Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniami senatora Józefa Sztorca, złożonymi na 58. i 61. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59 i 61), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2004.05.17

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

W związku z oświadczeniami złożonymi przez Pana Senatora Józefa Sztorca podczas 58 i 61 posiedzenia Senatu RP, w sprawie kosztów realizacji zadań publicznych na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889 z późn. zm.), z dotacji udzielanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, przesłanymi przy pismach nr BPS/DSK-043-137-04 oraz BPS/DSK-043-206-04, uprzejmie informuję:

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) określa w przepisie art. 7 ust. 1, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, o czym stanowi art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Z powołanym przepisem koresponduje regulacja art. 5 ust. 4 ustawy o kulturze fizycznej.

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o kulturze fizycznej, jednostki samorządu terytorialnego tworzą warunki prawno-organizacyjne i ekonomiczne dla rozwoju kultury fizycznej, którą w rozumieniu ustawy - zgodnie z art. 3 pkt 1 - jest wiedza, wartości, zwyczajne, działania podejmowane dla zapewnienia rozwoju psychofizycznego wychowania, doskonalenia uzdolnień i sprawności fizycznej człowieka, a także dla zachowania oraz przywracania jego zdrowia.

Stosownie do brzmienia przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o kulturze fizycznej, podstawową jednostką organizacyjną realizującą cele i zadania w zakresie kultury fizycznej jest klub sportowy.

Kluby sportowe, uczestniczące we współzawodnictwie sportowym, mogą być tworzone w formie stowarzyszeń kultury fizycznej oraz sportowych spółek akcyjnych, natomiast kluby sportowe, które nie uczestniczą we współzawodnictwie sportowym, mogą być tworzone w innych, przewidzianych prawem formach organizacyjnych (art. 6 ust. 2 i 3 ww. ustawy).

W myśl art. 35 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może otrzymywać dotację według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Zasady i tryb udzielania dotacji z budżetów jednostek samorządu terytorialnego określa art. 118 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), zgodnie z którym podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki. Tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, zapewniając jawność postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje na podstawie umowy jednostki z podmiotem ubiegającym się o dotację.

Stosownie do przepisu art. 118 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, który odwołuje do brzmienia przepisu art. 71 ust. 2 powołanej ustawy, ww. umowa powinna określać szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania; dotację należną jednostce wykonującej zadania i tryb płatności; tryb kontroli wykonywania zadania; sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej i zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji.

Jednocześnie należy podkreślić, iż strony ww. umowy wiążą jej postanowienia dotyczące m.in. szczegółowego opisu zadania i terminu jego wykonania (por. art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie z wyraźną dyspozycją zawartą w przepisie art. 118 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, ww. dotacja udzielana jest na cele publiczne związane z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego.

Ustawa - Prawo o stowarzyszeniach w przepisie art. 33 określa źródła, z których powstaje majątek stowarzyszenia, wymieniając m.in. dochody z własnej działalności oraz dochody z majątku. Należy zauważyć, iż ww. regulacja oraz przepis art. 35, który stanowi, iż stowarzyszenie może otrzymywać dotację według zasad określonych w odrębnych przepisach, zostały przez ustawodawcę wyodrębnione. Redakcja powołanych przepisów ustawy - Prawo o stowarzyszeniach wskazuje, iż dotacja przekazana stowarzyszeniu nie może służyć zwiększeniu majątku tego podmiotu. W związku z brzmieniem art. 111 ust. 2 ustawy o finansach publicznych pragnę zwrócić uwagę, iż zwiększenie majątku podmiotu ze środków dotacji nie będzie się mieściło w kategorii celów publicznych, o których stanowi przepis art. 118 ww. ustawy.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać, podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, dotacji na zadania z zakresu kultury fizycznej, z wyjątkiem dofinansowania sportu profesjonalnego, który jest uprawiany w celach zarobkowych (por. art. 3 pkt 5 ustawy o kulturze fizycznej). Decyzję, które zadania własne i w jakim zakresie jednostka samorządu terytorialnego będzie realizowała przy pomocy tych podmiotów, podejmuje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w uchwale budżetowej.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Elżbieta Suchocka-Roguska


Oświadczenie