Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):
Warszawa, dnia 2.09.2003 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
W odpowiedzi na pismo znak: BPS/DSK-043-346/03 z dnia 13 sierpnia 2003 r. dotyczące oświadczenia złożonego przez senatora Józefa Sztorca w sprawie przyspieszenia wdrożenia zmian ustawy w systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych uprzejmie informuję co następuje.
Ustawa z dnia 10 stycznia 2003 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych (Dz. U. Nr 17, poz. 154), wchodząca w życie z dniem 1 stycznia 2004 r., ma na celu przeciwdziałanie wprowadzaniu do obrotu na stacjach paliwowych paliw nie spełniających określonych wymagań jakościowych, monitorowanie jakości paliw sprzedawanych na terytorium RP oraz pełnienie, poprzez system kar, funkcji p
rewencyjnej. Funkcję zarządzającego systemem pełni Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, realizujących swe zadania przy pomocy Inspekcji Handlowej.Badania próbek paliw dokonywane będą w akredytowanych laboratoriach, dysponujących odpowiednią bazą sprzętową i wykwalifikowanym personelem. Wykaz takich laboratoriów, sporządzony na podstawie danych z Polskiego Centrum Akredytacji, znajdować się będzie w posiadaniu Zarządzającego Systemem, czyli Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pobie
raniem próbek paliw ciekłych, przeznaczonych do badania oraz ich transportem do akredytowanych laboratoriów zajmować się będą inspektorzy wojewódzkich inspektoratów inspekcji handlowej, przeszkoleni w tym zakresie. Kompleksowe programy kontroli sporządzane będą przez Zarządzającego Systemem, natomiast plany kontroli jakości paliw ciekłych - przez Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej. Jak zatem stanowi ustawa, za funkcjonowanie systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych odpowiedzialne są urzędy państwowe, najbardziej do tego powołane i dysponujące odpowiednio przeszkolonymi pracownikami.Przygotowany obecnie nowy projekt ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 26 sierpnia 2003 r., wprowadza szereg zmian w stosunku do już uchwalonej ustawy, polegających głównie na rozszerzeniu zakresu kontroli na wszystkich przedsiębiorców prowadzących obrót paliwami ciekłymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaostrzeniu kar za obró
t paliwami niewłaściwej jakości oraz zmianach porządkowych i organizacyjnych. Projekt ustawy zawiera również upoważnienia do wydania rozporządzeń wykonawczych w zakresie: określenia wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, metod badań jakości paliw ciekłych, sposobu pobierania próbek paliw ciekłych, sposobu wyznaczania stacji paliwowych do kontroli w tym wzorów raportów przedstawianych corocznie Radzie Ministrów i Komisji Europejskiej.Ustawa wraz z kompletem rozporządzeń wykonawczych będzie stanowić spójny system, zapewniający prawidłowe funkcjonowanie systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych oraz w znacznym stopniu przyczyni się do wyeliminowania niekorzystnych zjawisk na rynku paliw ciekłych.
Z poważaniem
Jerzy Hausner