Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):
Warszawa, 2004-02-17
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Dotyczy: oświadczenia senatora Józefa Sztorca z dn. 29.01.2004 r. pismo BPS/DSK-043/04.
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca z dnia 29.01.02 złożonym podczas 55 posiedzenia Senatu RP załączam kopie mojej odpowiedzi z dnia 19.01.2004 r. udzielonej w związku z identycznym oświadczeniem Pana Senatora złożonym w dniu 17.12.2003 r. podczas 52 posiedzenia Senatu RP przekazanym mi przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi Wojciecha Olejniczaka.
Moją odpowiedź proszę traktować jako nadal obowiązującą.
Z wyrazami szacunku
Podsekretarz Stanu
Pełnomocnik Rządu do Spraw Budowy
Dróg Krajowych i Autostrad
Dariusz Skowroński
*
Warszawa, 2004-01-19
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzecz
Dotyczy: oświadczenia senatora Józefa Sztorca z dn. 17.12.2003 r.
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca i wyrażoną prośbą o informacje w sprawie modernizacji drogi krajowej nr 73 Kielce-Tarnów proszę o przyjęcie następującej odpowiedzi:
W ostatnich latach wymieniony odcinek drogi poddano szeregowi prac modernizacyjnych i tak:
W latach 2001-2002 wykonano:
- odnowę nawierzchni na odc. Morawica - Wola Morawicka dł. 3,33 km wraz z uporządkowaniem ruchu pieszego i montażem azyli na przejściach dla pieszych,
- wzmocnienie nawierzchni drogi do 11,5 t/oś na odcinku Wola Morawicka - Chmielnik, odcinek dł. 15,7 km, szer. jezdni 7,0 m + obustronne pobocza bitumiczne szer. 2,0 m (11,0 m szer. nawierzchni),
- przebudowę skrzyżowania dróg krajowych nr 73, nr 78 i drogi wojewódzkiej nr 765 na małe rondo w miejscowości Chmielnik.
W latach 2002-2003 wykonano:
- wzmocnienie nawierzchni drogi do 11,5 t/oś na odcinku Chmielnik - Busko. Odcinek dł. 15,47 km, szer. jezdni
7,0 + obustronne pobocza bitumiczne szer. 2,0 m (11,0 m szer. nawierzchni).Obecnie wykonywane są następujące prace:
- wzmocnienie nawierzchni drogi do 115 KN/oś na odcinku Busko - Stopnica dł. 17,56 km, szer. jezdni 7,0 + obustronne pobocza bitumiczne sz
er. 2,0 m (11,0 m szer. nawierzchni),- w miejscowości Busko skrzyżowanie dr krajowej 73 z drogami: wojewódzką nr 973 i powiatową przebudowuje się na skrzyżowaniu typu małe rondo, przewidywany termin zakończenia robót na tym odcinku - wrzesień 2004,
- GDDKiA - Oddział w Kielcach w bieżącym roku ogłosi przetarg na odnowę nawierzchni drogowej krajowej nr 73 odc. Stopnica - Szczucin dł. 16,9 km wraz z obustronną budową poboczy bitumicznych (2 x 2,0 m) na odc. Słupia Pacanowska - Szczucin i przebudową skrzyżowania dr nr 73 z dr 79 w miejsc. Słupia Pacanowska na skrzyżowanie typu małe rondo, odcinek będzie realizowany w latach 2004-2005,
- ponadto w końcowej fazie opracowania jest Koncepcja Programowa przebudowy drogi krajowej nr 73 na odcinku od granicy miasta Kielce do Woli Morawickiej wraz z budową obwodnicy miejscowości Morawica i Wola Morawicka dł. 8,3 km.
Odnośnie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, to w 2002 roku została opracowana Koncepcja Programowa, wykorzystująca maksymalnie rezerwy terenu w planach zagospodarowania przestrzennego. Niestety jedna z zainteresowanych gmin (gmina Olesno) odmówiła jej uzgodnienia. W tej sytuacji inwestor obwodnicy Oddział GDDKiA w Krakowie znalazł się na początku drogi formalno-prawnych uzgodnień. Koniecznym było opracowanie nowej koncepcji, co zostało wykonane w 2003 roku. Nowa koncepcja musi zostać zatwierdzona przez Komisję Oceny Projektów Inwestycyjnych DDKiA, co pozwoli na zamówienie projektu budowlanego. Gotowy projekt budowlany stanowi podstawę opracowania operatu geodezyjnego. Te dokumenty, z kolei umożliwią ubieganie się o decyzję o Ustaleniu Lokalizacji Drogi. Dopiero Decyzja o Ustaleniu Lokalizacji stanowi podstawę prawną do rozpoczęcia nabywania gruntów. W związku z powyższym w planach GDDKiA przewidujemy rozpoczęcie budowy obwodnicy w 2008 roku.
Korzystając z okazji, chciałem zwrócić uwagę Pana Marszałka i Pana Senatora na problem wieloletnich zaniedbać w dziedzinie budowy autostrad, dróg i obwodnic. Niezbędne środki na ten cel wielokrotnie przewyższają środki, jakie rząd może przeznaczyć. Corocznie, konstruując plan, resort i GDDKiA stają przed trudnym wyborem, koniecznością zbilansowania ogromnych potrzeb z dostępnymi środkami finansowymi. Wydatkując, zawsze ograniczone środki budżetowe i pomocowe, musimy kierować się określonymi priorytetami rozwoju społeczno-gospodarczego.
W Polsce nadal gęstość sieci autostrad jest jedną z najniższych w Europie, stan nawierzchni wielu dróg jest niedostateczny, a ich zdolność do przenoszenia obciążeń nie skorelowana z natężeniem ruchu. W wielu miastach uciążliwość ciężkiego ruchu tranzytowego jest nadmierna, a brak obwodnic stanowi zagrożenie do życia i zdrowia mieszkańców. Staram, się jak najszybciej, zmienić ten stan rzeczy. Bardzo liczę na poparcie w tym względzie ze strony Pana M
arszałka oraz Pana Senatora.Z wyrazami szacunku
Dariusz Skowroński