Oświadczenie


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg i Autostrad przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):

Warszawa, dnia d16 listopada 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo z dnia 7 października 2004 r., skierowane do Ministra Infrastruktury Krzysztofa Opawskiego, przesyłające tekst oświadczenia, złożonego w dniu 30 września br. podczas 69. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przez Senatora Józefa Sztorca, w sprawie rozwiązania komunikacyjnego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 4 z drogą powiatową Skrzyszów - Ładna - Wola Rzędzińska - Lisia Góra, przedstawiam stanowisko w tej sprawie.

W udzielonej poprzednio odpowiedzi przedstawiono analizę zaistniałych problemów komunikacyjnych na skrzyżowaniu poprzez podanie przyczyn ich powstawania oraz możliwości rozwiązania problemu w oparciu o opracowane rozwiązanie projektowe. W związku ze zgłaszanymi postulatami przebudowy skrzyżowania przeanalizowana została ponownie organizacja ruchu i stan bezpieczeństwa drogowego w jego otoczeniu. Stwierdzono, że głównym źródłem generowania ruchu są zakłady zlokalizowane przy podporządkowanej drodze powiatowej oraz, że problemy wynikają głównie z ograniczonej przepustowości podporządkowanej drogi powiatowej. W celu rozwiązania sprawy zaproponowano wariant, który w niewielkim stopniu ingeruje w geometrię drogi i przewiduje zamontowanie sygnalizacji świetlnej, która usprawniłaby funkcjonowanie tego skrzyżowania.

Dla rozwiązania problemu mają zastosowanie następujące przepisy: art. 16 i art. 25 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. 204, Nr 2004, poz. 2086). I tak:

- art. 16 ust. 1 Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

- art. 25 ust. 1. Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg różnej kategorii, wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania, należy do zarządcy dróg właściwego dla drogi wyższej kategorii.

- ust. 2. Koszt budowy lub przebudowy skrzyżowania, o którym mowa w ust. 1 wraz z koniecznymi drogowymi obiektami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania, ponosi zarządca drogi, który wystąpił z inicjatywą przebudowy takiego skrzyżowania.

Uzgadniając zasadność budowy w przedmiotowym miejscu sygnalizacji świetlnej w zakresie ustalonym przez Oddział GDDKiA w Krakowie, w tym roku zostanie zlecone wykonanie opracowania dokumentacji projektowej. Przewiduje się możliwość realizacji zadania w roku 2005.

Z szacunkiem

Jan Ryszard Kurylczyk


Oświadczenie