Oświadczenie


Minister Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, 25.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 17 lutego br., znak: BPS/DSK-043-76-04, przesyłającym tekst oświadczenia złożonego przez senatora Józefa Sztorca w sprawie potrzeby otwierania nowych oddziałów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Na sieć terenowych jednostek organizacyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składa się 51 oddziałów, 214 inspektoratów i 66 biur terenowych. Sieć oddziałów, ukształtowana w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 28 maja 1975 r. o dwustopniowym podziale administracyjnym Państwa oraz o zmianie ustawy o radach narodowych (Dz. U. Nr 16, poz. 91), do chwili obecnej praktycznie nie uległa zmianie. Skorygowano jedynie (w 1999 r., w związku z nowym podziałem administracyjnym państwa) rangę 4 oddziałów ZUS, stosownie do zmniejszenia się ich obszaru działania. Sieć inspektoratów rozwijano w latach 80-tych i na początku lat 90-tych. W ciągu ostatnich kilku lat liczba i struktura jednostek terenowych ZUS nie uległa istotnej zmianie, ponieważ osiągnięty potencjał wykonawczy tych jednostek zapewnia właściwą i terminową realizację zadań Zakładu.

Z uwagi na wspomniane uwarunkowania historyczne, lokalizacja terenowych jednostek ZUS na obszarze kraju tylko częściowo pokrywa się "mapą powiatową" Polski. Przedstawicielstwa ZUS nie ma w 34 powiatach, niespełna 70% jednostek zapewnia obsługę tylko jednego powiatu, a ponad 20% jednostek terenowych obsługuje mieszkańców miast i gmin z terenu dwu lub więcej powiatów. Takie zróżnicowanie terytorialnego zakresu działania jednostek ZUS nie ma wpływu na standardy funkcjonowania instytucji w zakresie bezpośredniej obsługi klientów.

Dlatego też w ciągu ostatnich kilku lat działania Zakładu koncentrują się z jednej strony na zapewnieniu dogodnych warunków obsługi emerytów i rencistów, ubezpieczonych oraz płatników składek w jednostkach już funkcjonujących, z drugiej zaś na rozwijaniu nowoczesnych form dostępu do usług świadczonych przez ZUS, np. elektronicznego przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych oraz (w najbliższej przyszłości) elektronicznej dwustronnej wymiany informacji między płatnikami składek a ZUS-em, dzięki czemu przedsiębiorcy oraz klienci indywidualni nie muszą osobiście kontaktować się z jednostkami ZUS.

Należy jednocześnie podkreślić, że przy podejmowaniu decyzji organizacyjnych oraz inwestycyjnych - a do takich należy niezwykle kosztowne tworzenie nowych jednostek ZUS przystosowanych do działania w warunkach Kompleksowego Systemu Informatycznego - oprócz zapewnienia infrastruktury gwarantującej realizację ustawowych funkcji i zadań ZUS (w tym właściwej obsługi klientów), uwzględnia się rachunek ekonomiczny i racjonalne gospodarowanie mieniem.

Mieszkańcy powiatu brzeskiego obsługiwani są w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych przez Inspektorat ZUS w Bochni. Odległość od Brzeska (ok. 10 km), usytuowanie siedziby inspektoratu w centrum miasta oraz korzystne połączenia komunikacyjne (kolejowe i samochodowe) pozwalają na szybkie pokonanie odległości dzielącej Bochnię i Brzesko. Potencjał wykonawczy Inspektoratu (108 wysoko wykwalifikowanych pracowników, wyposażenie w nowoczesny sprzęt i urządzenia biurowe, nowo wybudowany obiekt) gwarantują sprawną i kompetentną realizację zadań, a także kompleksową obsługę wszystkich klientów. Warunki te zapewniają świadczenie usług na satysfakcjonującym poziomie, także pod względem dostępności. Od wielu lat Oddział ZUS w Tarnowie nie odnotował skarg mieszkańców powiatu brzeskiego na jakość obsługi przez Inspektorat ZUS w Bochni.

Biorąc pod uwagę nakłady poniesione na radykalną poprawę warunków działania Inspektoratu w Bochni, tworzenie od podstaw dodatkowej jednostki ZUS w niewielkiej odległości nie znajduje uzasadnienia, tak ze względu na obowiązujące w Zakładzie standardy obsługi klientów, jak i ze względów ekonomicznych, w tym z uwagi na zobowiązanie Zakładu do ograniczenia wydatków na swoje funkcjonowanie w ramach redukcji deficytu finansów publicznych.

Z poważaniem

Minister

Up. Sekretarz Stanu

Krzysztof Pater


Oświadczenie