Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60), przekazał Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, dnia 21.04.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Józefa Sztorca, przesłanym przez Pana Marszałka przy piśmie znak: BPS/DSK-043-166-04 z dnia 6 kwietnia 2004 r., uprzejmie informuję, co następuje:

Poniżej przedstawiam informację na temat programów pomocowych (opracowanych w formie 6 projektów rozporządzeń Rady Ministrów i 3 rozporządzeń Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej) oraz stanu zaawansowania prac nad tymi programami przygotowanymi przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, które umożliwią korzystanie przez przedsiębiorców zatrudniających osoby niepełnosprawne z pomocy przewidzianej ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) po wstąpieniu do Unii Europejskiej, bez konieczności indywidualnej notyfikacji pomocy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie dopuszczalności pomocy publicznej (ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U. Nr 141, poz. 1177 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 19 września 2003 r. o zmianie ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U. Nr 189, poz. 1850) programy pomocowe opracowują organy administracji publicznej, działając w ramach swoich ustawowych kompetencji. Programy pomocowe powinny mieć formę aktów normatywnych i zawierać podstawę prawną udzielenia pomocy oraz określać szczegółowe warunki jej udzielania. Projekty programów pomocowych opiniuje - pod względem zgodności z regułami dopuszczalności udzielania pomocy zawartymi w ustawie o pomocy publicznej oraz acquis communautaire - Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i przekazuje do Komisji Europejskiej.

Wszystkie wymienione poniżej projekty uwzględniają uwagi zgłoszone przez Ministerstwo Finansów oraz zgłoszone do chwili obecnej uwagi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Projekty podlegały również konsultacjom z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej oraz Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego i uzyskały opinie pozytywne.

Projekty wymienione w punktach 1-4 zostały przekazane do Komisji Europejskiej w celu ich zatwierdzenia przed skierowaniem do Rady Ministrów lub ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Projekt wymieniony w punkcie 5 znajduje się w końcowej fazie uzgodnień z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczących zgodności proponowanych przepisów z prawem Unii Europejskiej. Projekty programów pomocy udzielanej w formie de minims (punkty 6-9) wymagają jedynie zgłoszenia i nie podlegają zatwierdzeniu przez Komisję Europejską.

1. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy na szkolenia pracowników niepełnosprawnych, których stosowanie zwalnia z obowiązku wystąpienia o wydanie opinii o projekcie decyzji lub umowy, stanowiącej podstawę udzielania pomocy.

Projekt rozporządzenia dotyczy pomocy przeznaczonej na szkolenia, na potrzeby określonych przedsiębiorców, bezpośrednio związane z rozwojem ich przedsiębiorstw, udzielanej na podstawie art. 41 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 123, poz. 776 ze zm.).

W rozporządzeniu uwzględniono warunki określone w rozporządzeniu (WE) Nr 68/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej (Dz.Urz. WE Nr L 10, 13.01.2001 r.), które zwalniają z obowiązku indywidualnej notyfikacji pomocy.

W dniu 11.03.2004 r. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał opinię (Nr 42/2004/RZ/ stwierdzającą zgodność programu z regułami dopuszczalności udzielania pomocy zawartymi w ustawie o pomocy publicznej oraz acquis communautaire. Projekt został przesłany do Komisji Europejskiej w dniu 16.03.2004 r.

2. Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania przy udzielaniu zakładom pomocy chronionej pomocy finansowej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Zaproponowana nowelizacja dotyczy jedynie tej części rozporządzenia, która stanowi o pomocy przeznaczonej na szkolenia, na potrzeby określonych przedsiębiorców, udzielanej na podstawie art. 32 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 123, poz. 776 ze zm.).

W rozporządzeniu uwzględniono warunki określone w rozporządzeniu Nr 68/2001 Komisji Europejskiej z dnia 12 stycznia 2001r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy na cele szkoleniowe (Dz.Urz. WE Nr L 10, 13.01.2001 r.), które zwalniają z obowiązku indywidualnej notyfikacji pomocy.

W dniu 11.03.2004 r. Prezes ZOKiK wydał opinię (Nr 43/2004/RZ) stwierdzającą zgodność programu z regułami dopuszczalności udzielania pomocy zawartymi w ustawie o pomocy publicznej oraz acquis communautaire. Projekt został przesłany do Komisji Europejskiej w dniu 16.03.2004 r.

3. Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zmieniający rozporządzenie w sprawie zwrotu kosztów przystosowania stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Niniejszy projekt rozporządzenia ma na celu wprowadzenie zmian do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 maja 2003 r. w sprawie zwrotu kosztów przystosowania stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 115, poz. 1081), które umożliwiają zwolnienie organu udzielającego pomocy z obowiązku występowania o wydanie opinii o projektach decyzji lub umów, które stanowić będą podstawę udzielenia pomocy publicznej, w sytuacji, gdy będą spełnione szczegółowe warunki udzielania pomocy określone w rozporządzeniu (WE) Nr 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwowej w zakresie zatrudnienia.

W dniu 17.03.2004 r. Prezes UOKiK wydał opinię (Nr 52/2004/JK) stwierdzającą zgodność programu z regułami dopuszczalności udzielania pomocy zawartymi w ustawie o pomocy publicznej oraz acquis communautaire. Projekt został przesłany do Komisji Europejskiej w dniu 24.03.2004 r.

4. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji w formie dofinansowania do oprocentowania kredytów inwestycyjnych, których stosowanie zwalnia z obowiązku wystąpienia o wydanie opinii o projekcie decyzji lub umowy, stanowiącej podstawę udzielania pomocy.

W rozporządzeniu tym sprecyzowano szczegółowe warunki udzielania pomocy, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.), czyli pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji w formie dofinansowania oprocentowania kredytów inwestycyjnych. Rozporządzenie zostało opracowane w oparciu o Wytyczne Komisji Europejskiej o krajowej pomocy regionalnej (98/C, 74/06).

W dniu 24.03.2004 r. Prezes UOKiK wydał opinię (Nr 61/2004/IF) stwierdzającą zgodność programu z regułami dopuszczalności udzielania pomocy zawartymi w ustawie o pomocy publicznej oraz acquis communautaire. Projekt został przesłany do Komisji Europejskiej w dniu 29.03.2004 r.

5. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy przedsiębiorcom zatrudniającym osoby niepełnosprawne, których stosowanie zwalnia z obowiązku wystąpienia o wydanie opinii o projekcie decyzji lub umowy, stanowiącej podstawę udzielania pomocy.

W rozporządzeniu tym sprecyzowano szczegółowe warunki udzielania pomocy, o której mowa w art. 25 ust. 2, 3 i 3a oraz art. 26a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776 z późn. zm.), czyli pomocy w celu rekompensaty podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych w formie dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych i składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń w części należnej od pracodawców.

W rozporządzeniu uwzględniono warunki określone w rozporządzeniu (WE) NR 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwowej w zakresie zatrudnienia (Dz.Urz. WE Nr L 337, 13.12.2002 r.), które zwalniają z obowiązku indywidualnej notyfikacji pomocy. W szczególności rozporządzenie określa m.in. rodzaje kosztów składających się na podwyższone koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych, wielkość pomocy, kumulację pomocy.

Projekt rozporządzenia został przesłany przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dniu 10.02.2004 r., z prośbą o wydanie opinii w trybie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2004 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

Projekt uwzględniający uwagi UOKiK, Ministerstwa Finansów oraz uzgodnienia z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przekazano ponownie do UOKiK w dniu 13.04.2004 r.

Projekty programów de minimis

6. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakład pracy chronionej, których stosowanie zwalnia z obowiązku wystąpienia o wydanie opinii o projekcie decyzji lub umowy, stanowiącej podstawę udzielenia pomocy.

Celem rozporządzenia jest sprecyzowanie szczegółowych warunków udzielania pomocy, o której mowa w art. 31 ust. 1 i ust. 3 pkt 1 lit. b i art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123 poz. 776 z późn. zm.) czyli pomocy na wspieranie zatrudniania osób niepełnosprawnych w formie dofinansowania części niektórych kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców prowadzących zakłady pracy chronionej w związku z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych.

Jednocześnie informuję, że zwolnienia od podatków i opłat, o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.) przysługują z mocy prawa, a zatem do ich zastosowania nie jest konieczne wydanie decyzji przez organ podatkowy lub inny organ administracji publicznej.

7. Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad udzielania, oprocentowania, spłaty, rozkładania na raty i umarzania pożyczek dla osób niepełnosprawnych.

Celem nowelizacji tego rozporządzenia jest sprecyzowanie szczegółowych warunków udzielania pomocy, o której mowa w art. 12 ust. 1 ustawy, czyli pomocy na wspieranie zatrudniania osób niepełnosprawnych w formie dofinansowania części kosztów związanych z uruchomieniem działalności gospodarczej - z wyłączeniem branż: rolniczej, rybołówstwa, hydroponiki oraz transportu.

8. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy na prowadzenie działalności gospodarczej przez osoby niepełnosprawne, których stosowanie zwalnia z obowiązku wystąpienia o wydanie opinii o projekcie umowy lub decyzji, stanowiącej podstawę udzielania pomocy.

Celem rozporządzenia jest sprecyzowanie szczegółowych warunków udzielania pomocy, o której mowa w art. 13 i art. 25 ust. 3b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.) czyli pomocy na wspieranie działalności gospodarczej osób niepełnosprawnych w formie dofinansowania części kosztów związanych ze spłatą kredytów bankowych.

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakłady pracy chronionej w formie jednorazowej pożyczki, których stosowanie zwalnia z obowiązku wystąpienia o wydanie opinii o projekcie decyzji lub umowy, stanowiącej podstawę udzielania pomocy.

Celem rozporządzenia jest sprecyzowanie szczegółowych warunków udzielania pomocy, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123 poz. 776 z późn. zm.), czyli pomocy na ochronę miejsc pracy osób niepełnosprawnych.

Przedstawiając powyższe pragnę poinformować, że również po akcesji Polski do Unii Europejskiej możliwe będzie stosowanie pomocy publicznej dla przedsiębiorców zatrudniających osoby niepełnosprawne, chociaż zakres tej pomocy może nieco odbiegać od dotychczas stosowanych rozwiązań, co wynika z obowiązku stosowania przepisów wydanych dla wszystkich krajów członkowskich. Jednocześnie uprzejmie informuję, że w chwili obecnej nie ma zagrożenia zatrzymania pomocy mającej na celu rekompensatę podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych w formie dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych, a biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych podjęło działania umożliwiające korzystanie z pomocy bez konieczności jej indywidualnej notyfikacji.

Z poważaniem

MINISTER

z up. SEKRETARZ STANU

Krzysztof Pater


Oświadczenie