Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):
Warszawa, dnia 22 grudnia 2004 r.
Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na zapytanie złożone przez Pana Józefa Sztorca Senatora RP na 70 posiedzeniu Senatu w dniu 14 października 2004 r., przesłane przy piśmie nr BPS/DKS-043-443-04 dotyczące ustawionego przed mostem na rzece Dunajec znaku drogowego zakazującego wjazdu na most pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej przekraczającej 20 ton, po otrzymaniu od właściwego rzeczowo w sprawie opinii Wojewody Małopolskiego, uprzejmie informuję:
Przedmiotowy obiekt usytuowany nad rzeką Dunajec w miejscowości Zakliczyn w ciągu drogi wojewódzkiej nr 975 Dąbrowa Tarnowska - Zakliczyn - Dąbrowa został wybudowany w latach 1978-1980. Konstrukcja obiektu była projektowana na obciążenia klasy I, T-80 (30 ton). Całkowita długość obiektu wraz ze skrzydłami wynosi 330,87 m. W okresie 23 letniej eksploatacji obiektu przeprowadzono następujące remonty:
1990 r. - wymiana dylatacji typu PRInż,
1991 r. - wymiana izolacji, zabezpieczenie powierzchni gzymsów,
1992 r. - wymiana wpustów, montaż sączków,
1994 r. - 2000 r. - remonty zamontowanych dylatacji stalowych, zabiegi utrzymaniowe,
2001 r. - wymiana dylatacji, remont filara nurtowego,
2002 r. - remont fundamentu filara nurtowego, montaż barier energochłonnych na dojazdach.
Wykonana w październiku 2003 roku ekspertyza stwierdza, że stan mostu po 23 latach eksploatacji jest zły. Stwierdzenie powyższe oparte zostało na oględzinach obiektu, badaniach materiałowych, oraz obliczeniach kontrolnych. Przeprowadzono również analizę wytrzymałościową, która wykazała, że w obecnym stanie można uznać, że ze względu na ustrój nośny, obiekt spełnia wymagania nośności klasy "C" wg PN-85/S-10030. Nośność płyty pomostowej jest jednak aktualnie niewystarczająca w związku z tym ograniczono nośność obiektu do 200 kN, a w/w most należy poddać w najbliższym czasie remontowi. Wzmocnienie obiektu do klasy "B" wymaga znaczących ingerencji w konstrukcję (również konstrukcję stalową) i możliwe jest tylko w przypadku przebudowy płyty mostu). Ze względu na ograniczone środki finansowe jakimi dysponuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie - zarządca obiektu, nie jest on w stanie podjąć prac remontowych zmierzających do jego rehabilitacji.
Z poważaniem
Ryszard Krystek