Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 62. posiedzeniu Senatu ("Diari
usz Senatu RP" nr 63):Warszawa, 2004 .08.16
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na Pana pismo z dnia 25 maja 2004 r., skierowane do Ministra Infrastruktury Krzysztofa Opawskiego, przesyłające tekst, złożonego w dniu 20 maja br. podczas 62. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przez Senatora Józefa Sztorca, oświadczenia w sprawie rozwiązania komunikacyjnego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 4 z drogą powiatową Skrzyszów - Ładna -
Wola Rzędzińska - Lisia Góra, przedstawiam stanowisko w przedmiotowej sprawie.Przedmiotowe skrzyżowanie jest skrzyżowaniem czterowlotowym, na którym ruch regulowany jest za pomocą znaków drogowych. Drogą z pierwszeństwem przejazdu jest droga krajowa nr 4. Średni ruch dobowy na drodze głównej wynosi ok. 15 900 pojazdów/dobę, a na drodze powiatowej około 2000 pojazdów/dobę.
W roku 2002 w celu poprawy organizacji i bezpieczeństwa ruchu na wlotach drogi głównej wydzielone zostały przez GDDKiA dodatkowe pasy skrętu na lewo. Podporządkowane wloty drogi powiatowej nr 43362 posiadają po jednym pasie ruchu.
Na przedmiotowym skrzyżowaniu występują problemy komunikacyjne wynikające z faktu stosunkowo dużego natężenia ruchu na podporządkowanej drodze powiatowej. Ruch na tej drodze generowany przede wszystkim jest przez następujące firmy: Huta Szkła Gospodarczego, Baza Paliw nr 9, Tarnowskie Zakłady Ceramiki Budowlanej "Leier", Wytwórnia Mas Bitumicznych Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów. Z pism tych firm, kierowany
ch do władz samorządowych wynika, że wielkość generowanego przez nie ruchu, będzie dynamicznie wzrastać, w miarę rozwoju strefy przemysłowej, z czego wynika konieczność przebudowy skrzyżowania.W latach 1999-2003 na skrzyżowaniu wydarzyło się siedem wypadków, w wyniku których siedem osób zostało rannych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od 1988 r. realizuje wydzielony program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W wyniku tego programu realizowane są jedynie zadania w miejscach szczególnie niebezpiecznych, w których występuje szczególna koncentracja zdarzeń drogowych. Z punktu widzenia statystyki wypadkowej przedmiotowego skrzyżowania nie można zaliczyć do miejsc szczególnie niebezpiecznych.
W związku ze zgłaszanymi postulatami przebudowy skrzyżowania przeanalizowana została szczegółowo organizacja ruchu i stan bezpieczeństwa drogowego w jego obszarze. Stwierdzono, że występujące na skrzyżowaniu problemy wynikają głównie z ograniczonej przepustowości podporządkowanej drogi powiatowej.
W dniu 25 czerwca bieżącego roku, odbyła się wizja w terenie, przy udziale zainteresowanych stron, w obecności przedstawicieli lokalnych władz i Policji, w której także Pan Senator wziął udział. Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie zaprezentował podjęte i planowane działania w zakresie zmian organizacji ruchu drogowego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 4 z drogą powiatową nr 43362 oraz przedstawił propozycję wykonania akomodacyjnej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu.
W lipcu został opracowany projekt koncepcyjny przebudowy skrzyżowania z zainstalowaniem sygnalizacji świetlnej, w którym uwzględnione zostały pomiary natężeń ruchu wykonane 16 czerwca 2004 r. Przeprowadzona w projekcie analiza ruchu wykazała, że wartości godzinowych natężeń ruchu na wlotach drogi krajowej są od pięciu do siedmiu razy wyższe od natężeń ruchu na wlotach drogi powiatowej, co praktycznie wyklucza możliwość budowy w tym miejscu ronda. W celu rozwiązania problemu zaproponowano wariant, który w niewielkim stopniu ingeruje w geometrię skrzyżowania i przewiduje zamontowanie sygnalizacji świetlnej, która usprawni funkcjonowanie skrzyżowania.
Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie planuje w najbliższym czasie zorganizowanie spotkania w siedzibie Urzędu Gminy w Skrzyszowie, na które Pan Senator zostanie zaproszony i na którym zostanie przedstawiona koncepcja budowy sygnalizacji świetlnej i ustalony dalszy tok postępowania w przedmiotowej sprawie.
Z uwagi na fakt, iż potrzeba budowy sygnalizacji na przedmiotowym skrzyżowaniu jest głównie wynikiem ruchu generowanego przez zlokalizowane w jego pobliżu, zadanie zostanie zrealizowane ze środków finansowych zainteresowanych podmiotów.
Dziękując Panu Senatorowi za zainteresowanie problemami komunikacyjnymi na drodze krajowej nr 4 w miejscowości Ładna wyrażam nadzieję, że zaproponowane przez GDDKiA rozwiązanie zostanie możliwie szybko zaakceptowane i zrealizowane.
Z poważaniem
Dariusz Skowroński