Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 46. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 48), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2003.10.21

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senat
u RP
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z otrzymanym przy piśmie Pana Marszałka z dnia 15 października 2003 r. Nr BPS/DSK-043-434/03 oświadczeniem złożonym przez senatora Pana Józefa Sztorca podczas 46. posiedzenia Senatu RP w dniu 9 października 2003 r. w sprawie zwiększenia środków na utrzymanie i konserwację urządzeń wodno-melioracyjnych w województwie małopolskim - pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia:

Zgodnie z przepisami art. 75 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. Nr 115, poz. 1229 z późniejszymi zmianami) programowanie, planowanie, nadzorowanie wykonywania urządzeń melioracji wodnych szczegółowych (w trybie określonym w art. 74 ust. 2), urządzeń melioracji wodnych podstawowych oraz utrzymywanie melioracji wodnych podstawowych, a także wykonywanie uprawnień, o których mowa w art. 74 ust. 3 i 4 należy do marszałka województwa. Zadania te, realizuje marszałek województwa jako zadania z zakresu administracji rządowej. Zgodnie z przyjętym trybem prac nad opracowaniem projektu ustawy budżetowej na rok 2003 dysponenci części budżetowych, a więc również wojewodowie samodzielnie ustalali (w ramach wstępnej kwoty wydatków) wysokość środków na poszczególne zadania. Wojewoda Małopolski uznał za możliwe przeznaczenie na zadania z zakresu melioracji wodnych kwoty 5.044 tys. zł, z tego na wydatki bieżące - 2.944 tys. zł a na wydatki inwestycyjne - 2.100 tys. zł. Dotacja na ten cel w niezmienionej wysokości została zaplanowana w ustawie budżetowej na rok 2003 z dnia 18 grudnia 2002 r. (Dz.U. Nr 235, poz. 1981). Ponadto zaplanowana została rezerwa celowa przeznaczona na zwiększenie w ciągu roku wydatków na budowę i utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych w kwocie 130.000 tys. zł, w tym 110.000 tys. zł stanowią środki, które mogą być uruchomione po spełnieniu warunków określonych w art. 49 w/w ustawy budżetowej na rok 2003 (uzyskanie dodatkowych dochodów z podatku akcyzowego oraz ceł). W roku bieżącym z rezerwy tej uruchomiono środki w kwocie 20.000 tys. zł, w tym dla województwa małopolskiego 850 tys. zł. Jednocześnie pragnę poinformować Pana Marszałka, że - oceniając bieżącą sytuację w zakresie realizacji dochodów budżetu państwa - przeznaczenie z tej rezerwy dalszych środków na melioracje wodne nie jest możliwe.

Ponadto - wzorem lat ubiegłych - zaplanowano rezerwy celowe: "kredyt na usuwanie skutków klęsk żywiołowych" i "rezerwa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w tym na Wiśle w rejonie Włocławka poprzez remont istniejącej zapory", z których w 2003 r. przekazano do województwa małopolskiego (na realizacją zadań klasyfikowanych w dziale 010 - Rolnictwo i łowiectwo) kwotę 58.678 tys. zł z przeznaczeniem głównie na sfinansowanie kosztów naprawy, odbudowy i modernizacji urządzeń melioracji wodnych podstawowych.

Niezależnie od powyższego pragnę zauważyć, że w planie finansowym Funduszu Pracy na 2003 r. na realizację aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu zaplanowano w skali kraju wydatki w wysokości 1.405.400 tys. zł, w tym na roboty publiczne 87.100 tys. zł. Można przypuszczać, że program "Bezpieczny wał" w ramach którego zatrudniani są bezrobotni przy koszeniu traw na wałach przeciwpowodziowych jest realizowany w formie robót publicznych. Inicjowanie i finansowanie robót publicznych (art. 6a pkt 5 lit .b ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - Dz.U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514 z późniejszymi zmianami) należy do zadań samorządu powiatowego. Zadanie to wykonywane jest przez powiatowe urzędy pracy. Kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie realizowanych przez samorządy powiatowe są ustalane na podstawie algorytmu określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 marca 2003 r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie (Dz.U. Nr 49, poz. 409).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem wg wzoru algorytmu dokonywany jest podział 90% kwoty środków przewidzianych w planie Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz aktywnego przeciwdziałania bezrobociu. Decyzję w sprawie wyboru form aktywizacji zawodowej bezrobotnych i innych uprawnionych osób podejmuje starosta po zasięgnięciu opinii powiatowej rady zatrudnienia.

Pozostałe 10% środków na finansowanie programów na rzecz aktywnego przeciwdziałania bezrobociu stanowi rezerwę dysponenta Funduszu Pracy (ministra właściwego do spraw pracy), który z własnej inicjatywy lub na wniosek marszałka województwa może przeznaczyć dodatkowe środki dla samorządów województw i powiatów, na terenie których: nastąpiło znaczne pogorszenie sytuacji na rynku pracy, wystąpiły poważne klęski żywiołowe lub prowadzone są programy przyczyniające się do utrzymania i tworzenia nowych miejsc pracy, zmniejszenia negatywnych skutków bezrobocia oraz wsparcia przebiegu restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwach. Z informacji uzyskanych w trybie roboczym z Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że w/w rezerwa nie została jeszcze w pełni rozdysponowana, a Marszałek Województwa Małopolskiego nie zwracał się do dysponenta Funduszu Pracy o środki z tej rezerwy na realizację programu "Bezpieczny wał".

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Finansów

SEKRETARZ STANU

Halina Wasilewska-Trenkner


Oświadczenie