Minister Polityki Społecznej przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 64. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 65):
Warszawa, dnia 23 lipca 2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z pismem z dnia 30 czerwca 2004 r. znak BPS/DSK-043-283-04 dotyczącym oświadczenia senatora Józefa Sztorca w sprawie finansowania z budżetu jednostek samorządu terytorialnego kosztów ponoszonych przez organizacje pożytku publicznego, działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) prezentuję następujące stanowisko w przedmiotowej sprawie:
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy organy administracji publicznej, w tym samorządu terytorialnego, współpracując z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wskazanymi w art. 3 ust. 3 ustawy (wyznaniowymi osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi oraz stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego), prowadzącymi działalność pożytku publicznego w sferze, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, mogą zlecać realizację zadań publicznych tym organizacjom i podmiotom na zasadach okreś
lonych w ustawie. Zlecanie zadań publicznych odbywa się w formie wspierania, wraz z udzieleniem dotacji na ich dofinansowanie lub powierzania, wraz z udzieleniem dotacji na ich finansowanie (art. 5 ust. 4 ustawy). Sfera zadań publicznych wskazana w art. 4 dotyczy m.in. zadań w zakresie "upowszechniania kultury fizycznej i sportu" (art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy).Tak określony zakres obejmuje także zadanie polegające na szkoleniu młodzieży w klubach sportowych.
Kwestia kosztów działalności organizacji pożytku publicznego, czy szerzej organizacji pozarządowych, nie występuje bezpośrednio w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lecz pojawia się w akcie wykonawczym do ustawy. Na podstawie art. 19 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministr
a Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz.U. Nr 193, poz. 1891), które zawiera m.in. wzór oferty (zał. nr 1 do rozporządzenia) szczegółowo określający zadanie publiczne (pkt II Opis zadania) oraz koszty jego realizacji (pkt III Kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji zadania). Organizacja pozarządowa lub inny uprawniony podmiot, np. klub sportowy (z wyłączeniem sportowej spółki akcyjnej) składając ofertę realizacji zadania publicznego ma obowiązek przedstawić w niej kalkulację kosztów realizacji zadania (kosztorys ze względu na rodzaj kosztów oraz kosztorys ze względu na źródło finansowania - pkt III wzoru oferty).Prawne uregulowanie zasad prowadzenia rachunkowości przez jednostki nieprowadzące działalności gospodarczej, w tym organizacje pozarządowe, ma miejsce w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie będących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 137, poz. 1539, z późn. zm.). § 2 ust. 3 tego rozporządzenia stanowi, że do kosztów działalności jednostki zalicza się koszty związane z realizacją zadań statutowych. Koszty administracyjne także uważa się za koszty działalności jednostki (również organizacji pozarządowej), a w szczególności wynagrodzenia oraz ubezpieczenia społeczne i inne świadc
zenia na rzecz pracowników i innych osób, odpisy amortyzacyjne oraz umorzeniowe środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zużycie materiałów i energii, usługi obce oraz pozostałe koszty o charakterze administracyjnym.Podsumowując, należy stwierdzić, że organ administracji publicznej, w tym samorządu terytorialnego, zlecając realizację zadania publicznego organizacji pożytku publicznego, organizacji pozarządowej, czy innemu uprawnionemu podmiotowi, ma obowiązek pokryć koszty realizacji zada
nia, o których mowa w zał. nr 1 do powyższego rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, będące kosztami związane z realizacją zadań statutowych w rozumieniu ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Natomiast za koszty realizacji zadania, zasadniczo, nie można uznać kosztów administracyjnych, chyba że jednostka samorządu terytorialnego uzna je za uzasadnione i związane z realizacją zadania.Z poważaniem
Krzysztof Pater