Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 63. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64), przekazał Minister Finansów:
Warszawa, 2004.08.10
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W związku z pismem nr BPS/DSK-043-268-04 Pana Marszałka, przy którym zostało przesłane oświadczenie złożone przez Pana Senatora Józefa Sztorca, podczas 63 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 3 czerwca 2004 r., w sprawie stosowania art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), uprzejmie informuję:
Przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dotyczący braku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 tej ustawy - nie ma zastosowania do samochodów ciężarowych, z których danych technicznych, określonych na podstawie wyciągów ze świadectw homologii bezspornie wynika, iż posiadają kryteria konstrukcyjne samochodów ciężarowych przeznaczonych wyłącznie do przewozu ładunków.
Obowiązek uzyskania przez producenta lub importera pojazdów świadectwa homologacji na ww. pojazdy, a także możliwość zwolnienia z tego obowiązku zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 1984 r., przez ministra właściwego do spraw transportu, zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 6, poz. 35, z późn. zm.)
Od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów zobowiązany był dołączyć do sprzedawanych, bądź importowanych pojazdów wyciągi ze świadectw homologacji, stanowiące dla organu rejestrującego źródło informacji o danych technicznych pojazdów.
Świadectwa homologacji wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań technicznych, przeprowadzonych przez uprawnioną jednostkę wskazaną przez tego ministra. Świadectwa te przechowywane są w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez producenta lub importera, dla których te świadectwa zostały wydane.
W związku z powyższym, podatnicy mają możliwość uzyskania niezbędnych informacji oraz sprawdzenia, czy posiadane przez nich pojazdy mają dopuszczalną ładowność równą lub większą niż określona według wzoru zawartego w art. 86 ust. 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
W odniesieniu bowiem do samochodów, których dopuszczalna ładowność ustalona na podstawie danych zawartych w świadectwie homologacji jest równa lub większa niż dopuszczalna ładowność obliczona według wzoru zawartego w art. 86 ust 3 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podatnikom przysługuje prawo do obliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu tych samochodów, na zasadach ogólnych określonych w cyt. ustawie o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie uprzejmie informuję, iż przed rokiem 1984 obowiązywało zaświadczenie z badania technicznego, stwierdzające, że pojazd odpowiada warunkom technicznym lub wyciąg z zaświadczenia dopuszczalności typu pojazdu, które było odpowiednikiem obecnego świadectwa homologacji. Zatem w przypadku samochodów sprzed 1984 r. dane niezbędne do udowodnienia, iż dopuszczalna ładowność pojazdów jest równa lub większa niż ładowność określona według wzoru zawartego w ww. artykule tej ustawy należy ustalać na podstawie wyciągów z zaświadczeń dopuszczalności typów pojazdów.
Wskazać należy, iż w przypadku, gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, kwoty tego podatku stanowią koszt uzyskania przychodu.
Łączę wyrazy szacunku
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
Elżbieta Mucha