Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):
Warszawa, 2003.12.18
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sena
Szanowny Panie Marszałku,
Nawiązując do pisma Pana Marszałka z dnia 27 listopada 2003 r. znak: BPS/DSK-043-520/03, przy którym przesłano oświadczenie złożone przez senatora Józefa Sztorca na 29. posiedzeniu Senatu w dniu 21 listopada 2003 r. w sprawie funkcjonowania Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników, Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników oraz Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych "TUW", na podstawie wyjaśnień uzyskanych od Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpiecze
nia Społecznego oraz Prezesa Zarządu Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych "TUW", uprzejmie odpowiadam na postawione przez Pana Senatora pytania.1. Jakie zarobki (diety) otrzymywali poszczególni członkowie Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników IV kadencji i jakie otrzymują w czasie obecnej, V kadencji?
Zgodnie z art. 68 ust. 5 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25 z późn. zm.) członkowi Rady Rolników przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie, obejmujące zwrot poniesionych wydatków i utraconych dochodów w związku z udziałem w pracach Rady, na zasadach określonych przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Zarządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 06.12.1991 r. w sprawie wynagradzania członków Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników, nowelizowane w dniu 16.10.1997 r., które obowiązywało do dnia 25.08.2003 r., określało, iż członkom Rady Rolników za udział w posiedzeniu plenarnym Rady lub posiedzeniu zespołu przewidzianego w regulaminie Rady przysługiwał ryczałt w wysokości 15% przeciętnego wynagrodzenia za każdy dzień posiedzenia, w którym uczestniczył. Natomiast ryczałt miesięczny przysługiwał przewodniczącemu Rady Rolników w wysokości 2-krotnego przeciętnego wynagrodzenia ogłaszanego dla celów e
merytalnych w poprzednim kwartale, zastępcy przewodniczącego Rady Rolników w wysokości 1,5 przeciętnego wynagrodzenia, przewodniczącemu Rady Nadzorczej Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników w wysokości 1,3 przeciętnego wynagrodzenia, zastępcy przewodniczącego Rady Nadzorczej FSURS w wysokości 1,1 przeciętnego wynagrodzenia, pozostałym członkom prezydium Rady Rolników i członkom Rady Nadzorczej FSURS w wysokości 1 przeciętnego wynagrodzenia.Przeciętne miesięczne wynagrodzenie ogłaszane do celów emerytalnych w III kwartale 2000 r. wynosiło 1.905, 76 zł, a w I kwartale 2003 r. 2.228,68 zł.
Ponadto członkowi Rady Rolników zamieszkałemu poza miejscowością, w której odbywało się posiedzenie, w związku z udziałem w tym posiedzeniu, przysługiwał zwrot kosztów podróży oraz zwrot kosztów noclegu lub ryczałt za nocleg na zasadach określonych przepisami w sprawie diet i innych należności z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju.
W dniu 26.08.2003 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wydał nowe zarządzenie w sprawie wynagradzania członków Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników. Zgodnie z tym zarządzeniem, członkom Rady Rolników za udział w pracach Rady przysługuje ryczałt za udział w posiedzeniu w wysokości 250 zł. Zwrot kosztów podróży i noclegów w
ypłaca się w wysokości i na warunkach określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.2. Jakie koszty poniósł KRUS w związku z funkcjonowaniem biura Rady Rolników w czasie poprzedniej, IV kadencji?
Zgodnie z art. 77 ust. 11 ww. ustaw o ubezpieczeniu społecznym rolników, bezpośrednie koszty funkcjonowania Rady Rolników finansowane są z Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników.
W czasie trwania IV kadencji Rady Rolników, tj. od czerwca 2000 r. do października 2003 r. FSUSR sfinansował bezpośrednie koszty, związane z kosztami osobowymi pracowników KRUS, zatrudnionych do obsługi Rady Rolników, w wysokości 338.714,48 zł oraz sfinansował bezpośrednie koszty, związane z utrzymaniem samochodu służbowego oraz z wynajmem środków transportu do przewozów członków Rady Rolników, w wysokości 96.580,88 zł. Opłaty za miejsca hotelowe w
ykorzystane przez członków IV kadencji Rady Rolników wynosiły 163.013,02 zł, natomiast opłaty za miejsca hotelowe wykorzystane przez członków Rady Nadzorczej FSUSR 81.811,60 zł.Mieszkań dla potrzeb członków Rady Rolników nie wynajmowano.
