Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatorów Janusza Bargieła i Józefa Sztorca, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, 8 listopada 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Nawiązując do pisma z dnia 7 października 2004 r. przekazującego oświadczenie złożone w dniu 30 września 2004 r. podczas 69 posiedzenia Senatu RP przez Senatorów Pana Janusza Bargieła i Pana Józefa Sztorca w sprawie gminnych magazynów przeciwpowodziowych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj.; Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Jednym z takich zadań pozostaje zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego. Brzmienie powyżej powołanego przepisu zostało ustalone mocą art. 29 pkt 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. Nr 62, poz. 558 z późn. zm.)

Przepisy ustawy o samorządzie gminnym nie wskazują jak powinien być zorganizowany gminny magazyn przeciwpowodziowy. Powołana regulacja określa jedynie, iż organem właściwym w sprawach opracowania planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszania i odwoływania pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego jest wójt (art. 31a ustawy).

Unormowań dotyczących gminnych magazynów przeciwpowodziowych nie zawiera również ustawa o stanie klęski żywiołowej. Jej przepisy stanowią o trybie wprowadzania i znoszenia stanu klęski żywiołowej oraz o zasadach działania organów administracji w trakcie stanu klęski żywiołowej. W rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 w związku z pkt 2 ww. ustawy, jedną z klęsk żywiołowych jest powódź. W artykule 8 pkt 1 tej regulacji ustawodawca wskazał, iż w czasie stanu klęski żywiołowej działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia kieruje wójt (burmistrz, prezydent miasta), jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono tylko na obszarze gminy. Ponadto, jak stanowi art. 9 ust. 1 omawianej ustawy, w czasie stanu klęski żywiołowej właściwy miejscowo wójt (burmistrz, prezydent miasta) kieruje działaniami prowadzonymi na obszarze gminy w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia. W świetle postanowień art. 9 ust. 2 ustawy o stanie klęski żywiołowej, w zakresie powyższych działań, wójt (burmistrz, prezydent miasta) może wydawać polecenia wiążące organom jednostek pomocniczych, kierownikom jednostek organizacyjnych utworzonych przez gminę, kierownikom jednostek ochrony przeciwpożarowej działających na obszarze gminy oraz kierownikom jednostek organizacyjnych czasowo przekazanych przez właściwe organy do jego dyspozycji i skierowanych do wykonywania zadań na obszarze gminy. Ponadto, w myśl ust. 3 omawianego artykułu, w zakresie działań prowadzonych na obszarze gminy w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia, wójt (burmistrz, prezydent miasta) może występować do kierowników innych jednostek organizacyjnych niż wskazane wyżej, działających na obszarze gminy, z wnioskami o wykonanie czynności niezbędnych w celu zapobieżenia klęski żywiołowej lub ich usunięcia. W razie odmowy wykonania tych czynności lub ich niewłaściwego wykonywania wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie zawiadamia organ, któremu podlega kierownik lub który sprawuje nadzór nad nim. Działania w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje przy pomocy gminnego zespołu reagowania.

Konkludując, należy ponownie wskazać, iż w powołanych wyżej ustawach nie ma unormowań określających zasady tworzenia, wyposażenia i sposobu organizacji gminnych magazynów przeciwpowodziowych.

Za uzasadnione należy jednak uznać pogląd, iż gminny magazyn przeciwpowodziowy może funkcjonować zarówno jako wyodrębniona organizacyjno-technicznie całość (np. osobny budynek, pomieszczenie), jak również, że wyposażenie i sprzęt związany z ochroną przeciwpowodziową może być rozlokowany w pomieszczeniach określonych jednostek organizacyjnych utworzonych przez gminę lub funkcjonujących na obszarze gminy, takich jak ochotnicze straże pożarne.

Z szacunkiem

MINISTER

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Tadeusz MATUSIAK

Podsekretarz Stanu


Oświadczenie