Pana Marszałka za satysfakcjonujące.

Pozostaję z szacunkiem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Wiesław Czyżowicz


Oświadczenie