3. Jakie koszty poniósł KRUS w związku z funkcjonowaniem poszczególnych członków Rady Rolników IV kadencji?
Członkowie Prezydium Rady Rolników otrzymali do dyspozycji telefony komórkowe w grudniu 2000 r. W czasie trwania IV kadencji Rady Rolników koszty przeprowadzonych rozmów telefonicznych brutto wyniosły 174.694,32 zł, natomiast wartość brutto rozmów telefonicznych przeprowadzonych przez członków Rady Nadzorczej FSUSR od czerwca 2000 r. do sierpnia 2003 r. wyniosła 153.665,70 zł.
Członkom Rady Rolników dokonywano wypłat tytułem zwrotu kosztów podróży za dojazd na posiedzeniu komisji lub posiedzenia plenarne. Podobnie członkom Rady Nadzorczej FSUSR zwracano koszty podróży na posiedzenia Rady Nadzorczej FSUSR.
W czasie trwania IV kadencji Rady Rolników tj. od czerwca 2000 r. do października 2003 r. koszty wyjazdów zagranicznych członków Rady Rolników wyniosły 334.123,71 zł. Koszty te obejmują m.in. zakupy biletów na środki transportu, ubezpieczenie osób podróżujących, zabezpieczenie usług tłumaczy, opłaty organizacyjne za uczestnictwo w sympozjach i konferencjach.
W 2002 r. w wyjazdach na konferencje i sympozja, organizowane poza granicami Polski, uczestniczyli: A. Kosiniak-Kamysz, I. Frąszczak, A. Ryl, A. Woda, M. Surowiec, J. Łączny, T. Dębicki. Ponadto większość członków Rady Rolników uczestniczyła w wyjeździe do Francji.
W 2002 r. w wyjazdach na konferencje i sympozja organizowane poza granicami Polski, uczestniczyli: A. Kosiniak-Kamycz, S. Basak, E. Gnat, M. Surowiec, G. Wiśniowska, I. Frąszczak, A. Ryl, B. Kocewiak, M. Sikora, T. Dębicki, B. Niemczyk. Ponadto większość członków Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników uczestniczyła w wyjeździe do Francji.
W 2003 r. członkowie Rady nie wyjeżdżali za granicę.
4. Czy z Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników są finansowane stypendia, wyjazdy wakacyjne, studia - tak krajowe jak i zagraniczne oraz praktyki dla dzieci rolników?
Działalność FSUSR, zgodnie z zapisem § 3 Statutu Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego Rolników obejmuje, m.in. udzielanie wsparcia organizacjom społecznym działającym na rzecz rolników i członków ich rodzin potrzebujących pomocy.
Najwięcej środków finansowych FSUSR przeznacza na wspieranie organizacji, które organizują turnusy rehabilitacyjne i wypoczynkowe dla dzieci rolników uprawnionych do świadczeń KRUS. Wysokość wydatkowanych na ten cel środków w 2000 r. wyniosła 1.442 tys. zł (skorzystało 2034 dzieci), w 2001 r. - 2.915 tys. zł (skorzystało 4482 dzieci), w 2002 r. - 4.229 tys. zł (skorzystało 6448 dzieci), w 2003 r. - 100 tys
. zł (skorzystało 50 osób).W 2002 r. FSUSR przekazał 100 tys. zł na rzecz Towarzystwa Szkół Zjednoczonego Świata im. Prof. P. Czartoryskiego tytułem wsparcia finansowego na częściowe pokrycie kosztów kształcenia dziecka z rodziny rolniczej (Beaty Ogieli) w
szkole United World College of the Atlantic w Wielkiej Brytanii.Imienny wykaz wszystkich dzieci korzystających ze wsparcia przekazywanego do ww. organizacji nie jest możliwy do przedstawienia, ponieważ lista zawierałaby ponad 10 tys. nazwisk dzieci.
