Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 68. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 68), przekazał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw
Budowy Dróg Krajowych i Autostrad.:Warszawa, 2004.09.12
Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Józefa Sztorca Senatora RP, złożone w dniu 12 sierpnia br. (pismo nr BPS/DSK-0430365-04 z dnia 24.08.2004 r.) dotyczące stanu zaawansowania modernizacji drogi krajowej nr 4 na odcinku Kraków - Tarnów oraz przygotowania budowy autostrady A4 Kraków - Tarnów, przedkładam następujące informacje.
Przebudowa drogi krajowej nr 4 na odcinku Kraków - Tarnów realizowana jest na dwóch odcinkach: Kraków - Targowisko, Targowisko - Tarnów. Przebudowa polega na wzmocnieniu konstrukcji nawierzchni do obciążenia 115 kN/oś, wykonaniu bezpiecznych skrzyżowań z wydzielonymi lewoskrętami i sygnalizacją świetlną, wybudowaniu urządzeń ochrony środowiska tzn. ekranów akustycznych, szczelnych rowów, urządzeń oczyszczających wodę i zbiorników retencyjnych. Finansowanie przedmiotowej inwestycji pochodzi z bezzwrotnych funduszy pomocowych ISPA Unii Europejskiej. Prace budowlane na odcinku Kraków - Targowisko postępują zgodnie z harmonogramem i potrwają do końca III kwartału 2005 roku. Aktualnie, rozstrzygane jest postępowanie przetargowej wyłaniające wykonawcę przebudowy drugiego odcinka drogi krajowej nr 4 Targowisko - Tarnów. Całkowite zakończenie przebudowy drogi krajowej nr 4 na odcinku Kraków - Tarnów zostało zaplanowane na grudzień 2006 roku.
Prowadzenie robót budowlanych na drodze krajowej nr 4 przy zachowaniu dwukierunkowgo ruchu jest koniecznością gdyż w relacji Kraków - Tarnów nie ma innej drogi o parametrach technicznych mogących przenieść ogromne natężenie ruchu o ok. 20.000 pojazdów na dobę. Trwająca modernizacja oraz przepisy bezpieczeństwa ruchu wymagają ograniczenia prędkości do 50 km/h lub ruch wahadłowy, co powoduje miejscowe utrudnienia w ruchu.
Prace przygotowawcze budowy autostrady A4 od Krakowa do Tarnowa prowadzone są od 1994 r. Po opracowaniu niezbędnych materiałów uzyskano wskazania lokalizacyjne nr 3/95. Następnie zostały wydane dwie decyzje o ustaleniu lokalizacji autostrady.
decyzja Wojewody Krakowskiego nr 4/98 z dnia 30.12.1998 r.
decyzja Wojewody Tarnowskiego nr 1/98 z dnia 22.12.1998 r.
Prawomocna decyzja Wojewody Krakowskiego o ustaleniu lokalizacji autostrady obejmuje odcinek 26 km między węzłem "Wielicka" w Krakowie, a granicą byłego województwa tarnowskiego (okolice m. Bochnia). Na tym odcinku w znacznym stopniu zaawansowany jest proces wykupu gruntów, a także wykonywane są badania archeologiczne. W maju br. rozstrzygnięto przetarg na wykonawcę projektu budowlanego, wykonawczego oraz materiałów przetargowych. Otrzymanie pozwolenia na budowę dla wspomnianego odcinka planuje się na IV kwartał 2005 r. Finansowanie realizacji ww. odcinka autostrady odbędzie się ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Zakończenie budowy przewiduje się na koniec 2007 roku.
Decyzja Wojewody Tarnowskiego obejmuje odcinek 50 km, od granicy z byłym województwem krakowskim do węzła "Krzyż" w Tarnowie. Powyższa decyzja lokalizacyjna została zaskarżona do NSA. W dniu 3.08.br. do GDDKiA wpłynął wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego uchylający w całości zaskarżoną decyzje Wojewody Tarnowskiego nr 1/98 z dnia 22.12.1998 r. oraz decyzję Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast z dnia 5.08.1999 r. postanowienie PUMiRM z 27.12.2001 r. oraz decyzję PUMiRM z dnia 17.01.2002 r. Pragnę poinformować Pana Senatora, że na powyższy wyrok została wniesiona przez GDDKiA skarga kasacyjna.
W związku z zaistniałą sytuacją wstrzymane zostały wszelkie prace przygotowawcze na przedmiotowym odcinku. W przypadku nieuwzględnienia przez NSA skargi kasacyjnej może nastąpić przesunięcie w czasie (do około roku) procesu przygotowania przedmiotowego odcinka autostrady A4, a w konsekwencji zmiana terminu jego realizacji.
Reasumując wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia usatysfakcjonują Pana Senatora. Wraz z zespołem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pozostaję do dyspozycji Pana Marszałka.
Z poważaniem
Dariusz Skowroński