Oświadczenie


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):

Warszawa, 2004-02-17

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Dotyczy: oświadczenia senatora Józefa Sztorca z dn. 29.01.2004 r. pismo BPS/DSK-043/04.

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca z dnia 29.01.02 złożonym podczas 55 posiedzenia Senatu RP załączam kopie mojej odpowiedzi z dnia 19.01.2004 r. udzielonej w związku z identycznym oświadczeniem Pana Senatora złożonym w dniu 17.12.2003 r. podczas 52 posiedzenia Senatu RP przekazanym mi przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi Wojciecha Olejniczaka.

Moją odpowiedź proszę traktować jako nadal obowiązującą.

Z wyrazami szacunku

Podsekretarz Stanu

Pełnomocnik Rządu do Spraw Budowy

Dróg Krajowych i Autostrad

Dariusz Skowroński

*

Warszawa, 2004-01-19

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzecz
ypospolitej Polskiej

Dotyczy: oświadczenia senatora Józefa Sztorca z dn. 17.12.2003 r.

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca i wyrażoną prośbą o informacje w sprawie modernizacji drogi krajowej nr 73 Kielce-Tarnów proszę o przyjęcie następującej odpowiedzi:

W ostatnich latach wymieniony odcinek drogi poddano szeregowi prac modernizacyjnych i tak:

W latach 2001-2002 wykonano:

- odnowę nawierzchni na odc. Morawica - Wola Morawicka dł. 3,33 km wraz z uporządkowaniem ruchu pieszego i montażem azyli na przejściach dla pieszych,

- wzmocnienie nawierzchni drogi do 11,5 t/oś na odcinku Wola Morawicka - Chmielnik, odcinek dł. 15,7 km, szer. jezdni 7,0 m + obustronne pobocza bitumiczne szer. 2,0 m (11,0 m szer. nawierzchni),

- przebudowę skrzyżowania dróg krajowych nr 73, nr 78 i drogi wojewódzkiej nr 765 na małe rondo w miejscowości Chmielnik.

W latach 2002-2003 wykonano:

- wzmocnienie nawierzchni drogi do 11,5 t/oś na odcinku Chmielnik - Busko. Odcinek dł. 15,47 km, szer. jezdni 7,0 + obustronne pobocza bitumiczne szer. 2,0 m (11,0 m szer. nawierzchni).

Obecnie wykonywane są następujące prace:

- wzmocnienie nawierzchni drogi do 115 KN/oś na odcinku Busko - Stopnica dł. 17,56 km, szer. jezdni 7,0 + obustronne pobocza bitumiczne szer. 2,0 m (11,0 m szer. nawierzchni),

- w miejscowości Busko skrzyżowanie dr krajowej 73 z drogami: wojewódzką nr 973 i powiatową przebudowuje się na skrzyżowaniu typu małe rondo, przewidywany termin zakończenia robót na tym odcinku - wrzesień 2004,

- GDDKiA - Oddział w Kielcach w bieżącym roku ogłosi przetarg na odnowę nawierzchni drogowej krajowej nr 73 odc. Stopnica - Szczucin dł. 16,9 km wraz z obustronną budową poboczy bitumicznych (2 x 2,0 m) na odc. Słupia Pacanowska - Szczucin i przebudową skrzyżowania dr nr 73 z dr 79 w miejsc. Słupia Pacanowska na skrzyżowanie typu małe rondo, odcinek będzie realizowany w latach 2004-2005,

- ponadto w końcowej fazie opracowania jest Koncepcja Programowa przebudowy drogi krajowej nr 73 na odcinku od granicy miasta Kielce do Woli Morawickiej wraz z budową obwodnicy miejscowości Morawica i Wola Morawicka dł. 8,3 km.

Odnośnie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, to w 2002 roku została opracowana Koncepcja Programowa, wykorzystująca maksymalnie rezerwy terenu w planach zagospodarowania przestrzennego. Niestety jedna z zainteresowanych gmin (gmina Olesno) odmówiła jej uzgodnienia. W tej sytuacji inwestor obwodnicy Oddział GDDKiA w Krakowie znalazł się na początku drogi formalno-prawnych uzgodnień. Koniecznym było opracowanie nowej koncepcji, co zostało wykonane w 2003 roku. Nowa koncepcja musi zostać zatwierdzona przez Komisję Oceny Projektów Inwestycyjnych DDKiA, co pozwoli na zamówienie projektu budowlanego. Gotowy projekt budowlany stanowi podstawę opracowania operatu geodezyjnego. Te dokumenty, z kolei umożliwią ubieganie się o decyzję o Ustaleniu Lokalizacji Drogi. Dopiero Decyzja o Ustaleniu Lokalizacji stanowi podstawę prawną do rozpoczęcia nabywania gruntów. W związku z powyższym w planach GDDKiA przewidujemy rozpoczęcie budowy obwodnicy w 2008 roku.

Korzystając z okazji, chciałem zwrócić uwagę Pana Marszałka i Pana Senatora na problem wieloletnich zaniedbać w dziedzinie budowy autostrad, dróg i obwodnic. Niezbędne środki na ten cel wielokrotnie przewyższają środki, jakie rząd może przeznaczyć. Corocznie, konstruując plan, resort i GDDKiA stają przed trudnym wyborem, koniecznością zbilansowania ogromnych potrzeb z dostępnymi środkami finansowymi. Wydatkując, zawsze ograniczone środki budżetowe i pomocowe, musimy kierować się określonymi priorytetami rozwoju społeczno-gospodarczego.

W Polsce nadal gęstość sieci autostrad jest jedną z najniższych w Europie, stan nawierzchni wielu dróg jest niedostateczny, a ich zdolność do przenoszenia obciążeń nie skorelowana z natężeniem ruchu. W wielu miastach uciążliwość ciężkiego ruchu tranzytowego jest nadmierna, a brak obwodnic stanowi zagrożenie do życia i zdrowia mieszkańców. Staram, się jak najszybciej, zmienić ten stan rzeczy. Bardzo liczę na poparcie w tym względzie ze strony Pana Marszałka oraz Pana Senatora.

Z wyrazami szacunku

Dariusz Skowroński


Oświadczenie