5. Jakie relacje zachodzą między KRUS a TUW?
Zgodnie z art. 66 ww. ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników KRUS może inicjować i wspierać rozwój ubezpieczeń dla rolników i członków ich rodzin, prowadzonych przez towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych stosownie od przepisów o działalności ubezpieczeniowej. W szczególności Kasa może udzielać pomocy o powstaniu i działalności takich towarzystw. Zakres i zasady udzielania ww. pomocy oraz limity wydatków na ten cel określa Prezes KRUS w porozumieniu z Radą Rolników lub na jej wniosek. Działalność ta finansowana jest, zgodnie z art. 77 ust. 1 ww. ustawy, ze środków FSUSR w porozumieniu z Radą Rolników.
FSUSR nawiązał współpracę z Towarzystwem Ubezpieczeń Wzajemnych "TUW" i w związku z tym w latach 1997-2001:
- zakupił udziały TUW "TUW" na kwotę 7.100 tys. zł (41,8% udziałów),
- przekazał w formie dofinansowania funduszu organizacyjnego "TUW" kwotę 3.500 tys. zł,
- przekazał "TUW" jako wsparcie rozwoju ubezpieczeń wzajemnych kwotę 6.268 tys. zł.
W 2002 r. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę dotyczącą gospodarowania majątkiem FSUSR i zarzuciła nieuzasadnione wspieranie "TUW" przez FSUSR oraz utratę kontroli nad środkami przekazanymi Towarzystwu. NIK w swoim wystąpieniu pokontrolnym zwróciła uwagę, że FSUSR nie określił zasad udzielania i wykorzystywania przez "TUW" przekazanych środków z FSUSR. Dlatego też we wnioskach pokontrolnych NIK zobowiązała Prezesa KRUS m.in. do określenia warunków i zasad udzielania pomocy finansowej towarzystwom ubezpieczeń wzajemnych w sposób gwarantujący wspieranie rozwoju ubezpieczeń wzajemnych oraz uzależnienie dalszych inwestycji kapitałowych w TUW "TUW" od poprawy efektywności jego działalności oraz zagwarantowania korzyści dla rolników lub członków ich rodzin.
Z informacji przekazanych przez Prezesa KRUS wynika, iż zarząd FSUSR, realizując zalecenia NIK, opracował projekt zakresu i zasad udzielania pomocy w powstaniu i działalności towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, działających na rzecz rolników i członków ich rodzin. Ww. projekt wymaga jednak dalszych prac i uzgodnień we współpracy z Radą Rolników.
Jednocześnie z informacji uzyskanej od Prezesa Zarządu TUW "TUW" wynika, że kontrola NIK przeprowadzona w "TUW" w okresie od 9 czerwca do 9 września 2003 r., nie wniosła zastrzeżeń co do celu i sposobu wykorzystywania środków przekazanych przez FSUSR do "TUW".
Jednocześnie uprzejmie informuję, że nie posiadam opinii firmy audytorskiej, która wykonała audyt w TUW "TUW". Z informacji uzyskanej od Prezesa KRUS wynika, że ekspertyza opracowana przez firmę audytorską Ernst & Young, wykonana została na zlecenie francuskiego udziałowca Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych "TUW" i została udostępniona zarządowi FSUSR jedynie do wglądu. Dysponentem ww. ekspertyzy jest udziałowiec francuski. Z informacji udzielonych przez Prezesa Zarządu "TUW" wynika, że Towarzystwo także nie posiada ww. ekspertyzy.
Pragnę również wyjaśnić, że Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie jest organem właściwym do sprawowania nadzoru nad towarzystwem ubezpieczeń wzajemnych. Zgodnie bowiem z ustawą z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 1990 r. Nr 59, poz. 344 z późn. zm.) organem nadzoru nad działalnością zakładów ubezpieczeń, w tym towarzystw ubezpieczeń wzajemnych jest Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych, do zadań której należy m.in. przeprowadzanie kontroli działalności i stanu majątkowego zakładu ubezpieczeń. Ww. Komisja jako organ nadzoru może żądać od zakładu ubezpieczeń wyjaśnień i informacji dotyczących zakładu ubezpieczeń i jego gospodarki finansowej oraz zarządzić przekazanie wymaganych danych.
Z poważaniem
MINISTER
Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wojciech Olejniczak